הצרכן הישראלי פגע בשטראוס: הרווח הנקי צנח ב-24%

הרווחיות הגולמית ירדה ל-33.2% מהמכירות ברבעון ■ עפרה שטראוס, שמשכה שכר של 2.9 מיליון שקל ב-2011: "המחאה מחייבת אותנו להתייעל ולהגדיל את הערך המוסף לצרכנים" ■ עלות השכר למנכ"ל שטראוס קפה הולנד - 9.6 מיליון שקל

"המחאה הצרכנית בישראל מחייבת אותנו להשתפר, להתייעל, לבצע התאמות ארגוניות בהלימה עם המציאות החדשה ולהגדיל את הערך המוסף שאנו מעניקים לצרכנים" - כך אמרה היום (ג') יו"ר קבוצת שטראוס , עפרה שטראוס, עם פרסום הדוחות הכספיים של החברה לשנת 2011 ולרבעון הרביעי של השנה.

לפי תוצאות הרבעון הרביעי של 2011, רבעון בו המחאה הצרכנית היתה בעיצומה, הרווחיות הגולמית של שטראוס ירדה ל-33.2% מהמכירות, לעומת שיעור רווח גולמי של 36% מהמכירות ברבעון הרביעי של 2010. הפגיעה ברווחיות הגולמית באה עקב הורדות המחירים ששטראוס נאלצה לבצע בתקופת הדוח וכן עקב עליית מחירי חומרי הגלם.

הרווח הגולמי עלה ב-5.4% ל-686 מיליון שקל ברבעון הרביעי. הרווח התפעולי הסתכם ברבעון הרביעי ב-154 מיליון שקל - עלייה של 33.7% לעומת 2010.

מכירות הקבוצה עלו ב-14.5% והסתכמו ברבעון הרביעי ב-2.1 מיליארד שקל, לעומת 1.8 מיליארד שקל ברבעון הרביעי של 2010. הקבוצה רשמה ברבעון רווח נקי של 33 מיליון שקל, בדומה לרבעון הרביעי של 2010.

בסיכום שנת 2011, המחאה הצרכנית הביאה לשחיקה של 23.6% ברווח הנקי של קבוצת שטראוס ל-161 מיליון שקל, לעומת 211 מיליון שקל בשנת 2010. המכירות עלו ב-12.3% ל-7.7 מיליארד שקל, והצמיחה ניכרת בכל תחומי הפעילות של החברה - בשוק הישראלי, בתחום הקפה, במכירות חומוס סברה ובמכירות בתחום המים.

הרווחיות הגולמית בשנת 2011 ירדה ל-34.8% מהמכירות, לעומת 37.8% מהמכירות ב-2010. הרווח הגולמי עלה ב-3.3% והסתכם ב-2.7 מיליארד שקל, והרווח התפעולי של הקבוצה ירד ב-10.7% ל-523 מיליון שקל.

הצניחה של 24% ברווחים השנתיים לא מנעה מהיו"ר עפרה שטראוס למשוך שכר של 2.87 מיליון שקל במונחי עלות שכר - רק 3.5% פחות מהשכר שמשכה בגין שנת 2010 וזאת למרות הירידה ברווחים כאמור.

עלות שכרו של גדי לסין, נשיא ומנכ"ל שטראוס, הסתכמה בכ-8 מיליון שקל ב-2011, לעומת 9.2 מיליון שקל ב-2010.

טוד מורגן, מנכ"ל שטראוס קפה בהולנד שמונה לתפקיד בנובמבר 2010, הוא בעל עלות השכר הגבוהה ביותר בקבוצה - 9.6 מיליון שקל.

עלות שכרו של מנכ"ל שטראוס צפון אמריקה, גיורא בר-דעה, הסתכמה ב-3.6 מיליון שקל, ושל מנכ"ל שטראוס ישראל, ציון בלס, הסתכמה ב-3.3 מיליון שקל.

יצוין כי עלות השכר של מנהלי שטראוס נקבעת בהתאם לשכר החציוני הנהוג במדינה בה הם פועלים, כך ששכרם של המנהלים של חברת הקפה הבינלאומית בהולנד הוא הגבוה ביותר בהתאמה.

נשיא ומנכ"ל שטראוס, גדי לסין, מסר: "בשנת 2011 הקבוצה מציגה צמיחה שנתית במכירות, הניכרת בכל פעילויות החברות. לצד זאת, בשל עליות דרמטיות במחירי תשומות הייצור וחומרי הגלם, וכן הפעולות שביצענו בעקבות המחאה בישראל להוזלת מחירים וטיפול בעובדים, אנו מסיימים את השנה בירידה ברווחיות הגולמית, ברווח התפעולי וברווח הנקי. הקבוצה ממשיכה לבצע התאמות בכדי להגדיל את הערך לצרכנים ולתת מענה למציאות החברתית-כלכלית, ובמקביל ממשיכה להשקיע בפיתוח פעילותה הבינלאומית".

מנכ"ל שטראוס ישראל, ציון בלס, ציין כי "בשנה הקרובה ובשנים הבאות החברה תמשיך בתהליך אופטימיזציית משאבים, כדי לתת ערך מוסף גבוה יותר לצרכנים ולהתאים את אופן פעולותיה למציאות החברתית החדשה".

"ישראל יקרה לנו": "שטראוס ממשיכה להרוויח על גב הצרכן הישראלי"

בעקבות פרסום הדוחות, תנועת "ישראל יקרה לנו" טוענת כי "שטראוס עדיין ממשיכה להרוויח על גב הצרכן הישראלי. החברה מרוויחה בישראל יותר מאשר בחו"ל - אבל מעסיקה בחו"ל למעלה ממחצית כוח-האדם שלה. אבל לא היינו צריכים את הדוחות כדי לדעת זאת, ראינו את המחירים הזולים שהם מוכרים בחו"ל, ואנו מרגישים את המחירים בכל קנייה בארץ. הגיע הזמן כי גם האזרח הישראלי יהנה ממחירים תחרותיים כמו בחו"ל.

"'ישראל יקרה לנו' דורשת את הפסקת המבצעים המבלבלים והורדה גורפת של 30% בכלל מחירי חברת שטראוס - מחירים שמשפיעים על כלל מחירי המזון ויוקר המחיה הבלתי נסבל שממנו סובל האזרח הישראלי".

איציק אלרוב, ממובילי תנועת מחאת הקוטג, מסר: "נראה כי חברת שטראוס החליטה לאטום את ליבה לדרישות ציבור הצרכנים להפחתת מחירים. חוסר התחרות בשוק המזון גורם לחברה להתנהג כמונופול ולמקסם את הרווחים על חשבון הצרכנים.

"הציבור, שלמד על כוחו בקיץ האחרון, מחליט להיאבק ביוקר המחיה דרך הכיס - הוא מגלה אחריות ודורש רמת מחירים שפויה מחד ושקיפות והגינות מאידך. הורדת מחירים תוביל בד-בבד לצריכה גוברת, יחד עם ביקוש נוסף לידיים עובדות, כך שכל הצדדים ייצאו נשכרים".