ישראלים שיאיר לא אוהב: קבוצות אנטי-לפיד ברשת

יאיר לפיד לא מתראיין, ואת התקשורת שלו הוא מקיים בעיקר בפייסבוק ■ אבל מה שהחל כתקווה לדיאלוג ישיר עם הציבור התגלגל למחיקת סטטוסים שלא נעים איתם

מאז שהודיע רשמית על הצטרפותו למגרש הפוליטי, בחר יאיר לפיד לא להתראיין. את הדיאלוג עם הציבור הוא מנהל באווירה אוהדת. הופעות בתשלום, כנסים וחוגי בית, וכמובן באמצעות עמוד הפייסבוק שפתח, שמונה כיום למעלה מ-53 אלף חברים. אלא שדווקא שם, בדף הבית שלו, הוא גם חוטף לא מעט. גולשים שואלים שאלות לא נוחות, מעלים נושאים שמחייבים אותו לבטא עמדה.

לפיד לא ממש ידע להתמודד עם כל זה. אילו היה שוכר את שירותיו של יועץ תקשורת שמתמחה ברשתות החברתיות, ולא נעזר בבנו יואב כדי שינהל את הפייסבוק שלו, אולי לא היה הופך בהבל פיו שלו לנשק בידי הסטיריקנים, ומייצר תגובות מיתולוגיות כמו ה"טוב ביי" המפורסמת; תגובה שסיכמה את קוצר רוחו המופגן לשאלה של ארגון גישה, שנאבק למען זכות התנועה של הפלסטינים, וביקש לדעת מה חושב הפוליטיקאי שבדרך על מניעת המעבר של סטודנטיות מרצועת עזה למקום לימודיהן בגדה.

תגובתו הראשונית לאותה שאלה שימשה גם היא חומר תבערה מצוין למבקשים להראות שהאיש, שביקש להביא משב רוח רענן וספקני לפוליטיקה, אוחז בדעות שמרניות להחריד. "אני תמיד תומך בעמדת מערכת הביטחון", השיב לפיד. "כל מה שמערכת הביטחון מחליטה מקובל גם עליי"; תשובה שמעוררת חיוך ציני, ולא משנה מאיזה צד של המתרס הפוליטי אתם נמצאים.

לפיד, שחשב שהצליח לעקוף את המדיה הישנה באמצעות פייסבוק, גילה שפייסבוק יודע לנשוך חזרה. ולא רק בדף הבית שלו. דפים חדשים נפתחו כקונטרה לפוליטיקאי לפיד. מי שהקימו אותם עוקבים אחרי התבטאויותיו של לפיד ומעמתים אותן עם העובדות, ולעתים גם עם התבטאויות קודמות שלו - שאומרות בדיוק את ההפך.

לפעמים זה נראה קטנוני, לרוב זה מציב מראה כואבת מול התקווה החדשה של מרכז המפה. האם מסתתרים מאחורי הקבוצות הללו אינטרסים פוליטיים? קשה לדעת. חלק ממייסדי הקבוצות מסרבים להזדהות, אחרים נשבעים שאין מאחוריהם אף מפלגה, והם עושים זאת לשם השעשוע או כדי להפגין אזרחות טובה.

האם יהיה מי שיבקש לעשות שימוש בחומרים האלה בבחירות הקרובות? זו כבר שאלה אחרת. מה שבטוח הוא שהקבוצות הללו הופכות בהדרגה לקובעות טעם בקרב קהל צעיר ומתוחכם. אמנם מספר החברים שבהן בטל בשישים בהשוואה לקבוצה הרשמית של לפיד, שסירב להגיב לכתבה זו, אבל שני דברים מרכזיים צריך להביא בחשבון בהקשר זה: הראשון הוא שהחומרים נעים במרחב הוויראלי בקצב מסחרר; והשני, והמשמעותי יותר, הוא שהן מייצרות בקרב קהל הולך וגדל ספקנות כלפי המועמד לפיד; קהל שמעדיף לקבל את מנת הלפיד היומית שלו מהן ולא מהטקסטים המקוריים של לפיד.

