כיל מול פוטאש - ראש בראש: איזו מתאימה לדישון התיק?

פוטאש היא החברה הגדולה בתחום הדשנים, ולעומתה כיל צפויה לשפר בטווח הארוך את הצמיחה

תחום האגרו-כימיה בעולם, ובארץ בפרט, מושפע מהותית מההתפתחות הגלובלית, הגידול בצריכת המזון, והשינוי בתמהיל מוצרי החקלאות ממזון לאדם למזון לבע"ח ולהפקת אנרגיה.

הגידול בצריכת המזון העולמית, פתיחת השווקים המתעוררים ליבוא מזון, בשילוב שינוי בתמהיל המזון המושפע בעיקר מצריכה מוגברת של בשר, גורר גידול בצריכת הגרעינים (חיטה, תירס, סויה וכדומה). עיקר הגידול בביקוש מופנה לגרעינים להאכלת חיות, לשימוש כבשר למאכל אדם ולייצור אתנול.

מרכיב חשוב בתעשייה זו הוא האשלג, הנמצא במזון הצמח, ומסייע לו בגידול איכותי ובשרני יותר; במילים אחרות, הוא מגביר את תפוקת החקלאים ואת הכנסתם בהתאם.

מספר גורמים תומכים, להערכתנו, בהמשך גידול השוק: תעשיית האתנול בארה"ב, שצורכת כיום כ-20% מהתירס בעולם; היחלשות הדולר האמריקני (המסחר בגרעינים מתבצע בעיקרו בחוזים עתידיים אשר נקובים בדולר, והיחלשות המטבע מעלה את מחיר הנכסים); ולבסוף, שינוי תמהיל צריכת המזון בשווקים מתעוררים, בדגש על סין.

פערים בתחזיות

בין השחקניות המרכזיות בתחום זה ניתן למצוא את כיל הישראלית, פוטאש המובילה בסקטור, מונסנטו, מוזאיק, סינגנטה ואגריום.

נכון לאפריל 2012 שווי השוק הכולל של החברות המשתייכות לסקטור זה עומד על כ-1.91 טריליון דולר. המובילה היא פוטאש הקנדית עם הכנסות כ-8.72 מיליארד דולר, ושווי שוק של כ-36.77 מיליארד דולר. כיל, הנמנית עם עשר הגדולות, הציגה בתקופה האמורה הכנסות של כ-4.14 מיליארד דולר ושווי שוק כ-14.17 מיליארד דולר. נציין כי במהלך השנה האחרונה צמחו ההכנסות בענף כולו בכ-26%.

תחזיות הצמיחה ל-2012 הן, כי כיל תתכווץ במכירות בכ-2.8%, ברווח התפעולי בכ-7% וכן תסבול מירידה בשיעור דומה ברווח הנקי. לעומת זאת, ההערכות בשוק הן, כי בשנת 2013 צפוי שיפור - צמיחה במכירות של 7%, וגידול ברווח הנקי של 3%.

פוטאש צפויה לצמוח ב-2012 במכירות בשיעור של כ-6%, וברווח הנקי בכ-4%. בשנת 2013 היא צפויה להמשיך ליהנות מצמיחה של 7% במכירות, ושל כ-3% ברווח הנקי.

המשמעות היא כי שנת 2013, לפי התחזיות המגולמות בשוק, אמורה להיות שנה חשובה לסקטור הדשנים.

מפילוח דוחות פוטאש לשנת 2011, שנעשה על-ידי בלומברג, עולה כי תמהיל ההכנסות של החברה עומד על כ-8.7 מיליארד דולר מתחום הדשנים, בשלושה סגמנטים עיקריים: אשלג (כ-45.7%), פוספטים (28.4%) וחנקן (25.8%). שווי החברה הוא 36.77 מיליארד דולר.

תמהיל ההכנסות של כיל מתחלק לשני סגמנטים עיקריים: דשנים (58.5%), הכולל אשלג (32.3%) ופוספטים (21.95%); וכימיקלים אחרים (כ-41.44%).

שתי החברות נמצאות ברמות תמחור דומה, עם פרמטרים דומים ברמת הרווחיות (ראו טבלה). שיעור החוב בחברות נראה דומה. בכיל שיעור החוב לנכסים נמוך מפוטאש - 26.7% לעומת 28% אצל האחרונה.

בבחינת תשואת הדיבידנד קיים יתרון מהותי לכיל - 6.8% לעומת 1.31% אצל פוטאש.

להערכתנו, בבחינת היתרונות של כל חברה, פוטאש עדיפה; היא החברה הגדולה בענף, עם מגוון מקורות - החל מים המלח (בחלק הירדני) ועד קנדה. בנוסף, החזקתה בכיל (כ-14%) רווחית יותר, עם פוטנציאל צמיחה רב יותר וגיוון במקורות הכרייה. לעומתה נמצאת כיל בסיום תהליך רגולטורי, שכלל את ההחלטה בנושא קציר המלח (בעלות מוערכת של כ-4 מיליארד שקל) והתגמולים.

ברמת התעשייה, להערכתנו המצב כיום הוא חיובי במיוחד - יש ביקוש גבוה לגרעינים למגוון צרכים, כגון אנרגיה, מזון ומזון לבע"ח; ההשפעה על מצב החקלאים חיובית, מה שמאפשר להם לבצע רכישות של חומרי גלם מכיל ופוטאש במחירים גבוהים יותר.

בשורה התחתונה: אנו סבורים כי המשך הצמיחה בסין והודו, גיוון תמהיל המזון בשווקים המתעוררים וכן הגידול בצריכת הבשר, המשך העליות במחירי הנפט שיגררו הסטת יבול לייצור אתנול, והמשך היחלשות הדולר - כל אלו יביאו לגידול בביקוש לסחורה החקלאית, ובהתאם להגברת השימוש החקלאי באשלג ופוספטים.

להערכתנו, בפיזור השקעות ישנה עדיפות קלה לטובת פוטאש (60%) על-פני כיל (40%), בשל יתרון השחקן המרכזי בשוק ומגוון מקורות הפקה; אך בטווח הארוך יותר, לתוך שנת 2013, קיימת להערכתנו עדיפות לכיל, לאור השיפור הצפוי בקצב הצמיחה.

ראש בראש
 ראש בראש

*** הכותבים הם מנכ"ל קרנות נאמנות אקסלנס ומנהל תחום חו"ל במחלקת ההשקעות. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה