עסקת אליהו תפוצץ השקעת מגדל בביטוח חקלאי?

מעל לשנתיים מתקיימים מגעים למכירת מחצית ממניות חברת הביטוח הקטנה למגדל תמורת 140 מיליון שקל, והראשונה צפויה להיות הראשונה שמושפעת מעסקת שלמה אליהו-מגדל

לאחר תהליך של יותר משנתיים למכירת כמחצית ממניותיה לקבוצת הביטוח מגדל, חברת ביטוח חקלאי צפויה להיות החברה הראשונה שמושפעת מעסקת שלמה אליהו-מגדל.

לפי הערכות בשוק, קיימת סבירות גבוהה שכניסת מגדל לשותפות עם הקיבוצים בביטוח חקלאי לא תבשיל, משום החיבור הצפוי בין הפעילות הגדולה של הביטוח הכללי של אליהו עם זו של מגדל. עם זאת, לפי שעה, ראשי מגדל וביטוח חקלאי עדיין דנים בנוגע להשלמת העסקה, ואין לפסול כי לבסוף מגדל אכן תיכנס להשקעה בביטוח חקלאי.

לחזק את המעמד

בשלהי 2009 מגדל, שבניהול יונל כהן, וביטוח חקלאי, שבראשות היו"ר דורון סט, החלו לדון על שותפות ביניהן. בתחילת 2010 המגעים בין הצדדים הבשילו, ומגדל, ששואפת לחזק את מעמדה בשוק הביטוח האלמנטרי, חתמה על רכישת 50% מביטוח חקלאי בתמורה להזרמת הון של 140 מיליון שקל לתוך חברת הביטוח הקטנה.

אך עד היום העסקה לא הושלמה. אחת הסיבות לכך היא אי הסכמה עם גורמים אחרים שמחזיקים בשותפות עם ביטוח חקלאי בחברות בנות, ובראשן חברת הביטוח הראל ששותפה עם ביטוח חקלאי בב.ס.ס.ח.

עד כה, הערכות גרסו כי הרגולציה תומכת בעסקה שנרקמת בין מגדל לביטוח חקלאי, כאשר כניסתה של מגדל לחברה תחזק משמעותית את הונה. אולם לא מן הנמנע שעם כניסתו של אליהו למגדל, הרגולציה תשנה את תפיסתה לגבי העסקה על מנת לשמור על מספר מתחרים גבוה גם בשוק הביטוח הכללי והתחרותי למדי. כל זאת בצל השיפור שחל בשנים האחרונות באיתנות ההון הרגולטורי של ביטוח חקלאי.

גורמים המעורים בנושא ציינו היום כי שני הצדדים לא החליטו על ביטול העסקה, וכי הצדדים עדיין במגעים. ממגדל נמסר בתגובה כי "העניין טרם מוצה ועדיין נבדק".

אליהו חברה לביטוח, שבבעלותו של שלמה אליהו ובניהול בנו עופר אליהו, היא חברת ביטוח כללי מרכזית ומקצועית, ומהווה שחקנית מרכזית בעיקר בתחום ביטוחי הרכב לפרט. באחרונה חתם אליהו על הסכם לרכישת השליטה במגדל מידיה של קבוצת הביטוח האיטלקית ג'נרלי בתמורה לכ-4.18 מיליארד שקל.