ווקסיל השלימה המיזוג לתוך שלדונקו; תוצאות טובות בניסוי

במסגר העסקה שלדונקו תקצה לבעלי המניות הקיימים של ווקסיל 75% ממניותיה (56% כעת והיתר על בסיס הצלחה) ואילו חברת אפסווינג של ירון ייני שהובילה את מהלך המיזוג תחזיק 1% ובדילול מלא כ-12%

השלד הבורסאי שלדונקו בשליטת אלי כהן, אסיה פיתוח וירון ייני, הודיע על השלמת המיזוג לתוכו של חברת החיסונים הטיפוליים ווקסיל. בעקבות ההודעה עולה מניית שלדנקו ב-7% והיא נסחרת כעת לפי שווי של 1.8 מיליון שקל (ברשימת השימור).

במסגר העסקה שלדונקו תקצה לבעלי המניות הקיימים של ווקסיל 75% ממניותיה (56% כעת והיתר על בסיס הצלחה) ואילו חברת אפסווינג של ירון ייני שהובילה את מהלך המיזוג תחזיק 1% ובדילול מלא כ-12% (כרוך בהמרת הלוואה שנתנה אפסווינג לחברה). סך כל התגמול של אפסווינג מהעסקה במזומן ומניות יעמוד על 5.1 מיליון שקל (כ-4.6% מהיקף העסקה לפי שווי של 106 מיליון שקל לווקסיל, בהתאם להערכת השווי), אשר לדברי החברה הם "סכום סביר והוגן, בנסיבות הענין, עבור מכלול מאמציה ותרומתה של אפסווינג לייזום העסקה ולהוצאתה אל הפועל ולסיכונים הכספיים שהיא לוקחת על עצמה על מנת לאפשר את העסקה".

אפסווינג העמידה לווקסיל שתי הלוואות בסך כולל של מיליון שקל עד ביצוע העסקה, הניתנות להמרה למניות במקביל לגיוס הון בחברה. חברת פרוטופינו של רו"ח אילן ניר, מתווכי העסקה ומשקיעים, תחזיק 6% אחרי העסקה ו-3.5% בדילול מלא. כאמור, הערכת שווי לצורך העסקה הגדירה לווקסיל שווי של 106 מיליון שקל. במסגרת העסקה יעברו 100% מווקסיל לידי שלדונקו. ווקסיל גייסה עד היום 5 מיליון שקל. היא מתפתחת חיסונית לטיפול בסרטן ומחלות זיהומיות. ב-2011 הפסידה 1.7 מיליון שקל לאחר שב-2010 הפסידה 13 מיליון שקל (חלקם מענקי מדען).

ווקסיל הוקמה על ידי ד"ר ליאור כרמון, בוגר מכון ויצמן ובעבר מייסד ומנכ"ל חברת ביוקיין ועל ידי ג'וליאן לוי, יזם בתחום הביומד האחראי לצד הכלכלי והעסקי של החברה. ווקסיל מפתחת אנטיגנים - חומרים אשר מעוררים את מערכת החיסון ומאפשרים לה לזהות אותם (כמו החומרים שניתנים כחיסון).

האנטיגנים שפיתחה ווקסיל מחקים רצפים גנטיים הנמצאים באופן מוגבר על תאי סרטן. כך, היא מאפשרת למערכת החיסון בעצם לזהות את תאי הסרטן. הטיפול הזה עוקף את הנטיה של תאי הסרטן לפתח עמידות בפני המערכת החיסונית, על ידי "הסתתרות" ממנה. המוצר הראשון, ImMucin, הוא זהה לחלבון המתבטא ב-90% מגידולי הסרטן. בימים אלה נמצא החיסון בניסוי בבית החולים הדסה בחולי סרטן דם מסוג מיילומה נפוצה אשר מחלתם שבה לאחר הפוגה.

תוצאות הביניים ב-7 חולים מעידים כי החיסון בטוח לשימוש ויוצר רק תופעות לוואי מקומיות קלות. כמו כן הצליח החיסון לעורר תגובה של המערכת החיסונית, כפי שצפצה החברה וכן ירידה במספר סמנים של המחלה, למשל מספר תאי הסרטן במוח העצם של החולים. בשל משכו הקצר יחסית, הניסוי לא נועד לבדוק את שרידות ואיכות החיים של חולי הסרטן, אולם ההחברה מסרה כי בשלושה מהם, חלה הפוגה מלאה של המחלה. מוצר נוסף של החברה, VaxHit, מצוי בניסויים פרה-קליניים לטיפול בשחפת.