פייג'יאה הפסיקה בפתאומיות את פעילותה בישראל

אתר האינטרנט של חברת הסליקה הקנדית אינו מתפקד, והטלפונים מנותקים ■ הותירה חובות של מיליוני שקלים ■ ספק של פייג'יאה: "בוקר אחד הם פשוט נעלמו"

חברת הסליקה באינטרנט הקנדית פייג'יאה (PAYGEA), שבבעלותו של נתן יעקובסון, הפסיקה בפתאומיות את פעילותה בישראל, כשהיא מותירה אחריה חובות המוערכים במיליוני שקלים לספקים ולחברות שאיתן עבדה. אתר האינטרנט של החברה אינו מתפקד, הטלפונים במשרדיה מנותקים והערכות כי יעקובסון עזב את ישראל.

אחד מספקי החברה, הטוען כי פייג'יאה חייבת לו 200 אלף שקל, אמר כי "בוקר אחד הם פשוט נעלמו". ספק אחר אמר כי "פתאום אין עם מי לדבר, לא מצליחים לתפוס אף אחד".

"לא נראה לי שהם עשו תרגיל עוקץ מתוכנן", אמר נותן שירותים לפייג'יאה, שנותר עם חוב לא משולם. "הם הסתבכו מבחינה עסקית - ואז נעלמו". הערכות כי לחברת כרטיסי האשראי כאל נותר חוב של פייג'יאה בסך מאות אלפי שקלים.

שלומי לוי, שהציג עצמו לפני שלוש שנים - עם כניסת החברה לישראל - כמנכ"ל פייג'יאה ישראל ולאחר מכן כסגן נשיא פייג'יאה העולמית, סירב בשיחה עם "גלובס" להתייחס לנסיבות שבה הופסקה פעילות החברה, ולשאלת חובותיה. לוי המעיט בחלקו בחברה, וטען בשיחה כי "לא הייתי המנכ"ל, אלא בסך הכול עוזר אישי של נתן (יעקובסון - ע.פ)".

"פורנו רך"

פייג'יאה עסקה במתן שירותי תשלום באינטרנט, במודל דומה לזה של פיי פאל, וסלקה אתרי פורנו שהוגדרו על ידה 'פורנו רך'. "אלו אתרים חוקיים בלבד, ואנחנו בודקים שאין באתרים פדופיליה", הדגיש לוי בראיון שנתן ל"גלובס" ב-2009.

חברת כרטיסי האשראי כאל עבדה עם פייג'יאה בסליקה באינטרנט מ-2007, והאחרונה הייתה אחד ממאגדי הסליקה באינטרנט הגדולים ביותר של כאל. כאשר נחשפה ב"גלובס", במחצית השנייה של 2009, פרשת סליקת אתרי ההימורים והפורנו בכאל, החלו חילופי האשמות בין הצדדים. כאל טענה כי פייג'יאה אחראית לחלק ניכר מהכשלים שבעטיים נקנסה על ידי חברות האשראי הבינלאומיות מאסטרקארד וויזה, וגלגלה חלק מהקנסות לפייג'יאה. מאז צומצמו באופן ניכר הקשרים העסקיים בין החברות.

בראיון ל"כלכליסט" בשלהי 2009, התייחס יעקובסון לטענות כאל, ואמר כי "כאל אמרו שחלק גדול מהבעיות זה בגללנו, והעבירו חלק מהקנסות אלינו, אבל אני יכול להגיד בגאווה שלא הייתה בעיה עם בתי העסק והמערכות שלנו - אלא בעיה של המערכות בתוך כאל". מאוחר יותר, נחשף כי בין יעקובסון למנכ"ל כאל דאז, בועז צ'צ'יק, היו בשנים שלפני כן קשרים עסקיים אישיים, שאף נבדקו על ידי מבקר הפנים של בנק דיסקונט.

חסות למכבי תל אביב

עם כניסתה לישראל ב-2009, כניסה שלוותה במסע יח"צ וקמפיין תקשורתי רחב היקף, העסיקה פייג'יאה יועצים מהשורה הראשונה. בתחום התקשורת נשכר יועץ התקשורת משה דבי, אך הוא אינו נותן שירותים לפייג'יאה מאז הקיץ שעבר. בהיבט המשפטי, פייג'יאה עבדה עם עו"ד עידו לוין ממשרד עוה"ד מטרי מאירי. עם זאת, מבדיקת "גלובס" עולה כי זה שנה ויותר שמשרד מטרי מאירי אינו נותן שירותים משפטיים לפייג'יאה.

שיא מסע היח"צ של פייג'יאה היה מתן חסות למועדון הכדורגל מכבי תל אביב, מהלך שהשדכן בו היה אביב בושינסקי. פייג'יאה התחייבה לשלוש שנים של חסות, בסכום שמוערך ב-4 מיליון שקל, ובתמורה הופיע הלוגו של פייג'יאה על חולצות השחקנים ושם הקבוצה השתנה ל"מכבי פייג'יאה תל אביב".

"יבוא יום, שבאירופה יראו במגרש את הלוגו שלי, כמו שרואים את הלוגו של AIG על החולצות של שחקני מנצ'סטר יונייטד", אמר יעקובסון בראיון שנתן ל"כלכליסט". אך ביוני 2011 הודיעה פייג'יאה כי היא מנצלת סעיף יציאה מהחוזה, ומפסיקה את האימוץ של מכבי ת"א. כאמור, פייג'יאה נכנסה לישראל ביוני 2009, והציגה עצמה כחברה גלובלית, המתמחה בפתרונות סליקת אשראי באינטרנט. יעקובסון הציג עצמו כמיליארדר, העוסק באמצעות חברת האחזקות IFG בביטחון, בתרופות ובסליקה באינטרנט.

יעקובסון טען אז כי לפייג'יאה, הרשומה בגיברלטר, משרדים במונטריאול, פעילות סליקה עולמית של 4.5 מיליארד וחצי דולר בשנה בשמונה מדינות וכי היא מעניקה שירותי סליקה לגופים עסקיים בכ-25 מטבעות שונים. "פייג'יאה תציע פתרונות סליקה מתקדמים ובטוחים עם ניהול סיכונים בינלאומי, ותאפשר לבעלי העסקים ולגופים השונים בישראל להגדיל את הפעילות העסקית באינטרנט בראש שקט ובטוח", אמר אז לוי.

ב-2007 הואשם יעקובסון בארה"ב במתן שירותי סליקה לרשת שפעלה מקוסטה ריקה, ומכרה באינטרנט תרופות מרשם באופן לא חוקי. ביולי 2007 הוגש נגדו ונגד 18 אנשים אחרים כתב אישום פדרלי, בתחום המסחר הלא חוקי באינטרנט. שנה וחצי מאוחר יותר תוקן כתב האישום, ושמו של יעקובסון הוצא ממנו.