אנליסטים תמימי דעים: "חוסר הוודאות בסקטור הגז עלה"

זאת, בצל מסקנות הביניים של ועדת צמח ותמיכתו של שר האוצר ■ IBI: "פרמיית הסיכון עלתה עד הקיץ" ■ מגדל שוקי הון: "הרגלוטור הוכיח העדפתו לטובת המדינה" ■ כלל פיננסים: "אין להניח מראש כי הדוח הסופי ישתנה משמעותית"

ברקע הדיווחים היום (ד') בתקשורת, לפיהם שר האוצר יובל שטייניץ תומך במסקנות הביניים של ועדת צמח, ורומז כי לא תתאפשר הגדלה של מכסות יצוא הגז על מנת לשמור על העצמאות האנרגטית של מדינת ישראל, שוחח "גלובס" עם אנליסטים בתחום.

גיל בשן, אנליסט האנרגיה של IBI, מציין כי "הוועדה מבינה שבלי יצוא יהיה קשה לפתח משק גז אופטימאלי, שהוא גם לטובת המשק המקומי, ולכן מסקנות הוועדה צריכות לאפשר תנאים ליצוא גז.

מהצד השני, מסקנות הביניים מאוד מקשות על זה ומעלות סימן שאלה גדול בנוגע לפיתוח המאגרים הגדולים בראשות לוויתן. למעשה, מבחינת המשקיעים היום, פרמיית הסיכון המשקיעים עלתה לפחות עד הקיץ, אז יפורסמו המסקנות הסופיות של ועדת צמח".

ערן יונגר ממגדל שוקי הון אומר כי "אחרי שהרגולטור הוכיח את העדפתו בזמן מסקנות ששינסקי לטובת המדינה, כנראה גם בנושא צמח אנחנו נראה דברים דומים. מצד שני, יכול להיות שיאפשרו להם, כמו בששינסקי, לקבל הטבה על מאגר מסוים או לקזז בין מאגרים.

אני חושב שהחלק הבעייתי יותר במסקנות ועדת צמח הוא החיוב להביא את כל המאגרים לחופי ישראל, ולהיות תלויים ביוזמה של המדינה להקים כאן מתקני יצוא, מה שיכול לעכב את פיתוח המאגרים".

ירון זר: "אי הוודאות בסקטור הגז עלתה לפחות עד יולי"

ירון זר מכלל פיננסים מציין כי "ניסיון העבר מוועדת ששינסקי מלמד כי ההמלצות תרוככנה, אך לפחות במקרה של ששינסקי הריכוך לא היה דרמטי. יש ללמוד מניסיון זה, ואין להסיק כי ההמלצות ירוככו באופן משמעותי. בסך הכל, דוח הביניים של ועדת צמח לא הפחית את אי הוודאות בתחום אלא דווקא הגדיל אותה עד לפרסום הדוח הסופי ביולי.

ההמלצות עצמן חיוביות עבור מאגר 'תמר' ומאפשרות לה יצוא אך בעייתיות עבור 'לוויתן' באשר למגבלות שהוטלו. יחד עם זאת, הדוח עצמו אינו ברור ולדעתי לפני שמפרשים את הדוח - יש צורך לנסות להבין מה כתוב בדוח".