נאופלם תובעת 5 מיליון שקל מרפי גינת ו"כלבוטק" בגין לשון הרע

‎החברה, המשווקת כלי בישול, טוענת כי מוצריה הוצגו ב"כלבוטק" באופן כוזב כמסכנים את בריאות הציבור, וזאת במטרה להשיג רייטינג באמצעות יצירת פאניקה ■ כלבוטק: "עומדים בנחרצות מאחורי ממצאי התחקיר"

‎‎חברת נאופלם מבית האחים שרון, יבואנית כלי בישול, הגישה היום (ד') תביעת לשון הרע בהיקף של כ-5 מיליון שקל כנגד מגיש התוכנית "כלבוטק" רפי גינת, המשמש גם כבעליה של "רפי גינת הפקות, עולם הספורט" שבאמצעותה מופקת התוכנית, ונגד זכיינית ערוץ 2 רשת. זאת, עקב תחקיר שפרסם בתוכנית על שוק הכלים הקרמיים בארץ ועל מוצריה של החברה.

‏בתביעה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב באמצעות עו"ד יחזקאל ריינהרץ ממשרד פריש-שפרבר-ריינהרץ, נטען כי בתוכנית "כלבוטק" ששודרה בדצמבר אשתקד בערוץ 2, פרסם גינת "דברי כזב ולשון הרע חמורים מאין כמותם" כנגדה, ו"זאת מתוך כוונה לפגוע בה, או - למצער - תוך שוויון נפש לפגיעה הקשה הצפויה לה".

‏לטענת החברה, במסגרת התחקיר קבע גינת, "בקול רועם", כי המוצרים המשווקים על-ידה מהווים סכנה חמורה לבריאות הציבור. בתוכנית, נטען, הובאו ממצאי "בדיקת מעבדה" שקבעה כביכול כאילו יש סכנה בשימוש במוצרי החברה, ו"אולם מתברר כי הבדיקה נערכה על-ידי מעבדה שלא הוסמכה מעולם לבצע בדיקות תכולת קדמיום ועופרת בכלים בעלי ציפוי קרמי, ולא נערכה לפי שום תקנים או דרישות המקובלים בארץ או בעולם".

‏לדברי החברה, "למעשה, הבדיקה היוותה 'המצאה פרטית' של הנתבעים, כאשר לנגד עיניהם עמדה מטרה שסומנה מראש: להשיג רייטינג גבוה באמצעות יצירת פאניקה בציבור, וזאת באופן מופרך, בדוי ובהיעדר בסיס מדעי כלשהו, תהא הפגיעה הקשה בתובעת אשר תהא".

‎‎‏"בדיקה מופרכת"

‏עוד צוין בתביעה כי חברת נאופלם, שהיא המשווקת הגדולה ביותר בישראל של כלי בישול בעלי ציפוי קרמי, הפכה בתוכנית לקורבן העיקרי והוצגה שוב ושוב כחברה שמוצריה "מסוכנים" לציבור. זאת, חרף העובדה שאותם מוצרים נמצאו בטוחים לחלוטין בעשרות בדיקות שנערכו במעבדות המוסמכות ביותר בעולם, לפי כל תקני ודרישות הרשויות המוסמכות בעולם.

‏‏"אותם מוצרים נמכרים ב-65 מדינות ברחבי העולם, אחרי שעברו את כל הבדיקות והאישורים הדרושים. לפתע צץ לו שדרן ישראלי בעל קול רועם - ובמחי תוכנית טלוויזיה אחת הופך לאבק את כל התקנים הבינלאומיים המוכרים ואת כל הרשויות המוסמכות בעולם, וקובע כי רק תוצאות 'בדיקתו' המופרכת הן דברי אלוהים חיים", נטען.

‏ואכן, ההד התקשורתי של התוכנית הורגש. מיד לאחר שידור התוכנית איבדה נאופלם חלק ניכר מלקוחותיה, מוצריה הוחזרו, והסכמים שנחתמו עמה בוטלו. ‏

בנוסף, יום אחד בלבד לאחר שידור התחקיר, הוגשה למחוזי בירושלים בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך 55 מיליון שקל נגד החברה. התובעת טענה כי היא צפתה בתוכנית "כלבוטק", והופתעה לגלות כי הכלים הקרמים שרכשה מנאופלם מסוכנים לבריאות ומכילים חומרים רעילים.

כלבוטק: "עומדים בנחרצות מאחורי ממצאי התחקיר"

מתוכנית כלבוטק נמסר כי "מערכת כלבוטק עומדת בנחרצות מאחורי ממצאי התחקיר ששידרה. התחקיר התבסס על בדיקות של מעבדת ESC ברמת חובב, המוסמכת לבדיקת תכולת מתכות כבדות ורעילות ועל חוות דעתם של מומחים. כפי ששודר, הכלים של נאופלם שנבדקו הכילו מתכות רעילות בכמויות גדולות. אין עוררין כי בכלי נאופלם שנבדקו נמצאו כמויות גדולות של עופרת וקדמיום רעילים בציפויים. כפי שצויין בשידור כלבוטק, שריטה בציפוי הקרמי עלולה לגרום למעבר של החומרים הרעילים אל המזון ודי בכך לדעתנו כדי שכל צרכן דואג לא יסכים להימצאות עופרת וקדמיום בכלים אצלו במטבח. בשידור הוצגו כלים של חברות אחרות שאין בציפוי הקרמי של כליהן מתכות רעילות, מה שמוכיח כי אפשר גם אחרת".