האוצר שוקל להעלות את מחיר הסיגריות במקום מחיר הדלק

אגף התקציבים באוצר נמצא לקראת סיום גיבוש רשימת החלופות למניעת העלאת מחירי הדלק במוצ"ש הקרוב ■ שם הקוד של הרשימה: "המחירון" ■ ינסה להימנע מפגיעה בתקציבי המשרדים - ובמקום זאת להעלות את מה שמכונה "מסי חטאים"

אגף התקציבים במשרד האוצר, בראשות גל הרשקוביץ, נמצא לקראת סיום גיבוש רשימת החלופות המיועדות למנוע את העלאת מחירי הדלק הצפויה במוצ"ש.

הרשימה - המכונה באוצר בשם קוד "מחירון", שכן בצד כל מהלך מצוי היקף החיסכון הצפוי לקופת המדינה - תוגש לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולמנכ"ל משרדו, הראל לוקר, כבר בימים הקרובים - כך נודע ל"גלובס".

בסוף השבוע צפויה עלייה במחירי הדלק הנאמדת בכ-16 אגורות לליטר בנזין. המשמעות היא שלמרות מאמציו של נתניהו, יחצה המחיר את קו ה-8 שקלים.

בלי מס ישיר

ההערכות במשרד אוצר הן כי ה"מחירון" יכלול גם חלופות בצד ההוצאות (קיצוצים) וגם פתרון בצד ההכנסות (העלאת מסים), על מנת לכסות את הבור שייווצר בעקבות ההקלה במס על הדלק, שמיועדת למתן את עליית המחיר. עם זאת, ההחלטה הסופית תתקבל על-ידי ראש הממשלה.

כמו כן, נודע כי בצד ההכנסות לא ייכללו חלופות הקשורות למס הישיר (מסי הכנסה ומסים על ההון) משתי סיבות: האחת - כיוון שמסים אלה כבר הועלו במסגרת המלצות ועדת טרכטנברג; והאחרת - כיוון שהפגיעה באמינות הפיסקאלית כתוצאה משינוי נוסף במסים גדולה מזו שנובעת מהעלאת מחיר עקיפה.

בעקבות זאת, העלאה נוספת צפויה במסי העקיפין (מסים על מוצרי צריכה). הכוונה היא להתרכז במה שמכונה "מסי חטאים" (Sin taxes), קרי העלאה נוספת במחירי האלכוהול והסיגריות.

אפשרות נוספת שתוצע היא ביטול הפטור הקיים על דלקים לטיסות פנימיות. הסוגייה הועלתה זה לא כבר גם בוועדת הכספים וגם בוועדת הכלכלה. שני היו"רים, משה גפני (יהדות התורה) וכרמל שאמה-הכהן (ליכוד), התפלאו מכך שהדלק על טיסות פנימיות אינו ממוסה. בחודשים האחרונים הם אף דרשו מפקידי רשות המסים לבחון זאת.

עוד נודע כי בצד ההוצאות, האוצר ינסה להימנע מקיצוץ רוחבי (פלאט) שפוגע באופן בלתי מבוקר בתקציבי הפעילות של משרדי הממשלה השונים, והמטרה היא להתרכז במשרדים ספציפיים.

"מהלך מאוזן"

בחודש שעבר התערב נתניהו ברגע האחרון, ולמרות התנגדות האוצר הורה להפחית 10 אגורות מהבלו על הבנזין. נתניהו הצהיר כי ההפחתה היא לחודשיים, הבטיח כי מדובר במהלך "מאוזן תקציבית" (שלא יגדיל את הגירעון) ואמר כי הוא מצפה מאגף התקציבים לגבש "מחירון" ובו החלופות.

לפי הערכות האוצר ובנק ישראל, הגירעון ב-2012 יהיה כפול מהמתוכנן ויעמוד על 3.2%-3.5% מהתמ''ג

מחירי הדלק בתחנות
 מחירי הדלק בתחנות