מתנחלים מותר להכות

השוטר דוד אטיה היכה מתנחל בפניו, תועד במצלמה, אבל אף אחד לא קם

פברואר, 2006 אירועי עמונה.

השוטר דוד אטיה נוגח בעוצמה בפניו של מפגין ישראלי בשם דוד לדווין. בסירטון שצילמו המתנחלים, לא ראו לנכון להשמיט את הדקות שקדמו לנגיחה, לא הייתה להם שום סיבה. התמונות מראות בבירור שהמפגין לא היכה את השוטר ואפילו לא שבר לו אצבעות. הוא בסך הכול ניסה לבקש מהשוטר אטיה להפסיק לדחוף בברוטליות את המתנחלת הצעירה שצעדה לפניו.

בסרטון נראים אטיה ולדווין צועדים במעלה גבעה ומתווכחים כאשר לפתע אטיה, חבוש קסדה, נוגח באמצעותה בעוצמה אדירה בראשו של לדווין ההמום המנסה לגונן בידיו על פניו החבולות, כפי שאפשר לראות כאן:

השם דוד לדוין נשמע לכם מוכר? והשם דוד אטיה? ברור שלא. הסרטון הזה לא שודר שוב ושוב עשרות אם לא מאות פעמים בטלוויזיה ובאינטרנט בלופ מטורף. לדווין הוא בסך-הכול עוד מתנחל שחטף מכות, "אכל קצת כאפות, לא נורא".

גינויים לאטיה? השעייה מתפקיד אחרי שעתיים? לינץ' ציבורי ותקשורתי? מה פתאום. רק שנתיים וחצי לאחר אירועי עמונה הורשע אטיה בבית דין משמעתי ורק אחרי שש שנים חוייב על ידי בית משפט אזרחי לפצות את לדווין בכשלושה עשר אלף שקלים בלבד. היום אטיה ממשיך לשרת כקצין ביס"מ.

בידי ארגון זכויות האדם ביש"ע סירטונים רבים המתעדים אלימות שוטרים כלפי מפגינים. מדובר בסרטונים לא פחות מזעזעים מהסרטון שצולם בהפגנת השמאל בשבת בבקעה. התמונות קשות לצפייה: שוטר גורר נער בפאות ראשו, שוטר בועט בנערה, יס"מניק דורס נערים בסוסו, שוטר מכה נערים באלה, שוטרים משליכים ילדה מגג של בניין. יש "ויז'ואל", יש "אייטם", רק שאת העורכים זה לא מעניין. מרביצים למתנחלים? אז מה, מגיע להם. "שלטון החוק מעל הכול".

מפי פואד בן-אליעזר

אגב, כשנזרקה אבן על מח"ט וסמח"ט חטיבת בנימין בחטמ"ר אפריים לפני כארבעה חודשים אמר פואד בן-אליעזר: "חבל שלא ירו בתוקפי המח"ט". מעניין מה היה אומר אם במקום להדוף את הנשק בפרצופו של המפגין היה בוחר סא"ל שלום אייזנר לירות בו.

לעורכים למפיקים ולכתבים יש שלל תירוצים למה לא לשדר סרטון המתעד אלימות כלפי מתנחלים. "הסיפור מלפני שבוע", "זה לא בלעדי", "הגשתם תלונה במח"ש?" אה כן? נחכה לתוצאות החקירה, "השוטר הורשע"? נו אז מה אתם רוצים? קיבלתם את שלכם, "הגשתם תביעה אזרחית?, טוב, זה לא מספיק מעניין"...

לכאורה מדובר בשיקולי עריכה אך מתחת לפני השטח נדמה שתחושות השנאה כלפי המתנחלים גוברות לפעמים על שיקולי הדעת. יש איזו לגיטימיות לאלימות כשהיא מופעלת כלפי מתנחלים. מותר להרביץ להם, לגיטימי לגרור מתנחל באמצעות פאותיו, לגיטימי להכות בחורה, אבל להרביץ לפעיל שמאל מדנמרק? ועוד עם נשק? ועוד כשהמכה הוא סמח"ט חבוש כיפה? זה כבר ממש לא בסדר, זה אלים, זה בוטה, זה מעשה שלא ייעשה, זה "כשל ערכי" שגורר אחריו מיד גל של גינויים מהמנהיגות הבכירה ביותר.

היה נדמה השבוע שלעורכים שבחרו לשדר שוב ושוב את הסרטון מהבקעה, יש איזו אמפתיה, פינה חמה בלב, לבחור הבלונדיני שהגיע מדנמרק למחות על הכיבוש וחטף מהלומה רצינית. צעיר חתיך עם ניחוח של חו"ל, לא סתם איזה נער גבעות עם פאות וסנדלים.

האנרכיסט ימשיך להפיץ שנאת ישראל

דוד לדווין, שהוכה על ידי השוטרים התגייס לאחר מכן לצה"ל, שירת בתפקיד קרבי בעזה, סיכן את חייו וממשיך לעשות מילואים. האנרכיסט הדני המחובק ימשיך להפיץ שנאת ישראל בארצו ובכל מקום שירצה, כשהוא מגובה בצקצוקי ההזדהות של התקשורת הישראלית ומלא בתחושת צדק על העוול הנורא שנעשה לו.

חבריי לפייסבוק (הימנים שבהם כמובן..) היו בימים האחרונים אכולי מירמור על מה שהם ראו וקראו באמצעי התקשורת. הסטטוסים שלהם היו בעיקר תמונות המתעדות אלימות שוטרים בהפגנות ימין ולצידן תהיות על שיקולי העריכה של התקשורת הישראלית. "דיינו לצביעות" קרא סירטון שהפיק השבוע וועד מתיישבי שומרון, שהסתיים בגירסה מחודשת לשיר "דיינו" מפסח.

"אילו לא היו מגנים אבל מפרסמים בכותרות ראשיות- דיינו, אילו היו מדיחים את השוטרים- דיינו, אילו היו מטילים קנס על השוטרים- דיינו... אבל התקשורת הישראלית הצבוע לא מגנה ולא מפרסמת בכותרות ראשיות. רק כשאנרכיסט מהשמאל חוטף- זו כבר עילה לתלות קצין מעוטר בכיכר העיר". דיינו!.

הכותבת היא עיתונאית דתייה ושדרנית ברדיו קול חי.