הזרע תפוצה בכ-20 מיליון שקל ותתפנה מפארק אריאל שרון

כך נקבע בהסדר בין המינהל, הפרקליטות והחברה ■ מנהלי הזרע היו לפי החשד מעורבים בפרשת הולילנד ■ ככל הנראה ייסגר התיק הפלילי נגד פולאר השקעות

נסללה הדרך להקמת פארק אריאל שרון: חברת הזרע תפוצה בכ-19.8 מיליון שקל, לאחר שגובש הסדר בין מינהל מקרקעי ישראל, הפרקליטות והחברה, לפיו היא תתפנה מפארק אריאל שרון במבואותיה הדרומיים של תל-אביב - כך נודע ל"גלובס".

באם ייחתם ההסכם כצפוי בימים הקרובים, עתידה חברת הזרע לקבל פיצוי על 1,100 דונם לפי 18 אלף שקל לדונם, ובסך-הכול קרוב ל-20 מיליון שקל. זהו סכום נמוך בהרבה מפיצויים של עשרות מיליוני שקלים שהתכוונה הזרע לדרוש, כך על-פי דיווחים, כשקיבלה דרישה לפינוי המתחם מהמינהל לפני כשנתיים.

לאחר שייחתם ההסכם, תפנה חברת הזרע תפנה ממתחם הענק שלה בפארק אריאל שרון גם בניין משרדים שברשותה. זאת, על מנת שיוקם במקום "פארק אריאל שרון".

עוד נודע ל"גלובס" כי ככל הנראה ייסגר התיק הפלילי כנגד פולאר השקעות, שבשליטת המיליונר היהודי-אמריקני זיל פלדמן, המחזיקה בחברת הזרע; נגד החברה לא יוגש כתב אישום. כנגד בעליה הקודמים של הזרע ממשיך להתנהל ההליך.

‏עד כה סירבה חברת הזרע, שהייתה קשורה באנשי נדל"ן המעורבים בפרשת הולילנד, לפנות את חלקה מפארק אריאל שרון; היא ניהלה מאבק משפטי לביטול תוכנית הפארק, על מנת שתוכל לתכנן במקום מתחם מגורים.

כזכור, בעקבות פרשת הולילנד, עלו חשדות לכאורה כי מנהלי הזרע בעבר, אביגדור קלנר ואחרים, נתנו שוחד ליעקב אפרתי, שהיה מנהל מינהל מקרקעי ישראל, ולאהוד אולמרט, שר התמ"ת דאז שהיה אחראי על המינהל.

‏על*פי החשד, בשנים 2002-2005 ניתן לכאורה שוחד בהיקף של כ-1.7 מיליון שקל על מנת שחוזי חכירה יחודשו באופן רטרואקטיבי, ייעוד הקרקע ישונו ועוד. כמו כן, נחשד כי אולמרט ניסה לכאורה לסייע לקלנר להפשיר את הקרקעות החקלאיות במתחם לבנייה.‏

תגובות

מהפרקליטות נמסר בתגובה: "אנו מאשרים כי פרקליטות המדינה החליטה היום כי בכפוף למילוי תנאים מסוימים ייסגר תיק החקירה כנגד חברת הזרע (1939) בע"מ וחברת קלד"ש בנייה בע"מ, והחברות לא יצורפו לכתב האישום שהוגש זה מכבר בפרשת הזרע שנחקרה במסגרת תיק הולילנד.

"הודעה בדבר החלטה זו נמסרה לחברות המעורבות, לאחר שההחלטה אושרה בידי פרקליט המדינה לאחר מספר דיונים שקיימו עד לאחרונה גורמי הפרקליטות העוסקים בפרשה זו (היחידה לתביעות ומיקור חוץ בפרקליטות המדינה, פרקליטות מיסוי וכלכלה, פרקליטות מחוז תל-אביב-אזרחי, בליווי המשנים לפרקליט המדינה לעניינים אזרחיים ופליליים).

"במסגרת הליכי השימוע שנערכו לזרע ולקלד"ש בחשדות למתן שוחד לנבחרי ועובדי ציבור בכירים, שקלה פרקליטות המדינה את הצעת החברות להגיע להסדר כולל עמן. הפרקליטות החליטה להימנע מנקיטת הליכים פליליים כנגד החברות, וזאת בשל שורה של התחייבויות ומהלכים שנטלו על עצמן החברות שביססו את ההצדקה לסגור את התיק נגד התאגידים בלבד, בנסיבותיו הייחודיות של מקרה זה.

