"פרויקט הרשעת חפים מפשע": יישקלו בקשות למשפט חוזר

‎‎הסנגוריה הציבורית משיקה פרויקט לזיכוי נאשמים שהורשעו על אף שהם חפים מפשע‏ ■ במסגרת הפרויקט ייבדקו תיקי אסירים ויוחלט אם לבקש משפטים חוזרים

‏בדומה למדינות רבות בעולם, הסנגוריה הציבורית משיקה גם בישראל פרויקט לזיכויים של נאשמים שהורשעו על אף שהם חפים מפשע. כך הודיע הבוקר (ד') הסנגור הציבורי הארצי, ד"ר יואב ספיר.

"פרויקט החפות" החדש של הסנגוריה, שייקרא "פרויקט הרשעת חפים מפשע", ייערך בשיתוף משרדי עורכי דין מובילים בשוק, שהתחייבו לטפל - ללא עלות - בבדיקת תיקיהם של נאשמים שהורשעו בבתי המשפט ומרצים עונשי מאסר, ובתום הבדיקות יוחלט אם להגיש לנשיא בית המשפט העליון בקשות למשפטים חוזרים.

בין עורכי הדין המשתתפים במיזם: ד"ר יעקב וינרוט ממשרד וינרוט ושות', עו"ד אייל רוזובסקי ממשרד צלרמאייר-פילוסוף ושות', עו"ד נבות תל-צור ממשרד כספי ושות', ועו"ד רועי בלכר ממשרד גולדפרב-זליגמן.

בסנגוריה הציבורית אומרים כי הרקע להשקת הפרויקט הוא שלל הקשיים המערכתיים, המוסדיים והמשפטיים שעימם מתמודדת הסנגוריה, במסגרת טיפולה בפניות של מורשעים הטוענים לחפותם.

‏‎‎‏30 בקשות בשנה

‏‎‎מדי שנה מגיעות למשרדי הסנגוריה הציבורית כ-30 בקשות של אנשים שהורשעו בביצוע עבירות חמורות ונשפטו לשנים ארוכות בכלא, הטוענים באופן עקבי ונמשך לחפותם. הטיפול בבקשות אלה הוא מורכב, ובשל מגבלות משפטיות וביורוקרטיות, מודים בסנגוריה כי בקשות אלה אינן זוכות להתייחסות ראויה.

"לא יכול להיות ספק שהרשעת אדם חף מפשע היא הסכנה החמורה ביותר מבחינה חברתית והטרגית ביותר מבחינה אנושית שיכולה להתממש במסגרת המשפט הפלילי", אומרים בסנגוריה, "ועל כן מזה תקופה ארוכה מוטרדת הסנגוריה הציבורית ממצב העניינים הקיים ופועלת לתיקונו".

‏נוכח חשיבותה הציבורית של הבעיה והשאיפה המשותפת של יוזמי הפרויקט לבסס את מקומו של המשפט החוזר במסגרת המשפט הישראלי הנוהג, הוחלט על "פרויקט לתיקון הרשעות-שווא", שבשלב ראשון ימנה 4 משרדי עורכי דין מובילים, בעלי ניסיון עשיר בליטיגציה פלילית.

בפגישה בין נציגי הסנגוריה - ד"ר ספיר, עו"ד אפרת פינק וד"ר ענת הורוביץ - לבין נציגי המשרדים סוכם כי כל אחד ממשרדי עורכי הדין, הנמנים עם הגרעין המייסד של המיזם, יטפל מטעם הסנגוריה הציבורית בפנייה אחת למשפט חוזר בשנה, ובמקביל יקוימו מפגשים שוטפים, במסגרתם יידונו הבעיות המאפיינות את הטיפול בבקשות למשפט חוזר.

‏הסנגור הציבורי הארצי, עו"ד ספיר, ציין כי "הבאת המערכת המשפטית להכיר בכך שהיא יכולה לטעות היא משימה קשה ביותר, אך גם חשובה עד מאוד מבחינה מוסרית. כעת מצטרפים אלינו עורכי דין מהשורה הראשונה, מתוך מטרה משותפת לשנות את המציאות שלפיה רק במקרים נדירים שבנדירים מוכנה המערכת לבדוק שמא טעתה". ‏‎‎‏

‎‎בין המשתתפים במיזם:

‏‎‎* ד"ר יעקב וינרוט ממשרד וינרוט ושות'

* ‏עו"ד אייל רוזובסקי ממשרד צלרמאייר-פילוסוף ושות'

‏‎‎* עו"ד נבות תל-צור מכספי ושות'

* ‏‎‎עו"ד רועי בלכר ממשרד גולדפרב-זליגמן