זכיין של כפר השעשועים בקשיים; 24 חנויות נסגרו

חברת בי קמעונאות, שבבעלות רשת מגה מקבוצת אלון, תנסה להפעיל את החנויות באופן ישיר ■ הערכות: היקף חובות הזכיין לחברה - 12-13 מיליון שקל

רשת מגה הצהירה באחרונה כי היא שוקלת לצאת מפעילותה בזרוע הנון-פוד שלה, חברת בי קמעונאות, אבל לפי שעה נראה כי יישום ההצרה אינו קרוב. בינתיים, הפעילות בתחום ממשיכה לגרום לה חוסר נחת: ל"גלובס" נודע כי הזכיין הגדול ביותר של הרשתות כפר השעשועים, ששת והכול בדולר, מנחם גבירר, נקלע לקשיים כספיים, וכל 24 החנויות שהפעיל נסגרו השבוע (15 מתוכן הן חנויות של כפר השעשועים). קבוצת בי קמעונאות מנסה כעת להיכנס לנעליו ברוב החנויות ולהפעילן מחדש באופן ישיר.

גבירר הוא הזכיין הגדול ביותר של בי קמעונאות. הוא חלש על כל פעילות הרשתות בירושלים רבתי (ירושלים, בית"ר עלית ומעלה-אדומים) והפעיל שתי חנויות של כפר השעשועים בבני-ברק ואחת בלוד.

לפי הערכות, היקף חובות הזכיין לחברת בי קמעונאות עומד על 12-13 מיליון שקל. בחברה מודעים זה זמן רב לקשיים הכספיים של גבירר, ולפני מספר חודשים אף הגיעו איתו להסדר פריסת החובות. ככל הידוע, הזכיין התחייב להעביר תשלומים במזומן וכן לשלם עבור הסחורה במזומן, אלא שזמן קצר לאחר עריכת ההסכם, התברר כי גבירר אינו עומד בתשלומים.

בהתייחס לדברים אמר ל"גלובס" מנכ"ל בי קמעונאות, שמואל אנצ'ל: "כשזכיין מנהל את העסק בצורה לא מקצועית ולא נכונה ולא עושה מספיק חשבון לכסף, זה קורה. ראינו ניצנים לפני 3-4 שנים, ניסינו לעזור, ולצערי, בסוף הנבואה הגשימה את עצמה. הסניפים סגורים כי אי-אפשר להעבירם בהעברת מפתח. צריך לשים מנעול, לספור את הסחורה, והם סגורים כדי להיפתח מחדש. אני מקווה שעוד השבוע חלק ייפתחו מחדש, וחלק אחר בשבוע הבא".

עוד הוסיף אנצ'ל כי "ההסתבכות של הזכיין הגיעה כתוצאה מרכישת מלון בערד, ניהול כספי כושל של המלון ופעילות פילנתרופית בסקטור שלו. בבדיקה שעשינו מדובר בחנויות טובות, למעט אחת או שתיים, וחבל לבזבז את המשאב הזה בגלל ניהול כספי כושל שלא קשור לרשתות אלא להסתבכות שלו מחוץ לרשתות".

"פעולות חד-צדדיות של הבנק"

מנחם גבירר מסר בתגובה: "קבוצת גבירר החזקות ושות' פועלת בענף כלי הבית והצעצועים מזה כ-20 שנה, ומפעילה עשרות חנויות כזכיינית מהותית של רשת כפר השעשועים, ששת, הכול בדולר וד"ר בייבי.

"כתוצאה מפעולות חד-צדדיות, חפוזות ובלתי חוקיות שביצע הבנק נגד חברות הקבוצה, ללא הצדק סביר וללא כל התראה מוקדמת, נאלצה הקבוצה למצוא פתרונות מיידיים להצלת החנויות.

"במסגרת משא-ומתן מול רשת ששת וכפר השעשועים, שבבעלות חברת דור-אלון הרבוע הכחול, הגיעו הצדדים להסכמה לפיה תמורת חובותיה של הקבוצה לרשת, תקבל הרשת את כל החנויות על ציודן והמלאי שבהן, ובימים אלה מתבצעת העברה מסודרת של כל החנויות לחברות כפר השעשועים וששת.

"גבירר החזקות מודה לרשת ששת וכפר השעשועים תחת ניהולו של היו"ר מר שלמה זוהר, ולמר רונן לוי מנכ"ל הרשת בפרט, על ניהול משא-ומתן הגון במטרה למצוא פתרון יעיל ומהיר להמשך התנהלות כל החנויות כעסק חי, תוך כדי פירעון מלוא החובות לכל הספקים, בשימת דגש על המשך מתן פרנסה לעשרות רבות של משפחות בענף הקמעונאות.

"גבירר החזקות ושות' לא תיוותר חייבת אף לא שקל אחד לצד ג' כלשהו, והנפגעים היחידים מהמצב הנוכחי יהיו הבנקים, אשר נהנו במשך עשרות שנים מריביות ועמלות מטורפות, ואשר בהתנהלותם החפוזה הנוכחית המיטו אך על עצמם חורבן".

רקע: צוברים הפסדים

קבוצת בי קמעונאות היא קמעונאית הנון-פוד הגדולה בישראל. נכון לסוף דצמבר 2011 היא הפעילה 248 חנויות, והקבוצה מחזיקה בחברה הציבורית נעמן, הכוללת את פעילותן של הרשתות נעמן פורצלן, ורדינון וששת.

עוד היא מפעילה את הרשתות כפר השעשועים והכול בדולר. עד לאחרונה הפעילה הקבוצה גם את רשת ד"ר בייבי, שהסבה לה הפסדים כבדים. כיום מופעלת הרשת ישירות על-ידי החברה האם - רשת מגה.

בעוד שרשת ורדינון פועלת ללא זכיינים, ורשת נעמן פורצלן פועלת במודל זכיינות שאינו מסכן את החברה, מודל הפעילות של הרשתות כפר השעשועים, ששת והכול בדולר הוא בעייתי - לחברה יש שליטה מוגבלת בפעילות וחשיפה גבוהה. מלבד גבירר, בשנה האחרונה נקלעו זכיינים נוספים לקשיים, וקבוצת בי קמעונאות נאלצה להיכנס לנעליהם ולהפעיל ישירות 12 סניפים ברשת ששת.

"יש זכיינים שיותר קשה להם ואנחנו מנסים לתמוך בכולם", אומר מנכ"ל בי קמעונאות, שמואל אנצ'ל, "הדבר הכי גרוע הוא שעורכי דין ורואי חשבון מנחים את הזכיין רק איך לפגוע בחברה מלמעלה. רשת ששת היא עסק מצוין. בחנויות שעברו להפעלה עצמית שלנו התוצאות מצוינות".

ב-2011 סגרה החברה 9 סניפים של ששת, ומתחילת השנה היא סגרה שני סניפים נוספים. בחצי השנה האחרונה סגרה הקבוצה גם 10 סניפים של רשת הכול בדולר.

ב-2011 העמיקו הפסדיה של בי קמעונאות באופן דרסטי, למרות שחיקה נמוכה יחסית במכירות (ראו גרפים). הקבוצה חתמה את השנה עם הפסד תפעולי של 24.9 מיליון שקל. בתוספת הכנסות והוצאות אחרות ושינוים בשווי הנדל"ן, הסתכמו ההפסדים ב-35.4 מיליון שקל.

המספרים של בי
 המספרים של בי