עבודות שירות ליו"ר ועד עובדי הרכבת לשעבר וסגנו בגין לקיחת שוחד

שאול עוקיש ומיכה חיון הורשעו, במסגרת הסדר טיעון, בלקיחת שוחד של עשרות אלפי שקלים, בתמורה להענקת זכייה במכרזים של הרכבת בשנים 2004-2005

בית משפט השלום ברמלה הרשיע אתמול (ג') במסגרת הסדר טיעון את שאול עוקיש, שהיה יו"ר ועד העובדים הארצי ברכבת ישראל, ואת מיכה חיון, שהיה סגנו, כי בשנים 2004-2005 לקחו במספר מקרים שוחד בסך כולל של עשרות אלפי שקלים, בתמורה להענקת זכייה במכרזים של הרכבת.

בהתאם להסדר הטיעון, נגזר על עוקיש עונש של 6 חודשי עבודות שירות, קנס בסך 35 אלף שקל וכן שנת מאסר על-תנאי; על חיון הוטל עונש של 6 חודשי עבודות שירות, קנס בסך 50 אלף שקל וכן שנת מאסר על-תנאי.

"על עבירת השוחד גורמת מטבעה להשחתת מידות במינהל הציבורי. מכאן ההכרח להטיל עונשים מרתיעים על אלה החורגים מן השורה והמביאים לשיבוש דרכי מינהל תקינות", כתבה השופטת ליאורה פרנקל.

עם זאת, השופטת ציינה כי לאור נסיבותיהם האישיות של עוקיש וחיון, לאור העובדה שחלף זמן רב מאז שהם בצעו את מעשיהם ולאור העובדה שהם הודו בהם לבסוף לאחר הליך גישור, היא החליטה לגזור עליהם עונשי מאסר, שניתן להמירם בעבודות שירות.

כתב האישום נגד עוקיש וחיון הוגש על-ידי פרקליטות מחוז מרכז בנובמבר 2009. השניים הואשמו כי ב-3 פעמים שונות לקחו שוחד מצביקה שניצלר, בעליה של חברת הטקסטיל "וולף זאב שניצלר", בסכום כולל של עשרות אלפי שקלים. זאת, לאחר שחיון אמר לשניצלר שכדי לזכות במכרז יש צורך ש"הנוגעים בדבר ייהנו או יתוגמלו". לפי כתב האישום, עוקיש וחיון דרשו כי שניצלר "ישלשל כספים בתמורה להסמכתם לביצוע העסקה עמו".

"ייהנו או יתוגמלו"

המקרה הראשון אירע ב-2003, אז פירסמה הרכבת מכרז פומבי לאספקת פרטי לבוש לעובדי הרכבת. שניצלר זכה במכרז לאספקת מעילים בסכום של 327 אלף שקל. בשנת 2004, בעקבות הארכת האופציה לאספקת מעילים, העביר שניצלר סכום של 30 אלף שקל, כאשר מתוך סכום זה הועברו לעוקיש 15 אלף שקל.

המקרה השני אירע ב-2005, אז סיפק שניצלר מכנסי ג'ינס לעובדי הרכבת. בגין הזמנה זו העביר שניצלר לשני בכירי הוועד תשלום בסך 5,000 דולר.

בשנה זו גם התקשר שניצלר עם רכבת ישראל לחלוקת ערכות שי לראש השנה בעלות של כ-400 אלף שקל, ובגין מכרז זה העביר לעוקיש כ-40 אלף שקל, מתוכם הועברו 7,500 שקל לחיון.

עוקיש יוצג בידי עורכי הדין יריב וינצר ואורי קינן; חיון יוצג יוצג בידי עו"ד אלמוגית אביטל; ופרקליטות מחוז מרכז יוצגה בידי עו"ד ינאי גורני. (ת"פ 7616-11-09).