הנה 3 קבוצות בפייסבוק שלא כדאי ללפיד לזלזל בהן. אחרי הכול, פייסבוק כבר הוכיח שמחאות שהחלו שם הגיעו רחוק.

Yair Lapid Comics

* חברים: למעלה מ-3,000

* קונספט: קומיקס שבו שיחה דמיונית בין לפיד לבין דמות מעולם הפנטזיה

"יאיר לפיד קומיקס" הוא היהלום שבכתר - הדף שצובר הכי הרבה מעריצים, ושכל מקימי הקבוצות האחרות נושאים אליו עיניים בהערצה. הקומיקס מבוסס על תמונות מסרטי קולנוע או מסדרות טלוויזיה, רובן מעולם הפנטזיה, שגיבוריהן משוחחים עם לפיד ומתכתבים עם אמירות שלו מהפייסבוק או מהטור האישי שהוא כותב בידיעות אחרונות. לרוב מוצאים שם שגיאות עובדתיות כמו ייחוס ציטוט לאדם הלא נכון, עיוותי משמעות כמו שימוש במושג שיר הייקו באופן לא מדויק, וכמובן קלישאות.

אחד המשעשעים שבהם הוא הקומיקס המבוסס על דיאלוג בין לפיד לבין שופט בית המשפט העליון בארצות-הברית אוליבר ונדל הולמס הבן, מי שקבע כי חופש הביטוי אינו מאפשר לצעוק 'שריפה' באולם סגור. את האמירה הזו ייחס לפיד לשופט ברנדייס, כשבא להסביר לאחד הגולשים בדף הפייסבוק שלו מדוע הוא מוחק טקסטים של מי "שכותב משהו פוגעני, מסית, או מטיף להפרת חוק". בקומיקס, כשמבקש ונדל הולמס להעמיד את לפיד על טעותו לגבי מקור הציטוט, ואף מעז להעיר לו כי הטקסטים שהוא מוחק אינם מהווים סכנה אמיתית לחופש הביטוי, לפיד מוחק גם אותו.

יוצרי הקומיקס - קבוצה השומרת באופן קפדני על פרטיות חבריה - גם מנתחים באופן אינטליגנטי את הסתירות בדבריו של לפיד עצמו, שמציג עמדות הפוכות בהזדמנויות שונות. כך, למשל, הם מלעיגים את הצעתו של לפיד להעלות את אחוז החסימה ל-6% בצטטם טור שלו מ-2006, שבו לפיד עצמו תקף רעיון יוזמה כזו.

במקרה אחר הם משתמשים בדמותו של אינדיאנה ג'ונס, שחפר ומצא סתירות בין ההאדרה שעושה כיום לפיד לקהל הבוחרים הפוטנציאלי שלו, המשרת בצבא ומשלם מסים, לבין האופן שבו התייחס אליהם באחד מטוריו מ-2007. "העובדה שמישהו שירת 3 שנים בצבא, או שילם מסים בזמן, לא עושה אותו שווה יותר או ראוי לפרס. תסלחו לי שאני לא מתעלף מהעובדה שעשיתם את הדבר הכי בסיסי שנדרש מכם כישראלים", כתב אז לפיד.

וישנו כמובן הטור שקיבל את הכינוי "איפה הכסף", שבו הסביר לפיד מדוע בכוונתו לרוץ לכנסת, והדגיש כי מדובר בסטייה חד-פעמית מהנושאים הרגילים בטור. "אינני מתכוון לשעבד את יושרתו של המדור הזה לדרכי הפוליטית החדשה, ובשבוע הבא הוא יחזור למתכונתו הרגילה", כתב.

דמותו המאוכזבת של הקומיק בוק גאי מהסימפסונס, שציפתה לקבל טור פרידה מידיעות אחרונות, השיבה לו כך: "בתור מועמד פוליטי, העובדה שיש לך טור פותח בעיתון הנפוץ במדינה היא פארסה, גם אם תכתוב על בעיות הגזים של יואב. חוץ מזה, שבהמשך אתה טוען ש'כתבת את דעותיך מדי שבוע על כל עניין אקטואלי'. אז מה זאת ההיתממות על המתכונת הרגילה?".

