חשמל חכם: מוצרי הצריכה הופכים להיות חסכוניים יותר

חשבונות החשמל של בית ממוצע הפכו למשכנתא שנייה ■ יצרני מוצרי הצריכה הפנימו את השינוי ומציעים מוצרים שמפחיתים את חשבונות החשמל החודשיים

בתקציב של עשרות מיליונים, ובסיוע האיחוד האירופי, פועלת כיום ישראל להסבת רשת החשמל שלה לרשת חכמה. המשימה תדרוש החלפה של מיליוני מוני חשמל ביתיים מיושנים במונים חכמים ובניית מערכת בקרה מתקדמת, והקמתה אמורה להסתיים בתוך 3-4 שנים.

כשהרשת תפעל תוכל חברת החשמל לדעת במדויק להיכן לנתב את העומסים, ואילו הצרכנים יוכלו לפקח במדויק, דרך האינטרנט, הטלפון/טאבלט (או לכל הפחות דרך חשבון החשמל שלהם) על צריכת החשמל המדויקת של כל המכשירים והמערכות בבית. הידע הזה לבדו יוכל, על-פי הערכות, לחסוך בסביבות 20% בצריכת החשמל הביתית הממוצעת.

מד צריכת חשמל ביתי

בעלי גישה טכנית שלא רוצים לחכות לרשת החכמה הארצית, יכולים להתקין בבית מדי צריכה ביתיים נקודתיים, שמתחברים לארון החשמל. המדים הללו משדרים את הנתונים אלחוטית למסך LCD שמותקן בחדר המגורים ומדווחים במדויק על צריכת החשמל של המכשירים השונים ועל צריכת החשמל המשתנה בהתאם לשעות, עונות וכו'.

גירסה יותר מתוחכמת מאפשרת גם חיבור USB למחשב, שבאמצעות תוכנה ייעודית מאפשר לקבל תמונת מצב גרפית מדויקת על נקודות הבזבוז בבית ומדווח לבעלי התודעה הסביבתית לכמה פליטת CO2 החשמל הביתי אחראי. מכשירים כאלה, דוגמת OWL, זולים יחסית ונמכרים בארץ בכ-450 שקל.

חיישני התנועה יכבו את האור

חובבי הגישה האקטיבית יכולים גם להתקין בבית בעלות נמוכה חיישני תנועה, שמכבים אוטומטית אורות ומכשירים חשמליים לא חיוניים אם לא מזוהה תנועה בחדרים.

בעלי התקציבים הגדולים יכולים, כמובן, להוציא עשרות עד מאות אלפי שקלים על מערכות כוללות של "בית חכם", שמאפשרות שליטה ובקרה פרטנית על כל אחד ממכשירי החשמל בבית.

התחכום נע בין בקרה אלחוטית מרחוק - דרך האינטרנט או הטלפון - על ההפעלה של כל אחד ממכשירי החשמל המרכזיים בבית ועד מערכת בינה מלאכותית, שמנתחת את הרגלי השימוש של בני הבית לאורך זמן וחוסכת אופטימלית בצריכה.

שימוש ביתי בסוללת המכונית החשמלית

מי ששוקל להצטייד ברכב חשמלי ישמח לדעת שחברת בטר פלייס פועלת כיום כדי לחבר את רשת החשמל החכמה הסגורה, שבה היא משתמשת לטעינה ובקרה של כלי רכב החשמליים לרשת הארצית. בהחלט ייתכן כי בעתיד החשמל האגור בסוללת הרכב יחליף כיוון וישמש לצורך אספקת חשמל ביתית במקרי חירום או לצורך חיסכון.

יפן: סוללה נטענת למשק הבית

דרך מתוחכמת אחת לרתום את הבדלי המחיר בין שעות העומס לשעות השפל היא שימוש ב"סוללות ביתיות" עם הספק גבוה, שנטענות בלילה בחשמל "זול" ומזרימות את כוחן לתפעול משק-הבית בשעות השיא. אחת המובילות בתחום היא NEC היפנית, שמפתחת סוללות ליתיום עבור תעשיית הרכב ומשמשת, בין השאר, כספקית הסוללות של חברת בטר פלייס הישראלית.

המוצר, שהשיקה החודש NEC בשוק היפני, הוא סוללת ליתיום ביתית בהספק של 6 קילוואט-שעה, שמשמת לצורך אגירת חשמל. הסוללה מתחברת לארון החשמל של הבית ופועלת בסנכרון עם רשת החשמל ועם מערכות להפקת חשמל סולארי, אם כאלה קיימות באותו בית.

