מה כבר יכלה ציפי לבני לעשות

חוץ מלשאת נאומים ולהצהיר הצהרות, אין לראש אופוזיציה שום תפקידים ביצועיים

מה היא כבר עשתה בתור ראש אופוזיציה? זאת השאלה-טענה שמשמיעים אלה שמתכוונים שלא להצביע בעד ציפי לבני בפריימריז לראשות קדימה שייערכו מחרתיים (ג'), ואולי גם בבחירות הכלליות. השאלה הזאת היא קללה הרובצת על ראשי האופוזיציה בכל הזמנים, מכיוון שמדובר בתפקיד שאין כמותו לכפיות-טובה.

השאלה היא לא מה עשתה ראש האופוזיציה, אלא מה הוא או היא כבר יכולים לעשות בתפקיד הזה? כלומר, חוץ מלשאת נאומים ולהצהיר הצהרות, אין להם שום תפקידים ביצועיים. זה כמו לשחק פוקר נגד יריב שכל קלפים נמצאים בידיו והוא יכול לשלוף אותם נגדך בכל עת שיחפוץ בכך.

הכול נאומים

מה למשל עשה בכלל מנחם בגין כראש האופוזיציה? עשרות שנים הוא היה בתפקיד הזה, והדבר היחיד שהוא יכול היה לעשות, ועשה בכישרון רב, זה לנאום נאומים. בגין ראה את עצמו מעל לעבודה הפרלמנטרית הרגילה של חבר כנסת בפרט ושל ראש האופוזיציה בכלל. הצעות חוק, הצעות לסדר היום, הצעות אי-אמון - זה לא היה הקטע שלו.

המומחיות שלו הייתה להשמיע נאומים חוצבי להבות מעל הדוכן או נאומים שבהם עשה חוכא ואטלולא מיריביו במפלגות האחרות. למען האמת, זה היה מאוד משעשע. אבל מבחינת עשייה? כלום.

ובכל זאת, אחרי עשרות שנים של אי-עשייה כראש האופוזיציה, הוא עלה לשלטון. למרות שכאמור העשייה שלו התבטאה כולה בנאומים. אז איך הוא הגיע לראשות הממשלה? לא בגלל הדברים שהוא עשה, אלא בגלל הדברים שמפא"י דאז ומפלגת העבודה לא עשו.

כלומר מפלגת השלטון פישלה קשות, תחילה במלחמת יום הכיפורים ואחר-כך בסדרת טעויות שכללה גם את פרשת רבין. כל זה הביא את הציבור למאוס בשלטונה רב-השנים של אותה ממשלה. בגין, אם כן, קיבל את השלטון לא בזכות מעשיו - אלא בזכות מחדליה של הממשלה.

סדר הדברים הנכון

למעשה זהו סדר הדברים הנכון: ראש אופוזיציה אף פעם לא מגיע לשלטון בשל מעשיו, אלא בגלל מחדלי השלטון שמולו. כך היה אצל בגין, כך היה אצל נתניהו, וכך היה אצל ברק.

תפקידו של ראש האופוזיציה הוא בעיקרו של דבר לחכות שהשלטון יעשה את הטעויות הנדרשות כדי שהציבור לא ירצה בו. נכון שיש גם עניין של התנגדות כזאת ואחרת למדיניות הממשלה, ונכון שיש גם צורך מדי פעם לומר דבר או שניים על תופעה כזאת ואחרת, ונכון שציפי לבני לפעמים הייתה צריכה לומר דברים שלא אמרה.

אבל בסופו של יום, זה לא היה משנה דבר אם הייתה אומרת את כל הדברים הנכונים ובסגנונות הראויים. לא צריך לשכוח שמה שלבני עשתה נראה כמעט בלתי אפשרי - ניצחה את בנימין נתניהו בבחירות הקודמות.

אבל זה לא היה יכול לגרום לכך שתקים ממשלה, כי במציאות הישראלית הדתיים והימין תמיד יעדיפו ממשלה עם הליכוד הימני - מאשר עם קדימה, העבודה, ויוצא באלה.

כל אחד כמובן יחליט לעצמו כיצד להצביע, אבל לפחות שההחלטה תהיה מבוססת על עובדות, ובעיקר על מחשבה אינטליגנטית.