ההבכה של לפיד אינה מסתיימת כאן. לא מזמן צוטט שם לפיד, שכתב "נסעתי הערב למפגש עם קבוצה של צעירים מהמגזר הרוסי. זה לא היה מפגש עם מגזר - הם ישראלים, עם בעיות ישראליות... מי שמתייחס אליהם כ'רוסים' מדבר את השפה של הפוליטיקה הישנה".

למה אתה לא אומר שנפגשת אתמול עם צעירים ישראלים?, מקשות עליו הפעם דמויות מסדרת אנימציה רוסית, ומזכירות איך לפיד כתב בטורו כי 'ישראל זאת המדינה היחידה שבה פטריוט הוא מי שקונה בצומת מילד רוסי דגל כחול-לבן", אאוץ'.

נציגם של יוצרי הקומיקס, שסירב לחשוף כל פרט שעלול לזהותם, הסכים להשיב לשאלות, בתנאי שאלה יישלחו אליו במייל. בתשובה לשאלה מדוע הוא קנאי כל-כך לפרטיותו, השיב כי "אנחנו מעדיפים לשמור על תלבושת העטלף שלנו, כך ששאלות על זהות סביר כנראה שיגמרו בקול צרוד והעלמות אל תוך הלילה בעוד את מפנה מבט". ושביקש לדעת מה הדד-ליין, הסביר כי בימים הקרובים יהיה מחוץ לגות'אם סיטי (עירו של באטמן בספרות הקומיקס). ככה זה. השילוב בין אינפנטיליות והומור לבין אינטליגנציה גבוהה במיוחד עומד גם בבסיס הקומיקס הזה.

בתשובה לשאלה מה גרם לו להכין את הקומיקס הראשון, שראה אור בפברואר שעבר, השיב י.ל.ק (יאיר לפיד קומיקס - כפי שהוא מכנה את עצמו), "הקומיקס הראשון עלה עם הסטטוס הראשון של מר לפיד. כמו הנקודה הלבנה של היאנג בפיתולי הינג או הצדעיים הלבנים בשיער השחור, אין טריגר אחד, תמיד היינו חלק ממר לפיד".

- איך הגיב לפיד לקומיקס שלכם?

"מר לפיד ניהל דו-שיח עם הקומיקס בתקופה שניתן להתייחס אליה כ'ירח הדבש', ועדויות לה ניתן למצוא בקומיקסים השונים שעלו גם על העמוד של מר לפיד עצמו (כפי שמר לפיד הסביר, מי שאין לו הומור לגבי עצמו נמצא בבעיה רצינית הרבה יותר ממי שעושים עליו קומיקס). כמו ירחי דבש אחרים, גם זה הסתיים, כשהתחלנו להעיר על טעויות תרגום ועל שגיאות בהיסטוריה. מאז הקומיקס נמחק בעקביות בעמוד של מר לפיד, דבר המהווה מקור גאווה עבורנו, היות שעקביות היא מצרך נדיר באזורים ההם".

- האם גורמים פוליטיים עשו או ביקשו לעשות שימוש בטור שלך?

"לא ממש. קשה לי להאמין ש'גורמים פוליטיים' רבים שמעו על קומיקס אזוטרי. מעבר לכך, קראתי לא מעט פרוטוקולים של דיוני הכנסת, ונראה לי שרוב האנשים הללו לא מסוגלים לעשות שימוש באננס. אם בכל זאת ירצו להשתמש בקומיקס לקראת הבחירות, אזי מהיותי חבר בכת של ריצ'ארד סטלמן (ממנהיגי רעיון התוכנה החופשית) הייתי אומר שהקומיקס חופשי לשימוש לכל מטרה".

- האם עלה בך החשש מלהסתבך עם לפיד?

"אני לא חושש ממר לפיד מכמה סיבות: הראשונה היא שכוחות העל שלו מוגבלות לכוכב 'ידיעות אחרונות' שבו אני לא מרבה להסתובב; השנייה היא שנראה לי שלא אכפת לו מהקומיקס עד כדי לעשות משהו רציני בקשר אליו. בכל זאת, אנחנו מדברים על קומיקס אינטרנט שמתפרסם בפייסבוק. אני...אני צריך לחשוב קצת על סדרי העדיפויות שלי, עכשיו כשאני חושב על זה. להתראות קומישינר חן, ובהצלחה".

