עו"ד אדרת: רשות ני"ע צריכה לסגור התיק נגד לאומי

עו"ד גיורא אדרת הוא פליליסט המתמחה בעבירות צווארון לבן בתחומי ני"ע ושוק ההון ■ רשות ני"ע חוקרת טענה של הכללת פרט מטעה בתשקיף של בנק לאומי

רשות ניירות ערך פתחה בחקירה כנגד בנק לאומי , בטענה של הכללת "פרט מטעה בתשקיף". זאת, לאחר שב-14 בנובמבר 2011 הבנק פרסם אזהרת רווח לרבעון השלישי - 4 ימים בלבד לאחר שהנפיק אג"ח (כתבי התחייבות נדחים).

החקירה מתבצעת בהליך האכיפה המינהלית - ולא בהליך הפלילי. דבר חקירת הרשות נחשף אמש (ב') בחדשות ערוץ 2.

עד עתה תושאלו שניים מבכירי בנק לאומי - ראש החטיבה לכספים וכלכלה, קובי הבר; והחשבונאי הראשי, מנחם שוורץ. מנכ"ל לאומי היא גליה מאור, שצפויה לסיים תפקידה ב-1 במאי.

ל"גלובס" נודע כי באופן חריג, בא-כוחו של לאומי בחקירה זו הוא עו"ד גיורא אדרת, פליליסט המתמחה בעבירות צווארון לבן בתחומי ניירות ערך ושוק ההון.

"בדיקת הרשות צריכה להסתיים בסגירת התיק", אמר אדרת ל"גלובס". לדבריו, "אנחנו טוענים כי האג"ח לא מושפע מרווחיות זמנית כזו או אחרת של הבנק, וכן שלא הייתה פה הטעיה של משקיע סביר. מבחינת העיתוי של פרסום אזהרת הרווח, הנתונים התגבשו, וההחלטה נפלה לאחר ההנפקה".

מרשות ניירות ערך נמסר בתגובה כי "הרשות אינה נוהגת להגיב לנושאים הקשורים לפעילותה בתחום זה".

יו"ר רשות ניירות ערך הוא פרופ' שמואל האוזר. זו הפעם הראשונה שבה ננקט הליך אכיפה מיינהלית כנגד בנק.

על-פי חוק האכיפה המנהלית, אם ועדת האכיפה המנהלית תחליט כי לאומי ביצע את ההפרה - ניתן להטיל על הבנק קנס של עד 5 מיליון שקל, ועל עובד בו קנס של עד מיליון שקל.

"לפי הכללים"

ב-10 נובמבר הנפיק לאומי כתבי התחייבות בסך 2 מיליארד שקל. 4 ימים לאחר מכן פרסם הבנק אזהרת רווח לגבי תוצאות הרבעון השלישי. ברשות בודקים האם בזמן ההנפקה ידע הבנק כי רווחיו ברבעון השלישי יצנחו, והאם אי-פרסום מידע מהותי לגבי ההרעה בתוצאות הבנק מהווה פגיעה במשקיעים שהשתתפו בהנפקה.

נציין כי אזהרת הרווח פורסמה לאחר שהבנק זיהה ירידת ערך פרמננטית בשווי פרטנר, שבה הוא מחזיק כ-5%, וכי לפני פרסום אזהרת הרווח - אירוע לא-שגרתי - פנו אנשי לאומי לפיקוח על הבנקים, והתייעצו עם בכיר בפיקוח לגבי פרסום האזהרה.

בשיחה עם "גלובס" אמר עו"ד אדרת כי "עמדת לאומי הייתה והינה שאין ולא היה כל קשר בין הטיפול ב'הפחתת הערך' של מניית פרטנר בספרים של החברה-הבת לאומי פרטנרס, לבין ההנפקה על-ידי לאומי למימון. שני הדברים טופלו במקביל בערוצים שונים. לגבי ההפחתה, הוחלט רק לאחר שהתגבשו בבנק כל הנתונים הרלבנטיים, ולאחר שהתקבלה עמדת בנק ישראל בנושא. במועד שנתקבלה ההחלטה, פעלו בלאומי על-פי הכללים ופרסמו דוח מיידי".

עוד סבור אדרת כי "לאזהרת הרווח אין כל משמעות לגבי יכולת הפירעון של האג"ח, וזה אבסורד. יכולת הפירעון של הבנק כלפי משקיעי האג"ח לא נפגעה כהוא זה מההפחתה בעניין פרטנר, ולכן הבנק לא ראה ולא רואה כל קשר בין הדברים".

מבנק לאומי נמסר כי "בשבועות האחרונים מקיימת הרשות בירור מינהלי. בכל הנוגע לנושא הנמצא בבירור, נהג הבנק כשורה וכמתחייב על-פי דין".

פרשנות / עירן פאר: כולכם אשמים - עד שהוכחה חפותכם

כשנותנים לרגולטור סמכויות, הוא ישתמש בהן. כשנותנים לו סמכויות אכיפה מרחיקות לכת, הוא ישתמש בהן באופן מרחיק לכת.

יו"ר רשות ניירות ערך הקודם, זוהר גושן, הוריש למחליפו, פרופ' שמואל האוזר, סמכויות אכיפה מינהלית, שמאפשרות לו בהליך מהיר מאוד להיות חוקר, תובע, שופט ותליין, לקנוס תאגידים ב-5 מיליון שקל לכל הפרה, להטיל על יחיד קנס של מיליון שקל ולהעביר מנכ"לים מתפקידם.

האוזר, אדם מתון מיסודו, ריכך את ההליך. הוא מבין את הבעייתיות בכלי המינהלי ולא ממהר ללחוץ על ההדק. אבל אנשיו - בעיקר ראש מחלקת תאגידים המיליטנטית והאגרסיבית, שיראל גוטמן-עמירה - חושבים אחרת. הם מחזיקים בתפיסה שלפיה כולם אשמים עד שלא יוכיחו את חפותם.

וכך מצא עצמו בנק לאומי בלב פרשה מוזרה, ונחשד בהליך מינהלי בעבירה של "הכללת פרט מטעה בתשקיף". לתפיסת הרשות, אם אירוע ב' בא אחרי אירוע א' - הרי שחייב להיות קשר בין הדברים. אם הבנק הנפיק אג"ח, וכמה ימים לאחר מכן פרסם אזהרת רווח רבעונית (שבה לא היה מחויב) - הרי ברור שיש פה קנונייה, וצריך לחקור ומיד. ולא משנה שכל נזק שנגרם למשקיעים הוא תיאורטי בלבד.

אפשר ויש מקום, להתפלא על שיקול-הדעת של בנק לאומי - והאחריות פה היא של המנכ"ל היוצאת, גליה מאור - על ההחלטה האומללה להנפיק אג"ח 3 שבועות לפני דוחות כספיים. אבל מכאן ועד לכוונת זדון ולעבירה מינהלית, יש מרחק ניכר.

לאומי הוא בנק מרובע, בנק של "חנונים", שומר על קלה כחמורה וזהיר בהתנהלותו. האם בנק כזה, ואדם כמו קובי הבר, שהאינטגריטי שלו הוא מהמפורסמות, יטעו את המשקיעים ויעלימו מהם מידע חיוני?

הנזק ללאומי כבר נגרם. החקירה התפוצצה בחדשות ערוץ 2 בפריים-טיים. גם המסר לשוק ההון עבר: מבחינת רשות ניירות ערך, כולכם עבריינים, והאכיפה המינהלית מאפשרת להרשיע בקלות ובמהירות.

איך זה ייגמר בסוף? לא נתפלא אם בקול ענות חלושה.