פרויקט של ענבל אור בספק - אך התושבים מפונים

ביהמ"ש קבע כי בני משפחת דורני "יסלקו את ידם מהמקרקעין" בגבעת עמל ב' ■ תושבים: "הפרויקט בגבעת עמל ב' לא כדאי מבחינה כלכלית, ענבל אור פנטזיונרית"

צו פינוי ראשון לדיירים במתחם שעליו עתיד לקום פרויקט מגורים של ענבל אור: בית משפט השלום בתל-אביב קבע השבוע כי בני משפחת דורני "יסלקו את ידם מהמקרקעין" בגבעת עמל ב', הממוקמת דרומית לשכונת בבלי בתל-אביב. פסק הדין מעלה את השאלה אם בעקבותיו יגיעו בעלי הקרקע בשכונה להסכמי פינוי עם המשפחות המתגוררות במתחם.

רוב שטחי גבעת עמל ב' נמכרו על-ידי מינהל מקרקעי ישראל ליזמים פרטיים, והתנאי היה שהתושבים יקבלו פיצוי או דיור חלופי. נקבע כי מי שישב במקום לפני 1961 יהיה זכאי לפיצוי. במקום מתגוררות כיום כמה עשרות משפחות, רובן נצר למשפחות שהגיעו לשם בשנות ה-40-50 של המאה הקודמת.

ההחלטה על פינוי משפחת דורני הגיעה בעקבות תביעה שהגישה לפני כ-4 שנים משפחת אברמוביץ באמצעות עו"ד גבי מויאל מאור ממשרד המבורגר עברון. השופט ישי קורן קבע כי אברמוביץ, המחזיק בחלקה של כ-4 דונם במקום, "הוכיח את בעלותו במקרקעין". השופט פסק כי משפחת דורני תשלם לתובע כ-150 אלף שקל הכולל אגרות, שכר-טרחה, הוצאות משפט ודמי שימוש בקרקע, כולל ריביות והצמדה מ-2008.

"אולי לא תמומש"

בעוד אברמוביץ מנהל הליך משפטי לפינוי משפחת דורני, בקיץ האחרון הוא העניק אופציה לחברת אור סיטי נדל"ן של ענבל אור לרכישת המגרש בכ-200 מיליון שקל. האופציה תפוג בעוד כשנה.

אור הבטיחה לפצות את המשפחות שעל המגרש ב-25 אלף שקל למ"ר תמורת פינוי השטח. רק אם ייחתמו הסכמי הפינוי, היא תממש את האופציה.

ל"גלובס" נודע כי משפחת דורני כבר חתמה על הסכם פינוי עם אור, ולפיו המשפחה תקבל כ-2.5 מיליון שקל על פינוי הבית שלה, ולכן לא ברור מדוע בעל הקרקע הנוכחי, אברמוביץ, המשיך בהליך משפטי נפרד נגד דורני, שכבר הסכימו להתפנות.

מויאל מאור, עורך הדין של אברמוביץ, הסביר כי ההסכם עם דורני מותנה בכך שאור תממש את האופציה: "אברמוביץ פועל ללא קשר לכך, כי האופציה אולי לא תמומש".

"לא כלכלי"

נכון לעכשיו, כדאיות הפרויקט מוטלת בספק: כיום ניתן לבנות במקום 145 יחידות דיור, ולפי הערכות אור תשלם לבסוף כ-250 מיליון שקל על המגרש, כולל עלויות פינוי ופיצוי. מדובר ב-1.7 מיליון שקל ליחידת קרקע, כשמעבר לכביש, ב"פארק צמרת", נקנו מגרשים במחירים המשקפים מיליון שקל ליחידת קרקע - בשנות הגאות של 2009-2010.

"מי שחושבת שזה פרויקט כדאי מבחינה כלכלית היא פנטזיונרית", אמר היום (ד') ל"גלובס" אחד מתושבי השכונה. "יש תושבים שלא מאמינים שהיא תממש את האופציה".

עורכי הדין משה רז-כהן וציגי דיקשטיין ממשרד רז-כהן, פרשקר ושות', המייצגים את אור סיטי נדל"ן, אמרו היום ל"גלובס" כי אור סיטי מבקשת זכויות בנייה נוספות, כך שתוכל לשווק לקבוצת רכישה כ-280 יחידות דיור. הבקשה תוגש כנראה לאחר חג הפסח לוועדה המקומית.

לדבריהם, 3 מתוך 6 המשפחות שעל המגרש חתמו על הסכמי פינוי-פיצוי עם אור; להערכתם, בתוך חודשיים ישיגו את הסכמת הנותרים, ושיווק הפרויקט יחל בעוד כחודש.

הערעור בדרך

בינתיים מתכוונת משפחת דורני לערער על החלטת הפינוי. לדברי בא-כוחה, עו"ד רם קאין, תביעת אברמוביץ נעשתה "בחוסר תום-לב". לדבריו, המשפחה יושבת על שטח שנקבע כציבורי. "מה פתאום אתה מגיש תביעה כזו כשאתה לא הבעלים של הקרקע?".

מוועד שכונת גבעת עמל ב' נמסר בתגובה כי "אנשים שהגיעו לשכונה עד 1961 מוגדרים 'בני רשות', ולנוכח היותם בשטח כ-60 שנה, מן הדין היה לתת להם דיור חלופי או לפצות אותם".