"הפנייה כללה התחייבות מצד החברה לפנות את המקרקעין שהחזיקה, כביטוי מעשי לנטילת האחריות האמורה, באופן שיאפשר את קידומו של בניית פארק על-שם אריאל שרון ואת יישומה של תוכנית הניקוז שתמנע הצפות בגוש דן.

"במסגרת זו הוסכם גם על הסרת התביעה שהגישה החברה בגין הפקעת שטחים בשטחו של הפארק ועל דחיית תביעה בגובה של כ-250 מיליון שקל שהגישה החברה לפיצוי עקב ייעוד השטח לפארק.

"הפרקליטות סבורה כי בכל אלה יש כדי לענות על האינטרס הציבורי לאפשר את מימושו של יעד לאומי בעל חשיבות רבה ולייתר הליכים משפטיים ארוכים שהיו נדרשים עד לפינוי השטח.יובהר כי כנגד פינויה של החברה ישלם המינהל לחברה פיצויים חקלאיים בלבד.

"כאמור, בפרקליטות הוחלט כי בנסיבות העניין ניתן לייתר את ההליכים הפליליים כנגד התאגידים, בשים לב בעיקר לשיקולים הבאים: החברות קיבלו על עצמן אחריות למעשים כפי שעולים מממצאי החקירה, נושאי המשרה ובעלי התפקידים שהיו מעורבים בפעילות האמורה בתקופה הרלוונטית ונכללו בכתב האישום בפרשת הולילנד חדלו מלכהן בחברות, והבעלות בחברות התחלפה כבר בשנת 2007 - עוד בטרם נודע לרוכשים על החקירה הפלילית.

"בהחלטה נשקל במיוחד גם האינטרס הציבורי על היבטיו השונים, ובכלל זה קידום ההליך הפלילי הכולל בפרשה זו (הנדונה יחד עם פרשות אחרות) בדרך של צמצום מספר הנאשמים. כן נמצא כי בפרשה ייחודית זו, אם יופעל המתווה האכיפתי המיידי והיעיל כאמור, עולה התועלת שתצמח לציבור על זו שתצמח ממיצוי ההליך הפלילי כנגד התאגידים.

"נוכח השיקולים האמורים, כאמור גם בפניית החברות, הודיעה היום פרקליטות מחוז תל-אביב-מיסוי וכלכלה לחברות הזרע וקלד"ש, כי לאחר שהחברות יטלו על עצמן את ביצוע כל התנאים המפורטים בהבנות שגיבשו מולן מינהל מקרקעי ישראל, פרקליטות המדינה ורשות הניקוז, ייסגר תיק החקירה נגד החברות מחוסר עניין לציבור.

"החלטה זו עניינה אך ורק בתאגידים, ולא במנהלים ובעלי התפקידים שכיהנו בעת הרלוונטית, אשר עומדים לדין בבית משפט המחוזי בתל-אביב במסגרת פרשת הולילנד".

ממינהל מקרקעי ישראל ופולאר טרם התקבלו תגובות.

יו"ר חברת פארק אריאל שרון, אסתי אפלבאום פולני, מסרה בתגובה: "פארק אריאל שרון עתיד להשתרע על פני כ-8,000 דונם, הכוללים את פארק המיחזור, כפר הנוער החקלאי מקווה ישראל, פארק בגין דרום ובני-ברק הקדומה.

"כתוצאה מהשגת ההסדר והתרומה המכרעת של המשרד להגנת הסביבה בנושא, תשלים חברת הפארק את החזקתה על כ-3,000 דונם משטחי הפארק, ובכך ייסתם הגולל על תוכניות הבנייה במקום.

"השטח שיפונה עתיד לעבור לידי חברת הפארק עד סוף השנה, והוא בעל חשיבות אסטרטגית גבוהה, שכן התוכניות לפיתוח שטחים אלה כוללות הקמת אמפיתיאטרון לכ-50,000 צופים, אגם גדול שמסביבו טיילת ומרכזי בילוי ופנאי ועוד. כמו כן עתיד השטח להוות את מתחם הכניסה הראשי של הפארק".