פרופ' רות בן ישראל: "המדיניות בישראל היא אנטי-חברתית"

פרופ' בן ישראל, כלת פרס ישראל לחקר המשפט וחוקרת מובילה בתחום דיני העבודה: "מדינת רווחה זו לא מילה גסה. לכבוד לנו לחזור למדינת הרווחה שהיינו" ■ "במדינת ישראל יש את האחוז הגבוה ביותר בעולם של העסקת עובדי קבלן"

"אני מאמינה באמונה שלמה בצדק החברתי ובסיסמה 'העם דורש צדק חברתי'. המדיניות הנקוטה בישראל היא אנטי-חברתית. היא עושה עוול לחברה".

כך אומרת בשיחה עם "גלובס" פרופ' רות בן ישראל, כלת פרס ישראל לחקר המשפט וחוקרת מובילה בתחום דיני העבודה.

לטענת בן ישראל, "מבחינת זכויות העובדים בישראל של ימינו אנחנו במצב לא טוב, מפני שאם בעבר ל-90% מהעובדים היו תנאים טובים, הם עבדו במקומות עבודה מאורגנים עם זכויות - היום העבודה המאורגנת ירדה ל-20% של ציבור העובדים, והרוב עובדים בעבודות זמניות, בלי קביעות, בלי תנאים, שאפילו את הזכויות שחוקי העבודה נתנו להם, כבר לא נותנים להם. המצב מבחינה זו הוא גרוע שבגרוע".

לדבריה, "בכל העולם יש עובדי קבלן, אבל הם אחוז נמוך מאוד בהשוואה ליתר העובדים. רק אצלנו יש את האחוז הגבוה ביותר בעולם של העסקת עובדי קבלן. כמו שפעם היינו מדינה שוויונית, כשלא היו הבדלים גדולים בין השכר של המנהל לשכר העובד, היום אנחנו בפער הכי גבוה, הכי רחב, הכי גדול בעולם המערבי ובמדינות ה-OECD. אנחנו משיגים שיא של גינס, שלילי. אותו דבר במספר עובדי קבלן ביחס לכלל העובדים בישראל. לכן המצב גרוע מאוד".

"מדינת רווחה זו לא מילה גסה", אומרת בן ישראל. "זה לכבוד לנו לחזור למדינת הרווחה שהיינו. מדינות אירופה המובילות הן מדינות רווחה. גרמניה היא מדינת רווחה, ארצות סקנדינביות הן מדינות רווחה. אנחנו, לצערי, הלכנו לקיצוניות בלתי אפשרית".

הראיון המלא עם פרופ' רות בן ישראל - המהדורה המודפסת של "גלובס הערב".