אם תלחצו על הבנקים

אין ארוחות חינם. רוצים בנקים יציבים ושירותים ברמה גבוהה? זה עולה כסף

"לא ניתן לצפות שהבנקים ימשיכו עד אין סוף להוריד את הריבית ואת העמלות, ובו זמנית שהם ימשיכו להציע אשראי ולהיות יציבים". סטנלי פישר הגיע היום (ד') לכנסת כדי להקדים תרופה למכה. פישר מודאג, הוא מעריך שהמחאה החברתית מתקרבת לבנקים, הוא מזהה גל פופוליסטי מתקרב, ולכן הוא רוצה להשפיע על דעת הקהל עוד לפני.

בקיץ האחרון, דילגה המחאה מעל המערכת הבנקאית. אמנם היו בנקאים כמו סמנכ"ל השיווק היוצאת של מזרחי טפחות, נעמה גת, שבאטימות רבה הצהירה ש"אני לא רואה את המחאה מופנית כלפי הבנקים. המחירים של הבנקים סבירים"; אבל פישר קורא את המפה טוב יותר.

כרגע, הלחץ על הבנקים בעוצמה נמוכה, אבל הנגיד שומע את הבעבוע, וחושש שהזעם החברתי הקדוש יופנה נגד הבנקים, ומלבדו אין מי שיעמוד בשער. פישר מכיר את צאן מרעיתו. הוא יודע היטב, שהמערכת הבנקאית לא מסוגלת באמת להתייעל, הוא מבין שהלחץ על הבנקים להוריד עלויות והניסיון לכפות עליהם הוזלות, עשוי לפגוע ברווחיותם בצורה קשה.

פישר גם מביט על לוח השנה, וזוכר שבשבוע הבא יתפרסמו הדוחות השנתיים של הבנקים. המערכת תציג רווח מצרפי של 7 מיליארד שקל, ושכר מיליונים לבכיריה. הנגיד צופה את הכותרות המתלהמות על עושק הציבור, ולך תסביר שמדובר בתשואה לא גבוהה במיוחד בהשוואה בינלאומית. זה מטריד אותו, ולכן הנגיד התייצב היום בעצמו כדי לשאת את נאום ההגנה.

בדרכו היבשה

המסר של פישר פשוט ובהיר - אין ארוחות חינם. אתם רוצים בנקים יציבים שייתנו שירותים ברמה גבוהה? זה עולה כסף. אם תלחצו את הבנקים, כל המשק ייפגע.

"אסור לנו לחשוב את החשיבה הפופוליסטית שניתן להמשיך ולהוזיל את עלויות הבנקאות עד אין סוף, מבלי שיהיו לכך השלכות על יציבות המערכת", הוא מזהיר. "אם נמשיך לטעון לגבי כל עמלה וכל ריבית שהיא גבוהה מדי, הבנקים לא יוכלו לגייס הון, לצמוח ולהעניק אשראי. ועלינו לזכור, שפגיעה ברווחיות של מערכת הבנקאות היא פגיעה ישירה בכולנו", מתרה בנו הנגיד.

בדרכו האנגלו-סקסית היבשה, פישר צודק. בנקים הם גוף שברירי מאוד, פגיעה בבנקים תקטין את יכולת המשק לעמוד בזעזועים, ותהווה נזק אדיר לכלכלה. הבעיה היא, שבשיח הציבורי הנוכחי, המחיר של פסק זמן בסופרמרקט בניו ג'רזי - לאו דווקא החטיף הכי בריא בעולם - הופך לסמל למחאה חברתית. באווירה כזו, דברי הגיון כמו אלו שאמר היום פישר, לא נשמעים.