בנק ישראל: המחאה החברתית הביאה גם להאטה בתעשייה

הפרק בדוח בנק ישראל לשנת 2011 שעוסק בתעשייה המקומית, מצביע על צמיחה איטית בייצור התעשייתי, בעקבות ירידת ביקושים בשוקי העולם, ייסוף בשער החליפין, הרעה בתנאי הסחר, התייקרות חומרי הגלם והמחאה החברתית

צמיחה איטית בייצור התעשייתי בעקבות ירידת ביקושים בשוקי העולם, ייסוף בשער החליפין, הרעה בתנאי הסחר, התייקרות חומרי הגלם והמחאה החברתית מהקיץ שעבר - כך עולה מהפרק שמתייחס לענפי התעשייה, בדוח בנק ישראל לשנת 2011.

מהדוח עולה, כי אשתקד עלה הייצור התעשייתי בישראל בכ-2%. פעילות התעשייה אשתקד התאפיינה בתנודתיות בין-ענפית, שדומה ברמתה לזו של שנת 2010. כך, עוד ענפים כמו גומי, פלסטיקה ומוצרי מתכת צמחו אשתקד בשיעורים שבין 7% ל-11%, ענפי הציוד, המנועים החשמליים והנייר ומוצריו כמעט לא צמחו, ואילו פעילות הייצור בענפים אחרים - כמו כריית חול ומחצבים; כימיקלים וזיקוקי נפט ורכיבים אלקטרוניים - אף הצטמצמה.

אשתקד חלה התייקרות במחיר חומרי הגלם בשיעור של כ 15% בממוצע, שמהווה המשך לעלייה של כ-5% משנת 2010. התייקרות הגלם הוגדרה בבנק ישראל כאחד מגורמי הרקע שתרמו להאטה בצמיחה התעשייתית ולהרעת תנאי הסחר. עם זאת, עלייה בתפוקת התעשייה בשיעור של כ-8% אשתקד ובשיעור מצטבר של כ-12% בשנתיים האחרונות - פיצתה לדעת מחברי הדוח על רוב ההתייקרויות של תשומות הייצור.

גורם רקע נוסף שתרם להאטה בצמיחת התעשייה במחצית השנייה של השנה שעברה, הוא המחאה החברתית שלוותה גם בחרם מצד צרכנים, שאילץ חברות להוריד מחירים בחלק ממוצריהן ועורר חשש מהעלאת מחירים של מוצרים אחרים. בדוח נאמר כי חלק מהדרישות שעלו במסגרת המחאה החברתית להוזלת מחירים נראות מוצדקות, ומבטאות את אבחנת ציבור הצרכנים כי כח מונופוליסטי מנוצל לקביעת רמות מחירים גבוהות שפוגעות בו.

"המלצות ועדת טרכטנברג לביטול מוחלט של המכס וציפייה לבחינה מעמיקה של מדיניות המכס בענף החקלאות על ידי ועדת קדמי - היו עשויות להביא לשינוי בסביבת העבודה של ענפי התעשייה ולהרחיב את התחרות בענפים שכיום זוכים להגנה מכסית", נכתב בדוח. עם זאת, בהקשר של פעילות שתי הוועדות מציינים מחברי הדוח כי על-פי החלטת הממשלה הפחתת המכסים שעליה המליצה ועדת טרכטנברג תיעשה באופן חלקי בלבד. גם הפחתת המכסים על יבוא של מוצרי מזון, כפי שעולה מהמלצות ועדת קדמי, תיעשה בינתיים באופן חלקי - כך שהמכס על מזון טרי כמו בשר בקר, בשר כבש וטונה נותרו גבוהים.