אנליסטים בארה"ב על נתוני האבטלה: "אין צורך בפאניקה"

לאחר ההלם הראשוני מנתוני התעסוקה, האנליסטים חושבים שבסך הכל מדובר ב"מכה בכנף" ■ "מדובר בנתון רע אחד, בעוד שיש הרבה נתונים אחרים שמצביעים שמצב הכלכלה טוב" ■ הריפובליקנים תוקפים המדיניות של אובמה

נתוני האבטלה המאכזבים שפורסמו היום בארצות הברית גרמו לסערה לאחר פרסומם כשהחוזים העתידיים בוול סטריט רשמו ירידה של קרוב ל-2%. אבל כנראה שהאנליסטים בארצות הברית לא ממש מתרגשים מהנתונים שפורסמו. חלק טוענים שמדובר בתיקון עונתי חסר משמעות, אחרים אומרים שבסך הכל מדובר בנתון אחד רע מבין שלל נתונים חיוביים.

שיעור האבטלה באצרות הברית בחודש מארס ירד מ-8.3% ל-8.2%. אולם האכזבה נובעת בעיקר ממספר המשרות החדשות שנוצרו: מספר המשרות החדשות עמד על 120 אלף, הרבה פחות מהצפי שעמד על 200 אלף. בעקבות הנתונים המאכזבים - החוזים העתידיים בוול סטריט מחקו עליות של 0.2% ועברו לירידות.

"נתון רע אחד זה לא סיבה לפאניקה, אבל זה כן יפגע באופטימיות שהייתה בשווקים בשבועות האחרונים בעניין יכולת ההתאוששות של הכלכלה האמריקנית", אומר נייג'ל גולט מחברת IHS Global Insight. "אנחנו מעריכים שהנתונים של חודש מארס ממעיטים בכוחה של ההתאשוות, בעוד שהנתונים שפורסמו בינואר ופברואר הפריזו בהערכת כוחה".

לעמדה של גולט מצטרפת סופיה קורפוצ'סקי, אנליסטית בסוכנות מודי'ס שאמרה: "הנתונים לא צריכים להדאיג אותנו מכיוון שיש שלל נתונים אחרים שמצביעים על כך שיש שיפור מתמיד בשוק העבודה בארצות הברית. אנחנו רואים שמספר התביעות החדשות לדמי אבטלה יורד, מדד הצ'אלנג'ר שבודק את מספר המשרות שצפויות להיחתך במשק, ממשיך לרדת, מרכיב התעסוקה במדד מנהלי הרכש מצביע על עלייה סולידית כמו גם עלייה מתמדת בקרב העסקת עובדים בעסקים קטנים ובינוניים".

סטפן סטאנלי מ-Pierpont Securities אומר שלא צריך למהר ולהכריז שתהליך ההתאוששות של הכלכלה האמריקנית נגמר, ומזכיר שממוצע קצב יצירת מקומות העבודה בארבע החודשים האחרונים עומד על 215 אלף מקומות מדי חודש, בעוד שהאנליסטים טוענים שצריך ממוצע של 200 אלף על מנת להמשיך בהתאוששות.

הרפובליקנים קפצו על המציאה שנכרתה בדרכם והתחילו להשתמש בנתונים על מנת לתקוף את התנהלותו של הנשיא אובמה. מיט רומני, המועמד המוביל במירוץ הרפוליקני לבחירות לנשיאות ארצות הברית אמר: "מדובר בדוח מדאיג מאוד שמראה ששוק העבודה במדינה לא מתקדם לשום מקום. מיליוני אזרחים משלמים מחיר גבוה על המדיניות הכלכלית של הנשיא אובמה".

לעומת זאת, אלן קרוגר, היועץ של הנשיא אובמה בענייני כלכלה נשאר אופטימי. "יש עדיין לפנינו דרך ארוכה, אולם הנתונים שהוצגו היום מצביעים שהכלכלה ממשיכה להתאושש מהמשבר החמור ביותר מאז המשבר של שנות ה-30 של המאה הקודמת. למרות כמה מכשולים בדרך, המגזר הפרטי רשם עלייה בהיקף התעסוקה זה החודש ה-25 ברציפות והיקף המועסקים במגזר הפרטי באותה תקופה עלה בכ-4 מיליון עובדים".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה, התייחס גם הוא לנתונים שפורסמו היום במסגרת פורום שעסק בנשים וכלכלה. "אני שמח שבחודש האחרון התווספו 120 אלף משרות חדשות", אמר אובמה. "אבל צריך לזכור שיש לפנינו עדיין דרך ארוכה". אובמה לא התייחס במסגרת דבריו למגמות השליליות שעולות מהנתונים שכוללים בין היתר העובדה שהסיבה לירידה באחוז האבטלה נובעת בעיקר ממספר הולך וגדל של אנשים שמאסו בחיפוש אחר עבודה ולא ניגשים ללשכות התעסוקה.