ברייטסורס תנסה להנפיק מחר בוול סטריט; השוק ייתן אמון?

ברייטסורס היא גלגול של חברת לוז, שהוקמה ע"י ארנולד גולדמן וישראל קרויזר ■ מטה החברה יושב בקליפורניה, אך מרכז הפיתוח ורוב העובדים נמצאים בישראל ■ מאז שהוקמה הפסידה החברה 288 מיליון דולר, והיא לא צפויה להרוויח עד 2014

גל החברות בעלות זיקה ישראלית המנפיקות בוול-סטריט נמשך. בחסות חג הפסח תצא מחר לדרך בבורסה האמריקנית הנפקתה של חברת BrightSource Energy האמריקנית-ישראלית, העוסקת בהקמת שדות תרמו-סולאריים.

מטה החברה, המעסיקה 412 עובדים, הועבר בשנת 2008 לאוקלנד, קליפורניה, אך מרכזי הפיתוח והניסויים ברייטסורס, שהוקמה ב-2004, שבהם מועסקים רוב עובדיה (לפי הערכות כ-75%), נמצאים בהר חוצבים בירושלים ובמישור רותם בנגב.

את רשימת חתמי ההנפקה מובילים השמות הבולטים בוול-סטריט, ובראשם גולדמן זאקס, ברקליס, סיטי, דויטשה בנק ו-Lazard. ברייטסורס מעוניינת להנפיק 6.9 מיליון מניות (14% מהון מניות החברה), כאשר טווח המחיר שנקבע להנפקה עומד על 21-23 דולר למניה, המשקף לחברה שווי של 1-1.1 מיליארד דולר (אחרי הכסף). אם יהיו ביקושים מצד המשקיעים במחיר הזה, צפויה החברה לגייס 145-159 מיליון דולר, ואם אכן ההנפקה תושלם, תיסחר ברייטסורס בנאסד"ק תחת הסימול BRSE.

יצרנית החשמל והטורבינות הצרפתית Alstom היא המשקיעה האסטרטגית הגדולה בחברה, ועד היום השקיעה בסבבי הגיוס השונים שלה 130 מיליון דולר, אשר הקנו לה בעלות על 21.9% מהחברה. Alstom הודיעה כי תשקיע 65 מיליון דולר בהנפקה, לפי המחיר שייקבע בה.

לצד Alstom, בין בעלי המניות הבולטים בברייטסורס גם קרן ההון סיכון VantagePoint (18.6%) ומורגן סטנלי (7.2%), ובין המשקיעים הקטנים יותר ניתן למצוא את קרנות ההון סיכון של ממשלת רוסיה, קרן הפנסיה קאלפרס וחברות האנרגיה שברון ו-BP. בעל מניות בולט נוסף בחברה הוא מייסדה ארנולד גולדמן (5.2%), והמנכ"ל ג'ון וולארד מחזיק 1.5% ממניותיה.

גנזה הנפקה לפני שנה בדיוק

שורשיה של ברייטסורס הם בחברת לוז שפשטה את הרגל בתחילת שנות ה-90. ביחד עם גולדמן ייסד את החברה ישראל קרויזר, המכהן היום כמשנה למנכ"ל החברה למו"פ ולהנדסה וכמנכ"ל ברייטסורס תעשיות ישראל. גולדמן, שלא נואש מהחזון הסולארי, הקים את לוז 2 - כיום חברה-בת בבעלות מלאה של ברייטסורס אנרג'י.

ב-2008 שינתה לוז 2 את שמה לברייטסורס אנרג'י, והעבירה את משרדיה הראשיים מירושלים לאוקלנד שבקליפורניה.

ברייטסורס בוחנת גיוס הון באמצעות שוק ההון זה תקופה ארוכה, אולם עד עתה גייסה בעיקר ממשקיעים פרטיים וקרנות הון סיכון. החברה ביצעה ב-2006 את סבב הגיוס הראשון שלה, בו גייסה 16.5 מיליון דולר לפי שווי של כ-50 מיליון דולר. מאז שוויה זינק, ובגיוס החמישי שהושלם במארס אשתקד גייסה כבר 125 מיליון דולר לפי שווי של 700-800 מיליון דולר (אחרי הכסף). באפריל אשתקד הגישה תשקיף לגיוס של עד 250 מיליון דולר, אולם בסופו של דבר לא יצאה אז ההנפקה אל הפועל. בסך הכל גייסה החברה עד עתה 539 מיליון דולר.

את שנת 2011 סיימה ברייטסורס עם הכנסות בהיקף 159 מיליון דולר והפסד של 111 מיליון דולר. מאז שהוקמה הפסידה החברה 288 מיליון דולר במצטבר, והיא לא צפויה להיות רווחית עד שנת 2014, אז יתחילו לפעול מספר פרויקטים שלה הנמצאים בהקמה.

שותפה עם גוגל בפרויקט ענק

קבוצת ברייטסורס-Alstom היא אחת משלוש החברות שהגיעו לגמר המכרז להקמת תחנות הכוח הסולאריות באשלים שבנגב, אולם הפרויקט הראשון והמשמעותי ביותר שלה הוא פרויקט Ivanpah במדבר מוהאבי בקליפורניה, שכולל שלוש תחנות כוח תרמו-סולאריות נפרדות.

עלות הקמת התחנות הללו נאמדת בכ-1.6 מיליארד דולר, כאשר חלק גדול מהמימון, 1.37 מיליארד דולר, מגובה בערבות משרד האנרגיה האמריקני. שתי הממנות העיקריות הנוספות הן גוגל, שהשקיעה בפרויקט 168 מיליון דולר, לצד 300 מיליון דולר שהשקיעה NRG סולאר (הון ולא חוב). בסך הכל בידי ברייטסורס חוזי חשמל חתומים לטווח ארוך המגלמים פוטנציאל הכנסות עתידי של כ-4 מיליארד דולר.

מניתוח הנפקה שנערך על ידי קרן ההשקעות Renaissance Capital (המשקיעה בין היתר בחברות היי-טק ישראליות), ואשר הגיע לידי "גלובס", עולה כי תהליך ההנפקה לא צפוי להיות קל, ולא בטוח שהחברה תצליח במשימתה. זאת, על רקע ההפסד הגבוה שרשמה עד עתה, ומכיוון שהחברה לא צפויה להיות רווחית בשנתיים הקרובות. בנוסף, משך הפיתוח של כל פרויקט הוא ארוך, בין שלוש לשבע שנים, ונדרשות בו השקעות הון עצומות, כשאת המחיר הסופי שמקבלת החברה עבור החשמל מסבסדות המדינות, שלא תמיד יכולות לעמוד בכך.

תוצאות
 תוצאות