רומני ונתניהו חברים? השגריר בארה"ב: לישראל אין העדפות

מייקל אורן במכתב ל"ניו יורק טיימס": ישראל אינה מתערבת בעניינים הפנימיים של ארה"ב ■ תגובה על כתבה שבה תיאר ה"טיימס" ידידות רבת שנים בין המתמודד הרפובליקני המוביל לראש ממשלת ישראל

בעקבות כתבה ב"ניו יורק טיימס", בתחילת השבוע, שבה מתוארת צמיחת ידידות רבת שנים בין מיט רומני, שצפוי להיות המועמד הרפובליקני לנשיאות, לבין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הבהיר אתמול (ה') שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן, כי ישראל אינה מעדיפה מועמד זה או אחר או מפלגה זו או אחרת בארה"ב.

במכתב למערכת ה"טיימס", אין השגריר מכחיש את עצם הידידות בין רומני לנתניהו, אך הוא חולק על אחד מקטעי המאמר, שבו מצוין שב"סופר טיוזדיי (6 במארס, היום שבו נערכו שישה סבבי פריימריז של המפלגה הרפובליקנית) נתן נתניהו תדרוך אישי לרומני, בשיחת טלפון, על המצב באיראן.

"למעשה, ראש הממשלה שהה בוושינגטון לרגל ועידת אייפא"ק (השדולה הפרו ישראלית בוושינגטון), ולאחר שנועד עם הנשיא אובמה במשך יותר מארבע שעות יום קודם לכן, הוא קיבל שיחה טלפונית מרומני", כתב השגריר. "השיחה נמשכה כמה דקות והקיפה מגוון של נושאים, לא רק איראן".

"למנהיגי ישראל יש נוהל רב שנים, שעל פיו הם נפגשים עם מועמדים (לנשיאות) של שתי המפלגות", מוסיף אורן. "כך, למשל, ב-23 ביוני 2008 נפגש מי שהיה אמור להיות המועמד הדמוקרטי, סנטור ברק אובמה, עם ראש הממשלה דאז, אהוד אולמרט, וכן עם ראש האופוזיציה, נתניהו".

"ישראל אינה מתערבת בעניינים הפוליטיים הפנימיים של ארה"ב, בניגוד למה שמרומז במאמר, והיא מעריכה מאוד את התמיכה הדו-מפלגתית הרחבה שממנה היא נהנית בארה"ב", אומר אורן.

במאמר על הידידות בין רומני לנתניהו צוין שהיא החלה ב-1976, כאשר הצטלבו דרכיהם של השניים במשרדי בוסטון קונסאלטינג גרופ (BCG), שבה החלו השניים לעבוד כיועצים תאגידיים לאחר שסיימו לימודי מינהל עסקים (נתניהו במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, MIT, ורומני בהארווארד). "בשנים המעצבות ביותר של הקרייירה שלהם, השניים בחנו ומדדו זה את זה, במהלך ישיבות סיעור המוחין של החברה, וספגו אותה השקפת עולם אנליטית".

"החוויה המשותפת לפני עשרות שנים הצמיחה ידידות חמה, שרק מעטים יודעים עליה, ידידות שעתה היא רוויה באינטריגות פוליטיות", כותב ה"טיימס". "נתניהו... מקדם עתה פעולה צבאית נגד איראן, ורומני, שיהיה, קרוב לוודאי, המועמד הרפובליקני לנשיאות, תוקף את ממשל אובמה מפני שהממשל אינו תומך בעמדת נתניהו באופן נמרץ יותר".

"היחסים בין נתניהו לרומני, שטופחו במהלך ארוחות משותפות בבוסטון, בניו-יורק ובירושלים, התחזקו באמצעות רשת של ידידים משותפים ושאבו עוצמה מהאידיאולוגיה השמרנית ששניהם חולקים", אומר העיתון. "ידידות זו הניבה חילופי עצות ותובנות שאופיינו בגילוי לב יוצא דופן על נושאים כפוליטיקה, כלכלה והמזה"ת".

וכך, כאשר רומני היה מושל מדינת מסצ'וסטס, השיא לו נתניהו עצות כיצד לצמצם את היקף הביורוקרטיה במדינה. כאשר נתניהו ביקש לשכנע מוסדות פיננסיים למשוך השקעותיהם מחברות שקשורות באיראן, יעץ לו רומני עם אלו פקידי רשות בארה"ב כדאי לנתניהו להיפגש. וכך גם תדרך נתניהו את רומני על איראן, לדברי ה"טיימס", שיחה שהיתה העילה למכתבו של אורן לעיתון.

כדי להפגין את קרבתו לנתניהו, אמר רומני ל"טיימס": "אנו יכולים לדבר כמעט בקצרנות. "יש לנו חוויות משותפות ותפיסות עולם דומות".

העיתון מציין, שהקשרים בין נתניהו לרומני חריגים מפני שאין כמעט תקדים לכך ששני פוליטיקאים במעמדם חולקים כל כך הרבה חוויות ותובנות משותפות, שצמחו עוד לפני תחילת הקריירה הפוליטית שלהם. ההיסטוריה המשותפת תוכל להשפיע על תהליך קבלת ההחלטות (בארה"ב), בדיוק כאשר וושינגטון תהיה עלולה למצוא עצמה במצב שבו יהיה עליה להחליט האם לתקוף מתקנים גרעיניים באיראן או לתמוך בהתקפה ישראלית על מתקנים אלה.

רומני כבר אמר, בנאומים לפני בוחרים בפריימרייז, שהוא לא יקבל שום החלטה משמעותית שקשורה בישראל בלי להיוועץ עם נתניהו. מידה כזו של התחשבות עלולה לעורר תמיהה בהתחשב בדימוי הפלגני של נתניהו, גם אם עמדותיו זוכות בתמיכה של ניאו-קונסרבטיבים ונוצרים אוונגלים, אומר ה"טיימס".