Israeliest Yair

* חברים: קרוב ל-500

* קונספט: הצגת משפטים מנוגדים פי עטו של לפיד, המצביעים על סתירות באישיותו

הרעיון פשוט: שני משפטים המאפיינים את לפיד ומביעים סתירה לוגית ביניהם, מופיעים על רקע כחול-לבן, כשתמונתו של לפיד מתנוססת במרכזם. ויש גם הפניה לאתר שבאמצעותו אפשר להוריד את התוכנה ולהוסיף הברקות משלכם. אלה שכבר מופיעות באתר כוללות משפטים כמו "אני נציג של מעמד הביניים / ואמרתי את זה אתמול לאולמרט בגולף". או "מתנגד לכל הסמים בפייסבוק / כותב על סיגרים וויסקי בבלייזר".

שם הקבוצה הוא משחק מילים על שאלת מיליון הדולר הקשורה בלפיד, אחרי איפה הכסף כמובן, והיא מה ישראלי בעיניך. אז לפיד הוא הכי ישראלי שיש, והאיות המצחיק באנגלית רומז כמובן על דעתה של הקבוצה לגבי איכות התרגומים של לפיד המקורי.

שי דשא, סטודנט למתמטיקה מהאוניברסיטה העברית, מספר שהקים את הקבוצה כי "עצבנה אותי ההתנהלות של לפיד בפייסבוק. הוא רוצה להיות ראש סיעה, אבל לא יודע לנהל דף פייסבוק כמו שצריך. מדבר על פוליטיקה חדשה ומבקש לתת הרגשה של דיבייט, אבל מזלזל בכל מי שלא מסכים איתו, וברוב המקרים גם חוסם אותו מלהגיב בדף שלו".

- אותך הוא חסם?

"כן, אחרי שכתבתי על איזו התחמקות שלו: 'יופי, עוד תגובה של יאיר לפיד מרוחה בג'ל בשיער'. הוא לא מסוגל להתמודד עם שאלות קשות, וגם לזה התייחסנו, כשכתבנו: שואלים שאלה שאני לא יודע לענות עליה / בטח פעילי שמאל קיצוני".

- מה גרם לך לפתוח את הקבוצה?

"היה לי משעמם בשיעור, אז פתחתי פוטושופ ועיצבתי את האמירה הראשונה. כשמדובר בלפיד, לא צריך לחשוב יותר מדי, הוא מייצר בעצמו חומרים מעולים כל הזמן. הבן אדם סותר את עצמו בצורה כל-כך בנאלית, שזו לא עבודה קשה במיוחד לשחק עם הסתירות האלה, ולהמציא להן אמירות פיקטיביות שמציגות אותו במערומיו. די מהר חברים הצטרפו וכתבו הגיגים משלהם".

- שמעת ממנו משהו מאז שאתם באוויר?

"כלום. ולמיטב ידיעתי גם יתר הקבוצות בפייסבוק שמתייחסות ללפיד לא שמעו ממנו".

- אולי הוא מניח שאתם מופעלים על-ידי גוף פוליטי, כמו טוקבקיסטים בתשלום שמפלגות מפעילות.

"מדי פעם נכנס אלינו מישהו וכותב ד"ש לשלי (יחימוביץ'), או 'מעניין את מי אתם משרתים'".

- והתשובה?

"אני לא משרת אף אחד, וגם לא מרגיש שאני צריך להוכיח שאין לי אחות. אני פה בשביל הצחוקים, מה גם שלא אני זה שמתעתד להיות נבחר ציבור ולהיות מחויב לטוהר המידות".

- מניין הרעיונות? אתה קורא את הטורים שלו? סטטוסים שלו בפייסבוק?

"אני לא מסוגל לקרוא את הטורים שלו; ובכל מקרה, אני לא צריך לחפש הרבה - עוד לפני שיאיר לפיד מתעורר בבוקר, 5 אנשים שולחים לי רעיונות".

