קיקה נחשפת: הפסד של 45 מיליון שקל והערת "עסק חי"

‎‎אשטרום נכסים, המחזיקה ב-15%, מחקה את מלוא השקעתה בקיקה ישראל בסך 19.4 מיליון שקל ■ ‏‎‎לחברה גירעון של 58 מיליון שקל בהון העצמי, והערכת שווי שמעריכה אותה באפס ■ מנכ"ל אשטרום נכסים: "זאת בעיה של חדירה לשוק"

‎‎לאחר חרושת שמועות בחודשים האחרונים לגבי קשיים בפעילותה של קיקה ישראל - אשר הוכחשו נמרצות על-ידי בעלי המניות, מנהלי הרשת ויחצניה - מתברר היום (א') עד כמה עגום מצבה של יבואנית הרהיטים.

‏‏חברת אשטרום נכסים , המחזיקה 15% ממניות קיקה ישראל (שבשליטת סלומון בטיטו), מצרפת לתוצאותיה דוחות כספיים תמציתיים של קיקה ישראל, ורואי החשבון שלה מציינים בהם כי ישנם ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של קיקה ישראל כ"עסק חי".

קיקה ישראל, כך עולה מהדוחות, סיימה את 2011 בהפסד כבד של 45 מיליון שקל, לאחר הפסד של 13 מיליון שקל ב-2010 (הוצאות הקמה), והגירעון שלה בהון העצמי עומד על 58 מיליון שקל, כשמולו התחייבויות של 146 מיליון שקל. הערכת שווי לקיקה ישראל שבוצעה לבקשת אשטרום נוקבת בערך של "0".

מאז פתחה את החנות בנתניה בספטמבר האחרון ועד לסוף 2011, כלומר בפרק זמן של כ-4 חודשים, רשמה זכיינית רשת הרהיטים מאוסטריה הכנסות של 27 מיליון שקל.

‏‏אשטרום נכסים לא מרימה ידיים ומתכוונת להמשיך להשקיע בקיקה ישראל, אך מבחינה חשבונאית היא כבר הכירה בהפחתה של 19.4 מיליון שקל - מלוא השקעתה בקיקה - בגין החברה המוחזקת.

‏‎‎‏"בניית המותג עולה יותר מהצפוי"

‏למרות כל זאת, מנכ"ל אשטרום נכסים, מוטי סלע, עדיין מגלה אופטימיות. "זאת בעיה של חדירה לשוק, וצריך לקחת את התוצאות בפרופורציות הנכונות", הוא אומר בשיחה עם "גלובס". ‏"אני מזרים כסף כדי לייצר חברה יותר טובה, מאחר שבניית המותג עולה יותר מהצפוי. לחנות יש פוטנציאל להצליח, והמכירות במגמת עלייה, בכמות אנשים שנכנסים ובממוצע הסל שלהם. אפשר להביא את הרשת למקום טוב. הערת 'עסק חי' לא נרשמה בגלל מצב של חדלות פירעון של קיקה".‏

‏‏נכון לסוף 2011 העמידה אשטרום לקיקה הלוואות בעלים בגובה של 14.4 מיליון שקל, ובנוסף ערבות של 15 מיליון שקל. מתחילת השנה העמידה החברה הלוואות נוספות בגובה של 9 מיליון שקל.‏

‏‏לסלומון בטיטו, בעל השליטה בקיקה ישראל, אין ככל הידוע מקורות הון משמעותיים, כך שאם אשטרום תחליט להמשיך להשקיע בחברה, בטיטו צפוי להיות מדולל משמעותית בהחזקותיו. אשטרום מציינת כי קיבלה את הזכות לקבל החלטות בשם קיקה ישראל, ובנוסף החברה מנהלת משא-ןמתן למציאת משקיע חדש לזיכיון.

‏‏"אני לא אחד ששם כספו ומפנה את הגב", מוסיף סלע, "אני רוצה להיות בין מקבלי ההחלטות. הרשת עדיין לא נתפסת כמו איקאה, ואני רוצה שהחנות תצליח".

סימן שאלה גדול מרחף כעת לגבי פתיחתו המתוכננת של סניף קיקה בחוצות המפרץ, ועל כך אומר סלע: "נפתח רק כשנרגיש בטוחים".

‏‏מקיקה ישראל נמסר בתגובה כי "הוצאות-עתק שכרוכות בהקמת החנות, לרבות גיוס כוח-אדם רב, רכישת המלאים ובניית המותג, גלומים בדוחות 2011. אף אחד לא חושב שניתן להחזיר את ההשקעה בין-לילה. החברה עוברת בימים אלה תהליך רה-ארגון והתאמה לצרכים של השוק המקומי, אחרי הניסיון שצברה מאז הפתיחה בישראל. אנו שמחים על הגדלת המעורבות ותרומתה של אשטרום נכסים בפעילות השוטפת של החברה ומביטים קדימה לעבר הצלחה שיווקית ומסחרית. חצי שנה לאחר הפתיחה, אנו שמחים לדווח כי קיקה הוטמעה בזירת הסחר בישראל, וקיימת מודעות גבוהה מאוד למותג. למעלה מ-300,000 לקוחות כבר ביצעו בה קניות".‏

‏‎‎‏"נפעל משפטית לגבות את החוב מבטיטו"

‏‎‎כאמור, סימן שאלה גדול מרחף כעת מעל מצבו של סלומון‎ ‎בטיטו, שיחד עם שותפו, יהודה פורת, התחייב אשתקד לרכוש את השליטה בשלד הבורסאי גלובליקום מידי חברת מיינסטרים, כדי לצקת בתוכו את מניות השניים בקיקה.

אלא שהתוכנית לרשום את קיקה למסחר בתל-אביב לפי שווי יומרני של 60 מיליון אירו אינן אקטואליות, ובשבוע שעבר הודיעה גלובליקום כי היא מממשת אופציה לחייב את בטיטו לרכוש ממנה מניות תמורת 6 מיליון שקל.

‏‏‏‏בטיטו, מסתבר, הצליח לשכנע את גלובליקום להעמיד לו הלוואה של 5 מיליון שקל, כשבינתיים ביצעה החברה הפרשה של מלוא הסכום. "בכוונת החברה ‏‎לפעול‎ ‎בכל האמצעים ‏‎המשפטיים ‏‎העומדים ‏‎לרשותה ‏‎לשם ‏‎גביית ‏‎ההלוואה", נכתב בדוחות גלובליקום. ‏‎‎‏