עשירים ישלמו יותר על חשמל לעומת העניים? האוצר מתנגד

באוצר מגיבים ליוזמת נתניהו לתעריפי חשמל לפי הכנסה: "תעריף דיפרנציאלי? אולי גם תעריפי דלק ומים דיפרנציאליים?" ■ עם זאת, באוצר תומכים בקביעת תעריף דיפרנציאלי לשעות השיא והשפל

מנכ"ל משרד האוצר,דורון כהן, פנה בשבוע שעבר למנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, כדי לעדכנו בהתפתחות המשבר בחברת החשמל וכדי לבקש את התערבותו בסוגיה. במכתב ששיגר כהן ללוקר ב-26 במארס, והגיע לידי "גלובס", כותב כהן: "אשמח כי משרד רה"מ יירתם למאמץ הממשלתי".

במכתבו מגלה כהן כי המדינה שוקלת לחייב את חברת החשמל להסיט גז שהיא צורכת, לטובת יצרני חשמל פרטיים. מדובר בתחנות כוח קטנות שניתן להפעיל אותן בגז בלבד, בעוד שתחנות הכוח של חברת החשמל יכולות לפעול גם על סולר.

ממכתבו של כהן עולה כי המדינה שוקלת להעניק תמריץ כלכלי בשווי 350 מיליון שקל ליזמית החשמל הפרטית דוראד, על מנת שזו תקדים בחצי שנה את תחילת ההפעלה של התחנה לקיץ 2013. כהן מציין כי יצרנית חשמל נוספת, OPC, שבבעלות החברה לישראל ו-ויאוליה, מבקשת להתקין טורבינת גז נוספת בהספק של 170 מגוואט, ללא התחייבות מהמדינה לרכוש את החשמל. אך הבקשה ממתינה עדיין לאישור משרד האנרגיה והמים ומינהל מקרקעי ישראל.

כמו כן, כהן מאשר את הפרסום ב"גלובס" כי הסכום שאותו הסכימה הנהלת חברת החשמל למשוך מחשבון הנאמנות של הטבות גמלאי החברה עומד על 350 מיליון שקל בלבד, ולא 600 מיליון, כפי שדווח בתקשורת.

לפי מתווה תוכנית החילוץ שסוכם לפני שבועיים בין האוצר, רשות החשמל וחברת החשמל, תגייס החברה 1.35 מיליארד שקל ממקורותיה, כולל חשבון הנאמנות, בעוד שהמדינה תעניק לה ערבויות בסך 1.5 מיליארד שקל לתקופה של עד 18 חודשים. הערבויות צפויות לעלות לאישור ועדת הכספים ביום ג' הקרוב.

בתוך כך נודע כי משרד האוצר מקדם יוזמה לאימוץ תעריף דיפרנציאלי לפי שעות, יוזמה שלפי מקורות באוצר, כבר זכתה לתמיכת רשות החשמל. לפי יוזמה זו, תעריף החשמל בשעות הערב יהיה זול יותר לעומת יתר שעות היממה.

היוזמה צפויה לעודד הפחתה של צריכת החשמל בשעות השיא ולגרום לחיסכון גם עבור האזרחים וגם עבור חברת החשמל עצמה, שכן עלות הייצור של יחידת חשמל בשעות שיא גבוהה מאשר בשעות השפל.

לעומת זאת, באוצר מתנגדים ליוזמת ראש הממשלה לתעריף דיפרנציאלי לפי הכנסה, קרי ש"העשירים ישלמו יותר לעומת העניים". בכיר באוצר הסביר כי אין שום דרך לאכוף יוזמה כזו. "אולי נעשה גם תעריף דלק דיפרנציאלי, או תעריף מים דיפרנציאלי?" הוסיף הבכיר.

אין בעיה משפטית

"אין שום בעיה משפטית למשוך את הכספים הקיימים בחשבון הנאמנות של עובדי חברת החשמל", כך קובע גורם משפטי בכיר המעורב בנושא בשיחה עם "גלובס". לדבריו, "יש החלטה של צוות הרגולטורים, ולהנהלת חברת החשמל הכלים והטכניקות המשפטיות לקחת את הכסף שקיים בחשבון הזה".

דברי הבכיר הם תגובה לטענת הוועד, לפיה אין לחברה כל סמכות לקחת 1.8 מיליארד שקל מהחשבון. הבכיר ציין עוד, כי החשבון הזה "לא היה צריך להיוולד, ומן הראוי שאם החברה מבקשת סיוע מהמדינה על חשבון משלם המסים, היא צריכה לנקוט בכל דרך כדי לעזור לעצמה".

לגבי הדרך לבצע את משיכת הכספים, הוסיף הבכיר כי "להנהלת החברה מספיק עורכי דין מוכשרים. הם בטוח יודעים איך לעשות את זה. מדובר בהליך פשוט".

הוועד: נערער על משיכת הכספים מקרן החשמל חינם

ועד עובדי חברת החשמל יערער על החלטת בית הדין המחוזי לעבודה מסוף השבוע, שהתיר לחברת החשמל למשוך כ-600 מיליון שקל מהקרן המיועדת להטבות לגמלאי החברה, ובהן חשמל חינם ושי לחג.

על משיכת הכספים סוכם בין יו"ר החברה, יפתח רון-טל, לממלא מקום מנכ"ל האוצר, דורון כהן, במסגרת תוכנית החילוץ של האוצר, שנועדה לפתור את בעיות הנזילות של החברה. הכסף שיימשך מיועד לרכישת דלקים לצורך ייצור חשמל, כחלק ממאמצי החברה לגייס כ-6 מיליארד שקל למימון רכישת הדלקים.

בתגובה להחלטה הודיע ועד העובדים על עיצומים, אולם בית הדין אסר עליו להמשיך בעיצומים. השופטים קבעו בפסק הדין כי הם אוסרים על המשך העיצומים לאור הנזק האדיר שעשוי להיגרם לציבור כתוצאה משיבושים באספקת החשמל, במיוחד בימי החג.

לגבי משיכת הכספים קבע בית הדין כי מדובר בכפל הטבות, משום שעובדי החברה וגמלאיה מקבלים בפועל חשמל חינם. הכספים בקרן הופקדו למקרה שבו יידרשו הגמלאים לשלם עבור חשמל שייוצר על-ידי יצרני חשמל פרטיים, או במקרה שחברת החשמל תפשוט רגל.

חברת החשמל מספרים
 חברת החשמל מספרים