רווחי פז צנחו ב-72%; יונה פוגל השתכר 2.7 מ' ש' ב-2011

הכנסות החברה זינקו ב-24% השנה, ואילו הרווחים הסתכמו ב-137 מיליון שקל בלבד ■ ששת בכירי החברה השתכרו יחדיו כ-9.7 מיליון שקל

קבוצת פז מדווחת היום (ב') על תוצאותיה הפיננסיות, כאשר עליית מחירי הנפט והדלקים בעולם לאור המתיחות הגיאופוליטית במזה"ת והחשש מתקיפה ישראלית באיראן הוביל לקיטון במרווחי הזיקוק ולירידה משמעותית ברווחי החברה בסיכומה של השנה, חרף עלייה בהכנסות.

לשנת 2011, דיווחה פז בשורה העליונה על הכנסות בהיקף של 18.6 מיליארד שקל, זינוק של 24% לעומת הכנסות של 15.04 מיליארד שקל אשתקד. בשורה התחתונה, הציגה החברה צניחה משמעותית ברווח - שהסתכם ב-137 מיליון שקל בלבד, לעומת 492 מיליון שקל אשתקד (צניחה של 72%).

"שנת 2011 הייתה שנה מאתגרת, משברים כלכליים וגיאופוליטיים, הכבדה של הרגולציה ומחאה החברתית. כל אלו נותנים את אותותיהם על המשק הישראלי כמו גם על ענף האנרגיה והקמעונאות", לשון הודעת החברה. "החברה התאימה עצמה והתארגנה במהירות לנסיבות החדשות וביצעה מהלכים שיאפשרו לה צמיחה בעתיד".

לציין כי פז חוותה שנה "קשה" ומטלטלות בכל הקשור לשוק הנפט, שהושפע במהלך השנה הפיננסית מהמשבר הכלכלי הגלובלי, המהומות האזרחיות בלוב (מיצואניות הנפט הגדולות באופ"ק), וכעת גם מהמתיחות בשל תקיפה אפשרית באיראן.

הרווח הגולמי של פז הסתכם ב-1.6 מיליארד שקל השנה, עלייה לעומת 1.9 מיליארד שקל אשתקד; ואילו הרווח התפעולי בניכוי הוצאות מכירה, הנהלה ואחרות, הסתכם ב-283 מיליון שקל - ירידה קלה לעומת רווח תפעולי של 287 מיליון שקל אשתקד.

הצניחה המשמעותית ברווח הנקי, כאמור, נבעה מגידול מהוצאות המימון על רקע הנסיבות הגיאופוליטית והסביבה הכלכלית - שהובילו לקיטון במרווחי הזיקוק. הוצאות המימון נטו הסתכמו בכ-181 מיליון שקל, זינוק של 50% לעומת 90 מיליון שקל אשתקד.

במהלך השנה החולפת, השתכר מנכ"ל פז יונה פוגל כ-2.7 מיליון שקל, כאשר ששת בכירי החברה השתכרו יחדיו כ-9.7 מיליון שקל.

באשר לרבעון הרביעי של השנה, דיווח החברה בשורה התחתונה על הפסד נקי של כ-33 מיליון שקל, שעיקרם נובע מהפסד תפעולי מתואם של 77 מיליון שקל בחטיבת הזיקוק והלוגיסטיקה - כתוצאה מירידת מרווחי הזיקוק, כאמור. ההכנסות הסתכמו ב-4.6 מיליארד שקל, עלייה של 24% לעומת הכנסות של 3.7 מיליארד שקל אשתקד.

בכך, מכה החברה את קונצנזוס האנליסטים של "גלובס" ופסגות, שם ציפו להכנסות של 3.8 מיליארד שקל ברבעון, ורווח נקי של 5.52 שקל למניה.

יונה פוגל, מנכ"ל קבוצה, התייחס לתוצאות: "שנת 2011 התאפיינה במשבר כלכלי עולמי ומהכבדה ברגולציה, פז התארגנה במהירות לנסיבות החדשות וביצעה מהלכים שיאפשרו לה המשך צמיחה בעתיד".