30% מחברות הביומד בבורסה עם הערת "עסק חי"

בעוד כמה מחברות המגזר פרצו את רף המכירות של 10 מיליון דולר והציגו צמיחה יפה, חלקן צפויות לשנה לא פשוטה ■ מי כבר "חיה את החלום", מי מנסה להיות עצמאית אך לא מצליחה ואיך מנתחים את המצב בחברות המיכשור הרפואי?

הדוחות השנתיים של חברות הביומד מסמנים את 2011 כשנה שמתחה קו בין החברות העמידות לעמידות פחות, בעיקר בתחום המכשור הרפואי. כמה מהן עשו קפיצת דרך השנה, בעוד אחרות שקעו עמוק לתוך קשיים פיננסיים ולא ברור איך יתאוששו מהם.

שנת 2012 צפויה להוביל לפער אף יותר גדול. אנחנו צופים כי חלק גדול מן החברות הדועכות ייסגרו או יחליפו פעילות, ומקווים שהחברות הצומחות יצליחו לשמור על המגמה. ייתכן שנראה כמה חברות מכשור רפואי מגיעות לרווחיות ולתזרימים חיוביים, דבר שגם המצליחות שבהן מתקשות כרגע לעשות.

לגבי חברות התרופות קשה לצייר מגמה שלטת - בסופו של דבר ניסוי מדעי אחד יכריע את הגורל של כל אחת מהן, ללא מתאם בין חברה לחברה או למצב השוק. לעומתן, לחברות המכשור הרפואי בבורסה בתל אביב יש יותר מן המשותף. רוב החברות הנסחרות היום הונפקו בשנים 2006-2007, עם מכירות ראשוניות או רגע לפני מכירות, והיו להן חמש שנים לבנות פעילות.

אלה היו שנות המשבר הכלכלי הגדול, שלווה בלחץ מחירים בארה"ב והחמרה בדרישות הרגולציה. זו הייתה אחת התקופות הקשות ביותר להיות חברת מכשור רפואי. חברה שהצליחה להילחם בקשיים ולבנות דווקא בתקופה זו מכירות של כמה מיליוני דולרים ערוכה לא רע לבאות, אם תצליח להשיג מימון לפעולות השיווק שלה. אולם, חברה שלא הצליחה בזמן הזה לבנות ביזנס של כמה מיליוני דולרים ואין לה משקיעים עם גב רחב, תתקשה לבסס את המשך דרכה על גיוסים משוק ההון המקומי המיובש. לצערנו, איננו רואים עתיד גדול לחברות מסוג זה.

10 מיליון שקל מכירות. את הרף הזה פרצו השנה שבע חברות מכשור רפואי נסחרות - איתמר מדיקל, אפליסוניקס, אקסלנז, ביו ויו, מדיקל קומפריישן ומזור. לאלה ניתן לצרף גם את אינסייטק, שאינה נסחרת בעצמה אלא מוחזקת על ידי חברת אלביט מדיקל, וכן את הנציגה הוותיקה של המגזר, גיוון אימג'ינג. שימו לב גם לדי.אן.איי, חברת החזקות חסרת הכנסות, שהחברה הבת שלה ביממד כבר רושמת הכנסות של 10.9 מיליון שקל.

כל החברות הללו (מלבד גיוון) החלו למכור לא מזמן, ולכן אנחנו מצפים מהן לצמיחה מהירה. עם זאת, רק חלקן כבר עומדות בכך השנה: אקסלנז צמחה ב-280%; אינסייטק, לאחר שנים רבות בשוק, מציגה צמיחה של 80% שמניבה לחברה האם שלה, אלביט מדיקל, צמיחה של 52%; מזור עם צמיחה 43% (לאחר שנתוני שנה שעברה אכזבו את המשקיעים), ומדיקל קומפריישן עם צמיחה של 29%.

למרות נתוני המכירות האופטימיים, לחברות הללו עדיין קשה לעמוד כלכלית בכוחות עצמן, הן בשל עלויות השיווק האימתניות, שעד רף ה-10 מיליון דולר בדרך כלל עולות על ההכנסות, והן בשל ההשקעה הנמשכת במו"פ. למעט ביו ויו, אף אחת מהן אינה רווחית או רושמת רווחיות תפעולית.

