האם ההכרזה על סלולר ב-99 שקל לחודש הייתה מוקדמת?

Hallo 015 מיהרה לצאת השבוע בהכרזה על שיחות ו-SMS ללא הגבלה ב-99 שקל בחודש ■ מהן השאלות הקשות שצצו, וכיצד הציבור יוכל לסמוך על החברה?

אחרי שהכתירה את עצמה למושיעת השוק הסלולרי, הפכה Hallo 015 בתוך יומיים לתעלומה אחת גדולה. האם מדובר בתרגיל מבריק ביחסי ציבור או שהיא נמצאת כאן כדי להישאר, את זה רק הזמן יגיד.

בינתיים עולות שאלות קשות סביב ההחלטה להשיק את פעילות הסלולר של החברה, במיוחד לאור העובדה שהיא עדיין לא השלימה את רכישת המיזם עליו מבוססת פעילותה וטרם חתמה על הסכמים עם חברות הסלולר.

1. מי אתם, בעלי המניות?

החברה שקיבלה רישיון לשיחות בינלאומיות רק לפני כ-3 חודשים, מחזיקה בבעלי מניות אנונימיים יחסית, ביניהם: יורם שכטר, יו"ר חדשות ערוץ 10, שמחזיק 50% מהמניות; הרבנית ברוריה זבולוני, אחותו של הרב יעקב איפרגן, "הרנטגן", שמחזיקה 23% ובתה משמשת כיועצת המשפטית של החברה; מוזס מאטיאס פרנקל, איש עסקים בינלאומי שמחזיק 23%; וחברת שקל ושות' המחזיקה 4%.

לגבי זבולוני, גורמים המקורבים לרבנית מספרים כי בניגוד גמור לרושם שמצטייר לגבי פעילותה כבוררת בעולם התחתון, מטרתה העיקרית היא למנוע פגיעות בנפש ולסכל מעשי פשיעה. פעילותה הפילנטרופית נסתרת מן העין, ועל דלתה מתפקדים שרים וחברי כנסת שבאים לבקש את עצתה.

2. למה לא הושלמה רכישת המיזם?

כניסתה של Hallo 015 לשוק התקשורת לא הייתה טריוויאלית. די מהר ניסו מתחרותיה ליצור רושם לפיו מדובר בחברה בעייתית, ואף החלו לדרוש ממנה ביטחונות וערבויות גבוהות עבור שכירת קווים לחו"ל. הסיבה העיקרית לכך, לדברי גורמים בשוק, היא העובדה שלא ברור כיצד חברה שנמצאת בתחילת דרכה מזמינה קווים לחו"ל בהיקפים שמתאימים לחברה גדולה הרבה יותר.

לאחר שיחיאל בן-שושן, המחזיק בחברת נגב שכבר שנים מנסה לסלול את דרכו לשוק הסלולר, הסכים למכור את פעילותו, החליטה החברה לנצל את ההזדמנות, לרכוש ממנו את הפעילות של החברה (Five) ולהיכנס לתחום במודל של מפעיל סלולר וירטואלי.

המשא-ומתן בין הצדדים היה קצר, ולפני כמה ימים זכה לאישור משרד התקשורת. לפי ההערכות, העסקה בין היל"ת, הבעלים של Hallo 015, לבין נגב תקשורת, המפעיל הסלולרי הווירטואלי, אמורה להתבצע ביום ראשון הקרוב. בכל מקרה, השבוע הבא יהיה מכריע עבור החברה.

3. אין הסכם חתום מול פלאפון

Hallo 015 מיהרה לספר כי יש לה חוזה עם חברת פלאפון ואף פנתה למשרד התקשורת שיתערב בסוגייה. לנגב יש אמנם הסכמים עם פלאפון לשימוש ברשת שלה, אבל החוזה בין הצדדים מכיל גם סעיף, לפיו במקרה שהבעלות בנגב מועברת לגורם אחר - ההסכם דורש את אישורה של פלאפון.

נכון לעכשיו משדרת היל"ת מסר חיובי לגבי כוונותיה לעמוד בתנאי העסקה עם נגב. לגבי הערבויות המוגדלות שדורשת פלאפון, נציין כי בתחילה דרשה החברה ערבויות בסך 10 מיליון שקל, אולם לאחר מכן נסוגה ל-5 מיליון שקל בלבד. עם זאת, עדיין מדובר בערבויות גבוהות מאלה שנדרשו מנגב.

בנוסף, פלאפון דאגה להבטיח מראש כי כל הסכם להעברת הבעלות מנגב יקבל את אישורה קודם, ובעקבות מידע שברשותה היא רוצה להבטיח שהיל"ת תעמוד במחויבויות שלה כלפיה.

לכן, כל עוד העסקה בין נגב להיל"ת לא תושלם, Hallo 015 אינה יכולה לבוא בטענות לפלאפון. לפיכך נשאלת שוב השאלה מדוע מיהרה Hallo 015 להכריז על תחילת הפעילות הסלולרית שלה עוד בטרם הושלמו כל הפרטים מול החברה הסלולרית.

ייתכן כי החברה רצתה למשוך תשומת-לב ולהסיט את ציפיות הציבור מכניסתן של מירס וגולן טלקום לשוק, אך בכל מקרה הסיכון שלקחה הוא עצום. גם הפנייה למשרד התקשורת לא תועיל ל-Hallo 015, שכן הוא אינו יכול להתערב בסוגייה כל עוד העסקה אינה חתומה.

אגב, לנגב יש הסכם הבנות עם פרטנר, אך הוא לא ממומש. לכאורה יכולה החברה לפנות ולדרוש לממש את ההסכם, אבל מעכשיו הסיפור שלה הולך להיות הרבה יותר קשה ומסובך.

4. בעיית אמינות

ראשי החברה רצו לכל במה תקשורתית ויצאו נגד החברות הסלולריות שלא מוכנות לאפשר לה להיכנס לשוק. אבל ההתנהלות החובבנית של Hallo 015 יצרה לה נזק תדמיתי קשה ובעיה באמינות, וזה לא מבשר טובות.

החברה מיהרה להאשים את פלאפון ש"מנסה לעצור את התחרות", אך קשה לבוא אל האחרונה בטענות על כך שדרשה להגדיל את הביטחונות. זו זכותה, ומדובר בוויכוח מסחרי בין חברות.

גם הריצה למשרד התקשורת בדרישה לאכוף את ההסכם לא נראית טוב, כי מיד עולה השאלה איך רצים לאכוף הסכם עם חברה שעוד לא רכשת?

אם Hallo 015 הייתה מחכה עד להשלמת העסקה עם נגב ורק לאחר מכן מטפלת בבעיית הערבויות מול פלאפון, היא לא הייתה נקלעת לפרשה המביכה הזו. אבל דבר אחד טוב יצא מכל הפרשה, והוא הסכום התחרותי החדש - 99 שקל לשיחות והודעות ללא הגבלה.

בין שהתכוונה לכך ובין שלא, Hallo 015 יצרה מדרגה שהשחקנים החדשים יידרשו להתייחס אליה. הבאזז שנוצר סביב ההשקה גרם לציבור להאמין שאפשר לדבר ולסמס ללא הגבלה בסכום נמוך משמעותית מהסכומים אותן גובות היום החברות.

כפי שזה נראה עכשיו, זו כנראה תהיה מורשתה הקצרה של Hallo 015 בשוק הסלולרי.

בעלי המניות האנונימיים
 בעלי המניות האנונימיים