סמארטפון? אל תעליבו

מילון המושגים של העולם החדש דורש עדכון דחוף: הנה כמה דוגמאות טובות

הגיע הזמן לעדכן את עולם המושגים המגדיר את החוויה הדיגיטלית שלנו. המהפכה הדיגיטלית משנה סדרי עולם, ובכל זאת שחקניה המרכזיים נושאים שמות ארכאיים.

התחום העיקרי הדורש תיקון עולם הוא המובייל (ולו רק בשל השם הבלתי נסבל בכתב עברי). מכיוון שמכשירים אלה עומדים בחזית המהפכה, מן הראוי שנכבדם בשם הולם למעמדם. סמארטפון? למען האמת, כשאנו קוראים להם סמארטרפונים, אנו מעליבים אותם, זה כמעט כמו לקרוא למחשבים השולחניים שלנו "טוסטרים אינטליגנטיים", מכיוון שגם הם, כמו טוסטרים, פולטים חום.

אלה לא טלפונים חכמים, מכיוון שהפונקציה העיקרית שלהם היא לא שיחת טלפון אלא שלל נושאים אחרים. על מסך האייפון שלי ישנן שתי אפליקציות המשמשות לצורך ביצוע שיחה.

בה בעת ישנן עשרות אפליקציות אחרות בנושאים שונים ומגוונים: צילום, משחק, קריאה, ניווט בכבישים, גלישה ברשתות חברתיות וכדומה. למעשה, מכשירים אלה הינם "אפפליקטורים", קופסת הפלאים שאני אוחז בידי הינה שיכון דיגיטלי של עזרים קיברנטיים המשפרים את חוויית המציאות.

המושג הבא הדורש רענון הינו "הרשתות החברתיות". ירים ידו מי שהרשת החברתית שלו מורכבת רק מחברים. כמובן שאלה לא באמת "רשתות חברתיות", אלא צינורות שחרור לחץ פסיכולוגי, "ברזיות דיגיטליות" המסייעים לנו להתגבר על קשיי היומיום דרך שיתוף חוויותינו עם הזולת.

ובנוגע למנועי החיפוש. האם מישהו הציץ פעם וזכה לראות את הבוכנות של גוגל? כשאני חושב על מנוע מיד עולות במוחי תמונת של קיטור, פחם והקטר הראשון שדהר על מסילותיה של אנגליה במהפכה התעשייתית.

מה תפקידם של מנועי החיפוש? הרי הם מובילים אותנו לכיוונים הנכונים ברשת האינסופית. מטרתם העיקרית של מנועי החיפוש היא הכנסת סדר בכאוס האדיר של המידע ברשת. אולי הם בעצם "מצמצמי מידע", בעידן המידע האינסופי הדרישה העיקרית שלנו היא צמצום המידע לכדי יחידות בודדות ברות שימוש. מדוע לא לכנותם "מובילי דרך"?

ולסיום, רשת האינטרנט. יש משהו ארכאי בשם הזה.

אולי הגיע הזמן לשנות את השם של הרשת שמזמן שינתה את ייעודה המקורי. במקור הייתה זו רשת מחשבים שחיברה בין מכונות שתקשרו בשפות מכונה שונות. היום מדובר ברשת המחברת בני אדם. הגיע הזמן לתת לרשת את הכבוד המגיע לה.

הרשת מתפקדת כמו יבשת חדשה, אולי היא זכאית לשם הולם?

סמארטפון... ברצינות, אל תעליבו.

ד"ר יניב לויתן הוא יועץ מרצה וחוקר שיווק דיגיטלי, אוניברסיטת חיפה.