תעש מציגה: פגז טנק שחודר קירות - ומתפוצץ בתוך המבנה

בכיר בתעש: "יכול מאוד להיות שיש לנו ביד את הפגז שיוציא את המחבלים מהבתים ויוביל את הלחימה בהם לשלב אחר"

התעשייה הצבאית השלימה את פיתוח החצב, פגז חדיש שמסוגל להבקיע קירות, להתפוצץ בתוך המבנה ולהשמיד מטרות. בשבועות הקרובים יעבור החצב בחינות אחרונות, רגע לפני שתעש תחל בייצורו הסדרתי. התחזית היא שהחצב יימסר לכוחות השריון של צה"ל בקיץ הקרוב.

החצב הקטלני, שיפרח בטנקי המרכבה, יחליף את הפגז שמכונה חלולן, אשר שימש עד כה את כוחות השריון בבואם לפגוע בבניינים באזורי לחימה. "בחצב שלנו יש בשורה אמיתית ביחס לחלולן", אומר ל"גלובס" ד"ר דני פרץ, סמנכ"ל המחקר והפיתוח של תעש. "החלולן מתפוצץ מחוץ למבנה והוא לא חודר את הקירות. הייעוד שלו שונה, והוא פותח כדי לפגוע ברק"מ (רכב קרבי משוריין) באמצעות מטען חלול, בעוד שפיתוח החצב התמקד בשדה הקרב המודרני".

"ניסיון כואב"

הקוטר של החצב הוא 120 מ"מ והוא אמור להבטיח פגיעה כירורגית בחוליות של מחבלים שפועלים באזורים מיושבים, תוך הפחתת הסיכון לפגיעה באזרחים. בתעש אומרים כי החזון שהוביל לפיתוח הפגז, התגבש עם ניתוח תחקירי הקרבות במלחמת לבנון השנייה ובמבצע עופרת יצוקה.

החלולן, שנורה מטנקים לעבר מבנים, התפוצץ במגע הראשון שלו עם קיר המטרה והשרידות של חוליות הטרור שהסתתרו בתוך בניינים היתה גבוהה. לפגז החדש יש מנגנון השהייה שמאפשר לו לחדור את הקיר ולהתפוצץ בתוך חלל החדר. התוצאה: ההדף והלחץ נשמרים בתוך המבנה.

"יכול מאוד להיות שיש לנו ביד את הפגז שיוציא את המחבלים מהבתים ויוביל את הלחימה בהם לשלב אחר", אומר פרץ, "אולי מעכשיו הם יתחילו לרדת אל מתחת לקרקע, או שיעלו על הגגות. בתוך המבנים הם כבר לא מוגנים. לא בכדי הפגז הזה פותח בישראל, מדינה שבזכות הניסיון שלה עם אירועי לחימה כל כך סבוכים, מגדירה את תורת הלחימה בקרב האורבני גם עבור צבאות זרים. לנו יש את הניסיון העשיר שלאחרים פשוט אין. אבל זה ניסיון כואב".

את ההשראה לפגז ספגו מהנדסי תעש מהפגז כלנית שנחשב ליקר וחכם הרבה יותר מחצב וכך גם ביצועיו: בעוד הראש הכפול (טאנדם) של חצב מיועד להבקיע קירות אבן, כלנית נחשב לפגז "ורסטילי" שנותן לטנקיסטים הרבה שקט בראש ומרחב פעולה גדול - בהתאם לצרכים ולהתפתחות הלחימה בזירת הקרב.

מכת אש קטלנית

פגז אחד כזה בבית הבליעה מאפשר לצוות שיושב בטנק המרכבה לתת מכת אש קטלנית ולהתמודד עם תרחישים שונים שצצים במהלך הקרב: מהשמדה של כלי רכב שמשמשים להובלת כוחות אויב או לשינוע של נשק, חיסול של חולייה חמושה בטילים נגד טנקים (נ"ט) שאנשיה חוסים מאחורי תלולית עפר, פגיעה והשמדה של מבני בטון - ואפילו פגיעה במסוק אויב.

החצב זול ביחס לכלנית והיכולות שלו מצומצמות. עם זאת, בתעש נשבעים שאת מה שהוא אמור לעשות, הוא עושה הכי טוב: "אף אחד לא בא על חשבון השני", מרגיע פרץ מתעש, שקיבל את פרס ביטחון ישראל על פיתוח הכלנית: "הכלנית הוא פגז ורסטילי והחצב מותאם ללחימה בשטח אורבני".

פגזי הכלנית הראשונים נמסרו לצה"ל לפני כשנה והם משמשים כיום את כוחות השריון שפועלים באזור הגבול עם עזה. הכלנית, שכמו החצב מעורר סקרנות בקרב צבאות זרים, מקבל את נתוני המטרה שלו באופן אוטומטי ממחשב הירי של הטנק. הוורסטיליות של הפגז הפכה אותו למערכת נשק עיקרית ורלוונטית לשדה הקרב האורבני, שמאפשרת לטנק לשאת מספר נמוך יותר של פגזים.