מה הניב בונוס שמן לאריק קוטלר, והתפטרות של מוני הראל?

ארקו שבשליטת אריק קוטלר רשמה רווח חשבונאי של 65 מיליון שקל מרכישת חברת הדלקים GPM "במחיר הזדמנותי", והעניקה לו בונוס של 4.2 מיליון שקל

אריק קוטלר ניצל הזדמנות. ארקו החזקות שבשליטתו רכשה בסוף דצמבר 51% מחברת תחנות הדלק GPM, המייצרת הכנסות של 1.2 מיליארד דולר בשנה, מידי פטרו גרופ של מוני הראל. בגין הרכישה, בהיקף של 15 מיליון דולר, רשמה ארקו בדוחות 2011 רווח חשבונאי של 65 מיליון שקל, "לאור הכרה ברווח מרכישה במחיר הזדמנותי".

פטרו גרופ היא הנכס המרכזי של חברת מטיס קפיטל שבשליטת הראל, הנמצאת בפירוק, והיא מחזיקה במלוא הזכויות ב-GPM, שמנהלת 330 תחנות דלק בארה"ב, ואשר נקלעה למשבר תזרימי קשה.

קוטלר זיהה את המצוקה של החברה ואת האנרגיות המעטות של הגופים המוסדיים בישראל לשמור על נכסיהם של מחזיקי האג"ח, וכך הצליח לרכוש ב-28 בדצמבר את השליטה ב-GPM. אגב, ההשקעה היא ב"מניות מועדפות", כך שבתסריט מסוים ייתכן שארקו תקבל בחזרה 15 מיליון דולר.

התמורה הועברה לידי קרן אמריקנית בשם בייסייד, שהעניקה ל-GPM מימון בריבית שנתית של כ-20% לשנה. קוטלר הצליח להסיר את אבן הריחיים הזאת מעל GPM, וארגן לחברה מימון בעלות של 3% לשנה - קרי חיסכון שנתי של כ-8 מיליון דולר.

מלבד על GPM שולטת ארקו גם בחברות הציבוריות ליגד ומלרג (GPM ומלרג נרכשו אשתקד). בהתאם לגידול בנפח פעילותה סיימה ארקו את 2011 עם הכנסות של 170 מיליון שקל (לעומת כ-8 מיליון שקל ב-2010), ובשורה התחתונה נרשם רווח נקי של 53 מיליון שקל (לעומת הפסד של כ-7 מיליון שקל ב-2010). קוטלר, המכהן כמנכ"ל וכיו"ר ארקו, נהנה משכר בעלות של 5.2 מיליון שקל, כולל מענק של 4.2 מיליון שקל.

הניצחון של האחד הוא ההפסד של האחר. יו"ר פטרו גרופ מוני הראל, לשעבר בעלי מועדון הכדורגל הפועל ת"א, שלח ב-1 באפריל מכתב לפטרו גרופ, שבו הודיע על התפטרותו: "קיבלתי פנייה מטעם המפרק הזמני של מטיס קפיטל, ובמסגרתו טענות שונות, לרבות שפעלתי באופן שהפר את חובותיי כלפי מטיס קפיטל, ולכן הנני נדרש לפצותה על נזקים שנגרמו לה.

"בהתעלם מכך שאני מכחיש מכל וכל את האשמות החמורות וחסרות השחר המועלות כלפיי במכתב, אין ספק שהוא גורם לכך שאני בניגוד עניינים מול מטיס קפיטל. לא עולה על דעתי להמשיך ולאחוז בתפקיד במצב הדברים הנוכחי. בימים האחרונים, ובמיוחד מאז שהסדר החוב נדחה, הגעתי למסקנה שלפטרו גרופ אין עתיד כחברה העשויה לחזור למסלול של פעילות רווחית.

"מובן שאני מייחל לכך שאתבדה, אולם היעדר אמון בעתידה הפיננסי אינו מתיישב עם כהונה בתפקידי הנוכחי. דעתי שאין להמשיך להעסיק את מנכ"ל וסמנכ"ל החברה הנוכחיים לא נשמעה. אנא ודאו שאקבל את השכר המגיע לי לפי דין מהחברה".