מייסד ויקיפדיה מגיב על הודעת בריטניקה: "רגע עצוב"

חברת בריטניקה הודיעה לפני שבועיים שהיא מפסיקה את את המהדורה המודפסת של האינציקלופדיה ■ מייסד ויקיפדיה: "זו דרכה של הטכנולוגיה להתקדם"

בדיוק לפני שבועיים הודיעה חברת בריטניקה כי אחרי 244 שנים היא מפסיקה להדפיס כרכים של האנציקלופדיה הוותיקה שלה ומעתה תתמקד בפורמט הדיגיטלי. אתמול התייחס לראשונה לנושא ג'ימי ווילס, מייסד וויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית שתפסה את מקומה של בריטניקה.

"אפילו אם בריטניקה היא האנציקלופדיה שאנחנו רוצים, אנחנו רוצים שהיא תהיה נגישה כל הזמן, דרך האייפד או הטלפון, ולא דרך ספרים שמעלים אבק על המדף", אמר ווילס בעת ביקורו לראשונה בניגריה, כחלק מרצונו לקדם את השימוש בוויקיפדיה במדינה. לדבריו, "בצורה מסוימת, זה רגע עצוב (הפסקת הדפסת כרכי בריטניקה, ר' ג'), אבל זה שיאו של תהליך ארוך ארוך והדרך שבה הטכנולוגיה מתקדמת הלאה".

המהדורה הראשונה של בריטניקה הודפסה ב-1768 באדינבורו, סקוטלנד. לפני שבועיים הסביר נשיא בריטניקה, חורחה קאוס, כי ההחלטה באה בשל התובנה כי על האנציקלופדיה להתאים את עצמה לרוח הזמן הדיגיטלית. "כולם יקראו לזה סופו של עידן, ואני מבין זאת", אמר קאוס, "אבל לא מדובר ברגע עצוב עבורנו. אני חושב שלאנשים יש רגש נוסטלגי כלפי הספרים, לפחות יותר משיש לי".

קאוס ציין כי בשנים האחרונות מהדורת הדפוס היוותה רק 1% מהכנסות אנציקלופדיה בריטניקה ואילו מהדורת האינטרנט מהווה 15% מההכנסה. החלק הארי של הכנסת אנציקלופדיה בריטניקה מגיע מפיתוח מוצרים ושירותים חינוכיים מקוונים. על וויקיפדיה, שזכתה בעבר לביקורת על אמינות ואיכות הערכים שבה, אמר קאוס כי "זו טכנולוגיה מעולה לאיסוף מידע - החל בתובנות מזהירות וכלה בשקרים והטעיות".