המדינה תעניק לחברת החשמל ערבות של 1.5 מיליארד ש'

זאת, לצורך הנפקת אג"ח של החברה ■ בדיון בוועדת הכספים היום התברר: חברת החשמל מעניקה סבסוד של 0.7% בתעריף החשמל לנכים, בעוד שהיא יכולה להעלותו ל-1.5%

רק מחצית מהזכאות להנחות בחשבון החשמל המגיעות לנכים מנוצלות בפועל. כך התברר היום (ב') בדיון בוועדת הכספים של הכנסת. החוק מתיר לחייב את ציבור צרכני החשמל לסבסד את חשבונותיהם של נכים וזכאים עד להתייקרות כוללת של 1.5% בתעריף החשמל. בפועל מגיע גובה הסבסוד ל-0.7%.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני קבע כי הבקשה הנוספת לערבויות בהיקף של כ-6 מיליארד שקל שתוגש ככל הנראה ביוני לא תאושר עד שיתקבלו הבהרות לגבי אי ניצול ההנחות.

בתוך כך, ועדת הכספים אישרה לחברת החשמל ערבות מדינה לצורך הנפקה פרטית של אג"ח בהיקף של 1.5 מיליארד שקל. הסכום שיוחזר בתוך שנה וחצי אמור לסייע לחברת החשמל להתגבר על פער בתזרים המזומנים שנוצר עקב הצורך לרכוש דלקים יקרים לייצור חשמל.

אורן הלמן, סמנכ"ל רגולציה בחברת החשמל, אמר בדיון כי ההנפקה המיועדת לגופים מוסדיים תוכל להתבצע כבר ביום חמישי הקרוב.

רכז אנרגיה באגף התקציבים באוצר אודי אדירי אמר בדיון: "נבוא לכאן לבקש עוד הרבה ערבויות". עלות הדלקים שחברת החשמל צפויה לרכוש במהלך השנה גבוהה ב-7.7 מיליארד שקל מהסכום שאותו הייתה החברה מקבלת באמצעות תעריף החשמל, ערב העלאתו. על-מנת לממן את מלוא התעריף למשקי הבית הועלה המחיר ב-8.3% למגזר הביתי ו-8.7% בתעריף הכללי.

סכום זה שווה לדברי אדירי ל-1.3 מיליארד שקל בלבד, כשאת יתרת הסכום תגייס חברת החשמל בהנפקות אג"ח פרטית (1.5 מיליארד) וציבורית (3 מיליארד). סכומים נוספים יושגו באמצעות קיצוץ בתקציבי חברת החשמל וכן משיכת כספים מקרן החשמל חינם (600 מיליון שקל) ודחיית מיסים (200 מיליון שקלים). למדינה יש לפי החוק יכולת להעמיד ערבויות בסך כולל של 10% מתקציב המדינה שהם כ-24.7 מיליארד שקל.