ראשי נובל: נשתדל להפיק גז מ"תמר" לפני אפריל 2013

(עדכון) - בפגישה שנערכה בין ראשי נובל אנרג'י לרה"מ אמרו מנהלי החברה כי במהלך הקיץ הקרוב יוכלו לספק כמות נוספת של גז טבעי לשוק הישראלי במסגרת פיתוח שדה הגז "נועה" ושדות קטנים נוספים

‎‎ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (ב') בלשכתו עם מנכ"ל חברת נובל אנרג'י, השותפה האמריקנית של דלק בקידוחי גז, צ'אק דיווידסון.

בפגישה השתתפו גם מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר וראש המועצה הלאומית לכלכלה יוג'ין קנדל. נתניהו אמר בפגישה כי הוא צורך חיוני בתכנון ובביצוע מהירים של נקודת כניסה נוספת של גז טבעי לישראל, דבר שהוא חיוני לבטחון האנרגיה במדינת ישראל וליציבות חברות גדולות הפועלות באזור.

ראשי נובל סקרו בפני נתניהו את הפרויקטים השונים שמפתחת נובל באזורנו ובכללם מאגר הגז "תמר". הם אמרו כי החברה תעשה כל מאמץ לעמוד בתאריך היעד לתחילת אספקת הגז מ"תמר", אפריל 2013 ואולי אף להקדים אותו. ראשי החברה גם דיווחו לנתניהו כי במהלך הקיץ הקרוב יוכלו לספק כמות נוספת של גז טבעי לשוק הישראלי במסגרת פיתוח שדה הגז נועה ושדות קטנים נוספים.

הפגישה, שהוגדרה בלשכת נתניהו "שגרתית", עסקה גם בהמלצות ועדת צמח לבחינת מבנה משק הגז הטבעי וסוגיית יצוא הגז מישראל. דוח הביניים של הוועדה כלל כמה המלצות בעייתיות מבחינת נובל ושותפותיה הישראליות למאגרי "תמר" ו"לוויתן", וגורמים במשק האנרגיה העריכו כי דיווידסון יבקש מנתניהו לפעול לריכוך מסקנות הוועדה.

להמלצות המלאות של הוועדה - לחצו כאן

‏בין השאר הכוונה היא להמלצה החד-משמעית לחייב הקמת את תשתיות יצוא הגז בשטח בשליטה ישראלית - בניגוד לכוונת נובל להקים מתקן הנזלה (‏LNG‏) בדרום האי קפריסין. בנוסף מגבילה הוועדה את האפשרות להמחות מכסות יצוא בין מאגרים למאגרים שגודלם אינו עולה על 200 מיליארד מיליארד מ"ק (‏BCM‏) - הגבלה שאינה מאפשרת לנובל להגדיל את מכסת היצוא מ"לוויתן" על חשבון מאגר "תמר".

כ-70% מ"תמר" מיועדים לצריכת השוק המקומי בעוד שוועדת צמח מאפשרת לייצא עד 50% מהגז במאגרים הגדולים. ההגבלה אינה מאפשרת לנובל להמחות את 20% העודפים של "תמר" ל"לוויתן" באופן שיאפשר להגדיל את מכסת הייצוא של לוויתן ל-60% (ב"לוויתן" כמות גז כפולה מב"תמר"). ‏‎‎