הסוללה נטענת אוטומטית בשעות שבהן תעריפי החשמל בשיא, ומספקת כוח אוטומטית בעת הפסקות חשמל או כאשר בעלי הבית בוחרים בכך. המערכת כוללת גם רכיב בקרה מרחוק, שמחובר למרכז בקרה ומאפשר לפקח על תקינות פעילותו, מצב הקירור וכדומה.

הסוללה עצמה מגיע מוכנה להתקנה, ביחד עם מערכת קירור ושלט בקרה/שליטה חכם, שמותקן בסלון הבית. אורכה ורוחבה הוא כמטר, עומקה 31 ס"מ והיא שוקלת 160 קילו.

המחיר ביפן צפוי לעמוד על כ-12 אלף דולר החל מיולי הקרוב - לא זול, אבל לטענת החברה, ההוצאה מחזירה את עצמה. בנוסף תוצע הסוללה במסלול החכרה חודשי.

ובאותו עניין: מי שכבר יש בבעלותו רכב חשמלי עם סוללת ליתיום נטענת, יוכל להשתמש בסוללה שלו כגיבוי למשק החשמל הביתי. מיצובישי הודיעה החודש כי היא תשווק מתאם מיוחד שיוכל לחבר את סוללת הליתיום של הרכב החשמלי שלה - MIEV, לרשת הביתית לשם אספקת חשמל בעת הפסקות חשמל וכדומה.

סמסונג: כביסה ברשת החכמה

מדינות רבות במערב מפתחות רשת חשמל ארצית חכמה (Smart Grid) שיכולה, בין השאר, לנווט את הביקושים באמצעות שליטה ובקרה מרחוק על היחידות שצורכות את החשמל. החיבור מתממש כיום במוצרי צריכה לבנים, שהם הבזבזנים הגדולים ביותר של חשמל במשק הבית.

דוגמה לחיבור כזה מספקת מכונת הכביסה החדשה של סמסונג, שמצוידת בממשק Wi-Fi לצורך חיבור לאינטרנט. במצב רגיל מאפשר הממשק לבעל הבית לשלוט בעצמו בהפעלת מכונת הכביסה מרחוק באמצעות אפליקציה שמותקנת בטלפון החכם שלו. הוא יכול להפעיל/לכבות את המכונה, לעקוב אחרי התקדמות מחזור הכביסה ולקבל התרעות על סיום העבודה והודעות על תקלות ותחזוקה.

כאשר המכונה מחוברת לרשת חשמל חכמה, ניתן להתאים אוטומטית את הפעלת מכונת הכביסה לתעריפי החשמל המשתנים של חברת החשמל ולהפעיל אותה בשעות שבהן החשמל הוא הזול ביותר.

פרט לכך זו מכונת כביסה מתקדמת לכל דבר עם קיבולת של 9 קילו, מייבש כביסה מחזור כביסה מהיר יותר ב25% תודות למנגנון פנימי לריסוס בקצף ומסך מובנה בגודל מרשים של 8 אינץ'.

בקרת קרבה חכמה

בקרה מרחוק על מכשירי החשמל בבית מהווה כיום חלק מחבילות בית חכם, שנבנות לתוך בתי מגורים מודרניים. מערכת השליטה והבקרה EverSense מבטיחה לקחת את הבקרה הזו צעד קדימה. כמקובל, היא מצוידת במסך מגע וברכיב Wi-Fi שמאפשר תקשורת מרחוק עם אפליקציה ייעודית שמותקנת במכשירי הטלפון החכמים של בעלי הבית לצורך שליטה ידנית מרחוק.

אולם, המערכת מסוגלת גם לאבחן אוטומטית באמצעות הטלפון את מיקומם של בעלי/דיירי הבית ולווסת אוטומטית את צריכת החשמל בבית בהתאם למיקום. אם, למשל, בעלי הבית יוצאים לעבודה או לטיול, או אפילו לחצר, מפחיתה המערכת אוטומטית את צריכת החשמל באזורים שונים בבית למינימום. אם המערכת מזהה שהם מתקרבים - חוזרים מהעבודה, למשל - הוא מפעילה אוטומטית את מערכת האקלים בהדרגה בהתאם לקצב התקרבותם, "מתניעה" את מכשירי החשמל השונים וכו'.

המערכת מצוידת במעבד נתונים של "פריסקייל" והיא אמורה לצאת עוד השנה לשוק במחיר משוער של כ-350 דולר.