למעט אקסלנז, כל החברות הללו מדווחות על רווח גולמי ב-2012. הסעיף הזה כבר הפיל כמה חברות מכשור רפואי בורסאיות ופרטיות בישראל, שהצליחו להגיע למכירות יפות, אך סבסדו לאורך שנים את קהל הלקוחות שלהם, בתקווה כי תימצא פריצת דרך טכנית או ניהולית שתוזיל את הייצור.

שתי חברות נוספות, שכבר "חיות את החלום", הן חברת הביוטק החקלאי אבוג'ן, שרושמת הכנסות של 14 מיליון דולר ממגוון שיתופי פעולה אף שעדיין לא הכניסה מוצר אחד לשוק; וחברת התרופות קמהדע, עם הכנסות של 257 מיליון שקל בשנה המכירות המלאה הראשונה שלה. גם גיוון אימג'ינג הוותיקה רושמת השנה הכנסות של 679 מיליון שקל ורווחיות, אך זה כבר לא חדשות, אלא תזכורת למה לצפות כשהעסק מצליח.

30% מחברות הביומד, 18 חברות מתוך 55, סומנו השנה בהערת "עסק חי". בשונה מחברות המכשור הרפואי, בחברות התרופות הערה כזו היא כמעט דבר שבשגרה, כיוון שאין להן מכירות ושוויין נגזר מתוצאות הניסויים. מחזור גיוס הון בחברות הללו אורך כשנתיים, ובשנה השנייה הערת "עסק חי" היא כמעט מתבקשת. כל עוד יש להן בעלי שליטה חזקים ומחויבים, סביר שיוכלו לגייס הון (כאלה הן חברות הבנות בכת"ב, או ביולייט שבה מושקע ישראל מקוב). כמו כן, אם יש להן מספיק כסף להגיע עד אבן דרך משמעותית נוספת - כלומר לסיים ניסוי ובתוצאות טובות - סביר כי יוכלו לגייס שוב (כזו למשל היא נסווקס, שנושאת השנה הערת "עסק חי" וממתינה לתוצאות ניסוי בקרוב).

בחברות המכשור הרפואי המצב מעט שונה. חלק מן החברות מגובות בבעלי מניות חזקים שנתנו לחברות "להתפרע" כדי להשיג עוד חלום, וזה מה שמסביר את מצבן הפיננסי הבעייתי זמנית. כזו היא למשל אקסלנז, שרושמת מכירות נאות וקיבלה לאחרונה השקעה של 25 מיליון שקל, למרות שאת דוחות 2011 סיימה עם הערת "עסק חי".

חברות אחרות ברשימה דווקא מנסות להיות עצמאיות, אך לא מצליחות, ואין להן בעל שליטה מוביל שהתחייב למימון. ניתן למנות ביניהן את אי.טי.ווי, בי.אס.פי, אינטרקיור, אינסוליין, סיאלו, ופלואוסנס.

בי.אס.פי הודיעה באחרונה על רה-ארגון לצמצום הוצאותיה. אינסוליין, שטרם החלה במכירות, דיווחה על כוונתה לבצע גיוס הון נוסף בבורסה. אינטרקיור וסיאלו נמצאות ברשימת השימור. פלואוסנס, שלה רק 20 אלף שקל בקופה, דיווחה על מגעים לשת"פ עם חברות זרות, אך לאחר מהכן הבהירה כי מדובר במגעים ראשוניים בלבד.

5 חברות הרימו ידיים ב-2011, או מדווחות על קשיי נזילות משמעותיים. כאלה הן אולטרהשייפ, שבסוף השנה מכרה את פעילותה; אפליסוניקס, שלאחר ירידה חדה במכירות, מיזגה לתוכנה את אנדימד והפכה אותה לפעילותה העיקרית; די מדיקל שוויתרה על שיווק עצמאי ומכינה את עצמה למכירה; ולייפווייב וריל אימג'ינג שנמצאות בקשיי נזילות משמעותיים עד כדי בעיות בתשלום הלוואות ומשכורות, אך לא הודיעו עדיין על כניעה. המאפיין המשותף של החברות הללו היה רצף של גיוסים קטנים בדיסקאונטים עמוקים משוק ההון, שמעיד כי החברה אינה מאתרת מקורות מימון אחרים ואינה מצליחה לגייס מן הציבור סכום משמעותי.

חברת ביומד
 חברת ביומד

חברות מכשור רפואי
 חברות מכשור רפואי