זמן לקפוץ מהעגלה? כך ישפיע מחיר הדלק על שוק הליסינג

המלצות ועדת זליכה עשויות להפוך את הליסינג לפחות כדאי, על אף הטבת "הדלק החופשי"

בימים טרופים אלה ממוקדת תשומת הלב בכל מרכיב משמעותי בהוצאה המשפחתית השוטפת, ועבור רבים אחד המרכיבים הללו הוא ההוצאות על רכב הליסינג, שכוללות את עלות הליסינג ואת שווי השימוש. השאלה הגדולה היא מה עתיד לקרות למחירי הליסינג ולכדאיותו בחודשים הקרובים.

האם כדאי להמשיך להתחייב לעוד שלוש שנים? האם להמתין לירידת מחירים, או שמא זה הזמן לקפוץ על העגלה, או לפחות לא לרדת ממנה? רמזים לבאות סיפקו כמה מקברניטי הענף, שנפגשו החודש ב"כנס ענף הרכב" שארגנה D&B, בנושא ההתפתחויות בשוק הרכב ובשוק הליסינג בפרט.

מחירי הדלק

נכון לעכשיו, מחירי הדלק הם מוטיבציה חזקה להצטרפות לליסינג. מדובר במעין "ביטוח מפני עליית מחירים", שמאפשר לבעלי רכבי הליסינג להמשיך לנוע בחופשיות, עם קילומטראז' חודשי גבוה מאד, מבלי להרגיש את זה בכיס. ככל שעולים מחירי הדלק, עולה גם מרכיב החיסכון של מקבל הרכב הצמוד, ולמרבה הפרדוקס ככל שהוא ייסע יותר, הוא "ירוויח" יותר בהשוואה למי שמשלם על הדלק מכיסו. כל זה, בהנחה שהמעבידים לא יתחילו להגביל את הטבת הדלק החופשי. בעבר סברנו שזה יקרה כשמחירי הדלק יחצו את קו ה-8 שקלים לליטר, אבל לא נראה שזה ממש קורה.

הגבלת ההנחות לחברות הליסינג

להמלצות ועדת זליכה בנושא התחרותיות בשוק הרכב, אם יתקבלו, יש פוטנציאל להשפיע מהותית על מחירי הליסינג שישלמו מקבלי הרכב הצמוד בשנה-שנתיים הקרובות. אחת ההצעות המרכזיות היא, למשל, להגביל את ההנחה שמקבלות חברות הליסינג לכ-5% מהמחיר הרשמי לצרכן, לעומת הנחות ממוצעות של כ-15% כיום. אם המלצה כזו תתקבל, יקרה אחד משני דברים: או שהעלות הריאלית לחברות הליסינג תזנק או שיבואני הרכב יורידו את מחירי המחירון לצרכן "הרגיל" (וזו, תיאורטית, מטרת ההמלצה).

בשני המקרים, מי שישלם את המחיר יהיו לקוחות הליסינג. במקרה הראשון, מחיר המחירון אמנם לא ישתנה אך העלות לחברות הליסינג תעלה והן לא יספגו זאת, אפילו במחיר של איבוד לקוחות. במילים אחרות, מחירי הליסינג יזנקו. במקרה השני, העלות הישירה לחברות הליסינג לא תשתנה אך הרווחיות של חברות הליסינג ממכירת הרכב החדש בעתיד תקרוס - וגם זה מרכיב מהותי בעלות, שיגולגל לפתחו של הלקוח.

רמז עבה לבאות סיפק בכנס שמוליק קליין, מנכ"ל חברת הליסינג "קל אוטו", שאמר "המהות של ענף הרכב בישראל היא הסחר בכלי רכב. אנחנו יודעים לעבוד גם ב-0% הנחה. ההנחות משורשרות על הלקוח הפרטי. אנחנו נדע לעשות עסקים גם עם 5%".

מחירון משומשות אלטרנטיבי

עוד המלצה של ועדת זליכה, היא ליצור מחירון משומשות "אלטרנטיבי", בפיקוח ממשלתי, כשהכוונה היא למוטט את מחירי המשומשות המנופחים, שמשמשים כתמיכה לייצוב מחירי המכוניות החדשות. גם כאן מדובר בפגיעה מהותית בעסקי חברות הליסינג, שתביא לשערוך מחדש של ערך צי הרכב הקיים שלהן, ולהפחתה משמעותית בתקבולים העתידיים ממכירת משומשות. ההמלצה, אם תתקבל, תביא גם היא להתייקרות משמעותית במחירי הליסינג.