מחקר חדש: אלכוהול גורם לגברים להיות "חכמים" יותר

במחקר שבוצע באוניברסיטת אלינוי נבדקו יותר מ-40 "שתיינים חברתיים" שהצליחו לענות מהר ובאופן יציריתי יותר על המבחנים שניתנו להם ■ עורכת המחקר: "חדשנות ויצירתיות יכולה לקרות דווקא כשהאנשים לא כל-כך ממוקדים"

גברים, ל"דייט" הבא אולי כדאי שתשקלו פגישה רגילה בפאב או בבר המקומי ולא בבית קפה או מסעדה. מחקר שנעשה לאחרונה מראה שגברים נעשים טובים ויצירתיים יותר בפתרון בעיות לאחר צריכת אלכוהול.

למרות שחלק מהאנשים מאמינים שאלכוהול מעכב תהליך חשיבה נורמלי, המחקר מאוניברסיטת אילינוי הראה שהמשקאות הנוספים אחראים לתשובות חדשניות, שתאמו לתשובות נכונות יותר במבחן הגירוי המוחי.

"יש לנו השערה, שהיכולת להתמקד בחלק אחד של הבעיה או להיות בעל מומחיות גדולה זה יותר טוב בפתרון בעיות", אומרת ג'ניפר ויילי, פסיכולוגית מאוניברסיטת אילינוי שהייתה שותפה במחקר. "אך זה לא בהכרח נכון, חדשנות ויצירתיות יכולה לקרות דווקא כשהאנשים לא כל כך ממוקדים".

במחקר,שבמקור פורסם באינטרנט בתחילת 2012 במהדורת "מודעות וקוגניציה", ויילי והצוות שלה בדקו 40 "שתיינים חברתיים". למחצית הנבדקים נאמר לצפות בסרט מצוייר תוך כדי מתן חטיפים ומשקאות וודקה בכמות מספקת לקבלת רמת אלכוהול בדם של 0.075, מעט מתחת לרמה החוקית המותרת של 0.08. הקבוצה השנייה הייתה צריכה לצפות באותו הסרט ללא כיבוד ואלכוהול.

לאחר מכן, כולם התבקשו לסיים מטלות גירוי מוחי של פתרון בעיות. המבחנים כללו לראות קבוצת מילים ומציאת מילה רביעית שתתאים לקבוצה. שאלה אחת שנשאלה הייתה איזו מילה מתאימה לאפרסק,זרוע וזפת.אחרת שאלה איזו מילה מתאימה למילים כחול,קוטג' ושוייצריה (אם הנכם מבולבלים התשובות הן תחתית וסיפור).

באופן מפתיע, הנבדקים שבקבוצת השתייה ענו בממוצע על תשע תשובות נכונות לעומת שש תשובות נכונות בקבוצה שלא צרכה אלכוהול. בנוסף, לגברים השתויים לקח 11.5 שניות לענות על שאלה, בעוד שלגברים הלא שתויים נזקקו ל-15.2 שניות כדי לענות. לשתי הקבוצות היו תוצאות ניתנות להשוואה במבחן דומה לפני תחילת צריכת האלכוהול.

חשוב לציין שרמת האלכוהול בדמם הייתה מתחת לחוקית המותרת, וזה עבד על פתרון בעיות יצירתיות אך לא על בעיות זיכרון. לפי ויילי, אלכוהול משפר זיכרון יצירתי ע"י הפחתת זיכרון העבודה, שהוא היכולת לזכור דבר אחד בעודך חושב על דבר אחר.

אז גברים, בפגישתכם הבאה, קרוב לוודאי שתרצו לשתות, אך לא יותר מדי, ותקוו שהיא לא תשאל אם אתם זוכרים את שמה.