מונדיאל בתשלום? פיפ"א מעדיפה שתושבי אירופה יצפו בחינם

התאחדות הכדורגל העולמית שוב בחרה בהצעה של EBU; המשמעות: 37 מדינות באירופה, ובכללן ישראל, ישדרו את מונדיאל 2018 ו-2022 בערוצים הממלכתיים

למרות המעבר של יותר ויותר אירועים גדולים לערוצים בתשלום, פיפ"א ממשיכה לדאוג שלפחות בעשור הקרוב יועבר המונדיאל בערוצים פתוחים (free to air). הראשונות שעומדות להרוויח מהעניין הן מדינות אירופה ובכלל זה ישראל, אחרי שהתאחדות הכדורגל העולמית העדיפה את ההצעה של איגוד השידור האירופי (EBU) לשידור המונדיאלים ב-2018 (רוסיה) ו-2022 (קטאר).

לפי ההסכם, 37 מדינות מתוך 56 החברות ב-EBU יקבלו את הזכות לשדר את המשחקים בערוצים הממלכתיים שלהן, הפתוחים לצפייה ללא תשלום. החברות ב-EBU מאפשרת למדינות המשתייכות לארגון לקבל את זכויות השידור של הטורנירים במחירים נמוכים יחסית, ובתמורה הן מחויבות להעביר את רוב המשחקים בערוצים הממלכתיים הפתוחים. בכך ממשיכה פיפ"א את ההסכם הנוכחי עם EBU שיחול גם על מונדיאל 2014 בברזיל.

להסכם תהיה משמעות גם עבור חובבי הכדורגל בישראל. רשות השידור היא אחת החברות ב-EBU, ובזכות כך זכה הערוץ הראשון לאורך השנים לשדר אירועים גדולים כמו המשחקים האולימפיים והמונדיאל.

עם זאת, ההסכם של פיפ"א באירופה לא כולל את השווקים הגדולים - אנגליה, גרמניה, איטליה, ספרד וצרפת - שעבורן תנסה התאחדות הכדורגל העולמית למכור את הזכויות באופן עצמאי על מנת להשיג הסכמי שידור גבוהים יותר.

מי שינזק מההסכם הנוכחי הן חברות שיווק הספורט הגדולות, דוגמת לאגרדר (חברת האם של ספורטפייב) ואינפרונט, שבעקבות ההסכם בין EBU לפיפ"א מאבדות חלק גדול מהנכסים הפוטנציאליים בשוק הספורט.