תיאוריית הקשר

כך תנצלו את היחס הקיים בין מדדי המניות ת"א 25 ויתר 50

השבוע אני רוצה להציג בפניכם צורה פשוטה יחסית לניצול הקשר הקיים בין שני מדדי מניות מקומיים: מדד ת"א 25 ומדד יתר-50. מצד אחד ת"א 25, מהווה את מדד המניות העיקרי שלנו, עקב היותו היחיד שניתן למצוא נזילות כלשהי בו ובאופציות שלו. תכונות אלו גרמו לו למשוך אליו סוחרים ומשקיעים לרוב.

בצד השני, מדד יתר-50 מייצג את 50 מניות היתר הגדולות. יש לזכור שלמרות שאני מכנה אותן "גדולות", מניות אלו מייצגות חברות קטנות יחסית, אשר מניותיהן הינן בעלות נזילות וסחירות נמוכות ביותר. למעשה, מניות אלו מוחזקות בעיקר על ידי בעלי העניין, ופחות על ידי מנהלי כספים והציבור הרחב.

אז איך נוכל להיעזר בקשר אפשרי ביניהם? תחילה כמה מילים על הרקע למה שאני מציג כאן. הנקודה העיקרית שהביאה אותי לחשוב בכיוון הזה היא העובדה שעקב המגבלות הקשות של מניות היתר, עיקר הפעילות בהן נעשה בתכנון מוקדם, דהיינו בפעילות שאינה תלויה כל כך בהשפעה התוך יומית של מה שקורה בחו"ל.

ה"עצמאות" הזו, מעלה את המחשבה שמדד היתר מייצג יותר טוב את מה שחושבים מקומית, ולא גלובלית. בנוסף לכך, העובדה שכבר הזכרתי כאן, שהמניות הקטנות נמצאות בעיקר בידי בעלי עניין, מביאה אותי לחשוב שתנועה בהן תשקף הרבה יותר את מה שאותם בעלי עניין רואים בשטח, לעומת מה שהמדיה המקומית, או הגלובלית, אומרת שאמור להיות.

שני הגרפים שבועיים, ושניהם מיצגים את אותה תקופה.

תחילה גרף היתר:


משה שלום יתר
 משה שלום יתר

וצמוד אליו מדד ת"א 25:

משה שלום תא25
 משה שלום תא25

הכלל הוא פשוט מאוד: אנו מעוניינים להשקיע (או לסחור) במדד הכבד יותר (ת"א 25), כאשר יש לנו אישור לכך משלושה גורמים: הממוצע הנע 25 שבועות שלו, אינדיקאטור ה-MACD, והאלמנט החדש כאן, והוא מדד היתר-50.

לצורך ההמשך אגדיר את מצב ה-MACD כחיובי אם ההיסטוגרמה שלו ירוקה (זה קורה כאשר קו ה-MACD הכחול נמצא מעל קו הסיגנל האדום), וקו ה-MACD עצמו עולה. הוא יהיה שלילי אם ההיסטוגרמה אדומה, והוא במצב יורד.

שימו לב שמתחילת סיום השלב הראשון של המשבר הפיננסי (מרץ 2009), קיבלנו די הרבה חציות של מדד ת"א 25 עם הממוצע הנע שלו.

להלן תאור כל מקרה לגופו:

29-03-2009 - קניה : חציה מעלה עם הממוצע הנע, MACD חיובי, וחציה מקדימה במדד היתר ב-22-03-2009.

09-05-2010 - מכירה: חציה מטה עם הממוצע הנע, MACD שלילי, וחציה במדד היתר באותו שבוע.

12-09-2010 - קניה : (1 סגול) אנו מצטרפים למדד אחרי חציה עם הממוצע הנע, שקרתה קודם, אבל רק עכשיו כל התנאים התקיימו, דהיינו MACD שלילי, ומדד היתר חוצה גם הוא מטה.

06-03-2011 - מכירה : חציה מטה עם הממוצע הנע, MACD שלילי, וחציה דומה במדד היתר באותו שבוע.

** 2 סגול ** למרות שראינו חציה מעלה במדד ת"א 25 בהמשך המיידי, איננו מצטרפים אליה כי לא ראינו חציה דומה במדד היתר, ובוודאי שלא היה מצב חיובי ב-MACD. לכן, אנו עדיין מחוץ למדד מאז 06-03-2011.

** 3 סגול ** אמנם הייתה חציה במדד היתר, והמצב היה חיובי ב-MACD, אבל לא הייתה עדיין חציה במדד ת"א 25 עצמו.

18-03-2012 - קניה : חציה מעלה עם הממוצע הנע, מלווה בחציה דומה במדד היתר, ומצב חיובי של ה-MACD.

מן התהליך שתיארתי כאן ניתן להסיק: אם נקנה, ונמכור, כאשר שלושת הגורמים יהיו בתוקף (חציה עם הממוצע הנע 25 שבועות, חצייה מקדימה, או באותו שבוע, במדד היתר, ומצב מתאים ב-MACD) הסיכוי שיחסך מאיתנו פעולות מיותרות גדל פלאים.

וכעת לעדכון השבועי על מדד ה-S&P500:

משה שלום סנופי
 משה שלום סנופי

בשבוע שעבר כתבתי כאן: "התחתית סביב 1,330 אפשרה למדד לייצר גבולות של יתד, הרבה יותר רחבה, והרבה יותר גדולה, מזו אשר איתה החל את דרכו מעלה. לא רק זאת, אלא שעקב התנועה היפה להפליא של המדד הזה, ניתן לזהות רמות תמיכה והתנגדות בצורה מושלמת ממש, אשר יעזרו לקבוע יעדים לתנועה כאשר יחל תיקון טכני אמיתי".

השבוע המדד המשיך את דרכו בתוך אותה יתד, אבל ראינו אותו קצת מגמגם. פעם ראשונה מאז היווצרותה של היתד העולה, נבדקת רמת תמיכה פעמיים. בדיקה חוזרת זו בוצעה סביב 1384 (1 סגול).

אמנם הוא חזר בגאון משתי ניסיונות השבירה האלו, אבל זו מהווה עדיין נקודה טכנית ראויה לציון. באינדיקאטור כניסת הכסף אנו רואים שוב ירידה של הכמות (ב 2 סגול), כאשר אינדיקאטור המומנטום ממשיך להיות יציב, ונטול תנודתיות כלל (ב 3 סגול).

לסיכום אומר כך: בסך הכול אין עדיין דבר שלילי כאן, אלא רק תחושה מעומעמת של תחילת הססנות ברמות הגבוהות. השבוע נקבע את 1,84 כרמה שבה נתחיל לדאוג, אם היא תשבר כלפי מטה, וזאת עקב היותה שילוב של רמת תמיכה, והגבול של היתד העולה הגדולה.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות). ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.