אחמד טיבי איש מצחיק

מי דואג לזכויות הערבי יותר מליברמן - השלטון במצרים? בסעודיה? בסוריה?

אני מת על אחמד טיבי, הוא איש מצחיק לאללה. זה ממש בזבוז להתייחס אליו ברצינות, להתווכח אתו. במקום צעקות, הרבה יותר יעיל ומבדר פשוט להקשיב לו, ולצחוק. זה כמו סטנד-אפ, ואפילו בעברית צחה.

החידוד האחרון

החידוד האחרון של טיבי נאמר בהקשר להחלטת שר החוץ לנתק את הקשרים עם הגוף הקרוי "המועצה לזכויות האדם של האו"ם". ההחלטה לנתק את הקשרים עם המועצה התקבלה לא בשל הבדיקה, אלא בשל ההרכב העוין והאנטי-ישראלי של הגוף הבודק.

על החלטת ליברמן אמר טיבי, בין השאר: "מה הקשר בין ליברמן וישראל ביתנו לזכויות אדם?". המצחיק הוא לאו דווקא בתוכן הדברים. ליברמן הוא באמת לא בדיוק אביר זכויות האדם, במיוחד לא האדם הערבי. המצחיק הוא שטיבי הערבי-המוסלמי מציג שאלה כזאת לשר בממשלת...ישראל.

מי דואג לזכויות האדם הערבי יותר מליברמן? השלטון במצרים? בסעודיה? בעיראק הרצחנית? אולי באיראן? סוריה, כן, למה לא סוריה? אף אחד לא רומס זכויות של בני אדם ערבים כמו המנהיגים שלהם, גם הפוליטיים, וגם ה"רוחניים". אבל על כך טיבי כמעט לא מדבר.

כמעט שפחות

טיבי עצמו הוא אמנם יותר מתקדם בעמדותיו ובמנהגיו מהממוצע המוסלמי, אבל הוא אינו יכול להיחשב לאדם מתקדם, כולל זכויות אזרח, במובן המערבי הליברלי. בעיר בה הוא מתגורר, טייבה, עדיין קיים קיפוח גדול של נשים, למשל, הנאלצות לחיות על תקן של כמעט שפחות. וגם מוסלמים אחרים הנאלצים לחיות על פי צווי מנהיגיהם הרוחניים, גם כאשר צווים אלה הם דרקוניים.

זה לא רק טיבי, כמובן. אדם החי על פי מנהגי האסלאם, כמו אדם החי על פי מנהגי החרדיות היהודית, אינו יכול לדבר בשם זכויות אדם. זו סתירה פנימית, וזו עמדה מקוממת בגלל היותה צבועה ומתחסדת. החיים בשני המגזרים הללו מבוססים על תשתית של קיפוח. קיפוח הנובע מחוקים דתיים שנועדו לצרכים שדבר אין להם עם הדת, לא היהודית ולא המוסלמית.

אם ליברמן פוגע מדי פעם בזכויות האזרח הערבי, זה מתבטא בדיבורים, לא במעשים. אולי ליברמן או אחרים היו רוצים גם לעשות, אבל בתי המשפט אצלנו אינם מאפשרים זאת. מה שאי אפשר לומר על מדינות ערביות, רובן ככולן. שם פוגעים בלי בעיה בזכויות אדם. כל אדם. כי אין מי שיעצור אותם. לעומת זאת, יש מי שיעודד אותם לכך.

טיבי יודע היטב כי אין שום קשר בין המועצה לזכויות האדם לבין הזכויות עצמן. ממש כמו שאין קשר כזה בין טיבי והזכויות. לכן, הדברים שאמר כל כך מצחיקים, או מגוחכים, אם תרצו.