יאיר, כנראה שכן צריך להוציא תעודת בגרות

* חברים: כ-750

* קונספט: להציג טעויות שנופלות בתשובות של לפיד בפייסבוק, בין עובדתיות ובין שגיאות כתיב

זה התחיל מתשובה של לפיד לאחד הגולשים, שהציג בפניו נתון שהתייחס ל-67% מהאוכלוסייה; לפיד השיב לו שלגבי 43% הנותרים המצב הוא אחר. גולש ערני הסב את תשומת-לבו של לפיד לכך שלפי החישוב הזה מדובר ב-110% מהאוכלוסייה, והוסיף "יאיר, כנראה שכן צריך להוציא תעודת בגרות"; תעודה, שכידוע, חסרה ברזומה של לפיד.

כאשר אחרי כמה ימים חזרה ההערה על תעודת הבגרות בקיר של לפיד, החליטה מיכל (שם בדוי), סטודנטית למשפטים, להקים עם עוד 3 חברים קבוצה שיושבת ללפיד על הווריד ומציגה טעויות שנופלות בתשובותיו בפייסבוק, לצד אמירות סאטיריות על התמיכה שהוא זוכה לה בידיעות אחרונות, ועל נטייתו להתחמק מלהביע עמדה ברורה בסוגיות שעלולות לסבך אותו.

התמונה שמעטרת את הדף היא גרפיטי שזועק "איפה השכל?", על משקל איפה הכסף שטבע לפיד. ומתחתיו הכיתוב "יאיר לפיד. לדבר בלי סוף ולומר שום דבר".

"זה התחיל על תקן הומור מטופש, ועבר עם הזמן לעסוק בנושאים יותר רציניים", אומרת מיכל. "אף אחד מארבעתנו לא באמת חושב שתעודת בגרות היא הדבר הכי חשוב בחיים, אבל כשראינו שכל-כך הרבה אנשים מעריצים כל מילה של לפיד בצורה עיוורת, החלטנו שהגיע הזמו להציג אותו באור אמיתי יותר".

- מה זאת אומרת?

"ההתחמקות שלו לענות על שאלות לא נוחות בנימוק שהוא עדיין לומד את הנושא מאוד הרגיזה אותנו. הבאנו המון דוגמאות לזה, מתוך הדף שלו, וכתבנו, 'ללמוד את הנושא זה כמו ללבוש חולצה שחורה - מתאים לכול'. בהרבה מהמקרים, אנחנו לא כותבים עליו שום דבר משל עצמנו, רק מצלמים את המסך ומבליטים את הדברים שהוא אמר. כמו בנאום שנשא לביטול הבגרויות, כשייחס את מנוע החיפוש בינג לגוגל במקום למייקרוסופט".

- זו פדיחה, אבל יש מקרים שבהם אתם קצת קטנוניים, למשל כשחגגתם על טעויות סופר, שאולי נעשו בלהט ההקלדה.

"זה העמוד הרשמי שלו. לא נראה לך מוזר שהוא כותב 'נסעתי נאום', במקום נשאתי, או 'להקפיע את הקמפיין' במקום להקפיא. אנחנו לא באים לומר שהוא לא רהוט או שהוא לא יודע לכתוב, אלא שיש הבדל בין לכתוב טור בעיתון לבין להגיב בסיטונות להמון אנשים. ולפיד, כחלק מהיהירות שלו, כנראה לא הפנים את זה. כמו שהוא לא הפנים שציניות לא תמיד עוברת טוב בפייסבוק; בעיקר כשלא ברור מתי הוא באמת ציני".

- מהן הדעות הפוליטיות שלכם?

"הדעות הפוליטיות של ארבעתנו שונות זו מזו, וזה מפרה אותנו.

- הרשי לי להניח שלא תצביעו בשבילו.

"כנראה לא, אפילו שלפיד מאוד הצחיק אותנו בחודשים האחרונים. ושלא יהיה ספק, אילו היינו מתוקצבים על-ידי גופים פוליטיים גם לא היינו מציגים כישורים גרפיים כל-כך מוגבלים".

- עד מתי תמשיכו להריץ את הקבוצה?

"כל עוד הוא עונה בעצמו לגולשים. ברגע שיועצי תקשורת יתחילו לענות במקומו, זה בטח יהיה פחות מוצלח".

chen-s@globes.co.il