תוכנית "גשר המוגרבים" בכותל תוחזר לדיון במועצה הארצית

מדובר בתוכנית שלפיה יוחלף "גשר המוגרבים" הזמני שברחבת הכותל בגשר קבוע ■ בית המשפט העליון קיבל את ערעורה של הקרן למורשת הכותל המערבי בעניין

תוכנית המתאר שלפיה יוחלף "גשר המוגרבים" הזמני המצוי ברחבת הכותל המערבי בעיר העתיקה בירושלים בגשר קבוע, תתבטל ותוחזר לדיון מחדש במועצה הארצית לתכנון ובנייה - כך הורו הבוקר (ג') שופטי בית המשפט העליון מרים נאור, אסתר חיות וניל הנדל, שקיבלו את ערעורן של הקרן למורשת הכותל המערבי ושל המדינה על החלטת בית המשפט לעניינים מינהליים מלפני כחצי שנה.

הגשר הזמני לשער המוגרבים בהר הבית הוקם בעקבות הסרת סוללת "מעלה המוגרבים" בשנת 2004, לאחר שזה החל להתמוטט. הדיון הוחזר לוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, כדי שזו תחליט מחדש אם יש מקום לאשר במסגרת התוכנית את הרחבת השטח המשמש לתפילה ברחבת הכותל.

בערעורה לעליון טענה המדינה כי הרחבת עזרת הנשים בכותל איננה בגדר שינוי סטטוטורי, שכן השטח שיצורף לעזרת הנשים ממילא מוגדר כשטח הר הבית ורחבת הכותל. השופטת נאור, שכתבה את פסק הדין, הסכימה כי אין לאפשר את הרחבת עזרת הנשים ברחבת הכותל, כפי שמתירה התוכנית.

אף שהעררים על החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בעניין בניית גשר קבוע לשער המוגרבים נדחו, קבע העליון כי לא התקבלה הכרעה במוסדות התכנון בנוגע לאפשרות להרחיב את רחבת הכותל. לדברי השופטים, ועדת המשנה לעררים הניחה בטעות כי עניין הרחבת עזרת הנשים ירד מהפרק בהחלטת הוועדה המחוזית, ולכן רכיב זה לא היה חלק מהחלטת ועדת העררים.

עוד קבע בית המשפט העליון כי על ועדת המשנה לעררים לדון, בין היתר, גם בשאלה האם להשאיר את סוגיית ההרחבה לתכנון "סופי" או "כולל" של רחבת הכותל, או לקבל בעניין זה החלטה נפרדת.

"מדובר במקום קדוש המיועד להתייחדות ותפילה, על כל ההשלכות הנובעות מכך", כתבה השופטת מרים נאור, ולכן "יובא בחשבון הסטטוס-קוו הפיזי, ולא רק הסטטוס-קוו הנורמטיבי. יובאו בחשבון גם צורכי הביטחון של המקום". (עע"מ 7490/10).