כמדי שנה: מפגש הפסגה של עולם העיצוב נפתח במילאנו

כחלק מיריד העיצוב במילאנו שמתקיים השבוע, בולטות שתי נציגויות ישראליות - חממת העיצוב D-vision של קבוצת כתר והמחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל

יריד העיצוב במילאנו שנפתח שלשום (ג') חוגג את שנתו ה-51, וסביבו מתחולל שבוע העיצוב המציג חידושים וטרנדים בעיצוב ובריהוט של מאות חברות מרחבי העולם. איטליה ביססה את מעמדה כמעצמת עיצוב במאמץ מכוון שהפך עשרות חברות משפחתיות קטנות ל"בתי מעצבים". מפגש הפסגה השנתי של עולם העיצוב מתקיים במרכז הירידים של מילאנו, ומושך מדי שנה מאות אלפי מבקרים במשך שישה ימי פעילותו (17-22 באפריל).

היריד Salone Internazionale del Mobile מוקדש לתעשיית הרהיטים ועיצוב המוצר ומשמש במה לחשיפת חידושים ומגמות בעולם, חומרים מתקדמים, פיתוחים טכנולוגיים ובעיקר - עיצוב ומעצבים.

השמות הגדולים של עולם העיצוב, כמו פיליפ סטארק ורון ארד, טום דיקסון ופטרישיה אורקיולה - שהוכתרה למעצבת השנה לשנת 2012 - פוגשים כאן את אחיהם הצעירים והחדשים, ביריד הלווין (SaloneSatellite).

זוהי במה למעצבים צעירים ועצמאיים, נציגי אקדמיות לעיצוב מהעולם ומעבדות עיצוב - אך לא מותגים מסחריים. כמה מהרעיונות היותר נועזים נחשפים לראשונה במסגרת הלוויין. מעצבים צעירים שואפים "להתגלות" כאן וזוהי חשיפה היוצרת הזדמנויות ושיתופי פעולה בין "התעשיות הקריאטיביות" בעולם.

פלישה לחנויות ולחללים

במסגרת זו מציגה חממת העיצוב D-vision של קבוצת כתר. החממה, שייסד יו"ר קבוצת כתר, סמי סגול בשנת 2005, משמשת מסגרת להתמחות מעצבים, בוגרי התואר הראשון במסגרות האקדמיות השונות בארץ. בכל שנה מתקבלים למסלול כ-15 מעצבים ובמהלך התמחותם, שנמשכת שנתיים, הם עובדים על פרויקטים ניסיוניים, משתלבים במערך העיצוב והתכנון של קבוצת כתר ואף זוכים במלגה ללימודי תואר שני.

בשנה שעברה הציגה הקבוצה פרויקט רעיוני שבחן את השפעות הצבע על המתבונן/משתמש. התצוגה המיוחדת שהקימו מעצבי החממה הזמינה את הקהל להשתתף במעין משחק חושי, שזכה להדים בתקשורת ובקרב באי היריד. השנה מתמקדת התצוגה של D-vision בנוחות רכה. מושג הנוחות שונה מאדם לאדם ומהווה אתגר ומבחן למעצבים באשר הם - לקלוע לדרישות הנוחות של כלל המשתמשים הפוטנציאליים, ליצור חוויה שמעבירה את הקהל התבוננות מתפעלת בפריט שעיצובו מושך ואסתטי, לשקיעה בתחושת נוחות מירבית בעת השימוש בו.

בין המוצגים בולטות כורסאות "אבוב" ו"ספוג" וערסל שזכה לשם "נוח". מעניין לראות אם מוצר המעבדה "חלל רך" המיועד לכסות בשכבה מרופדת ורכה את כסאות "כתר פלסטיק" המוכרים לכל, שמיוצרים במיליוני יחידות מדי שנה בעולם, יזכה למימוש תעשייתי.

אך היריד המרכזי, שמפיקה חברת Cosmit האיטלקית, משמש רקע להתרחשות של עשרות אירועים ברחבי מילאנו. תערוכות בגלריות ובאולמות תצוגה מוכרים, לצד "פלישה" של מעצבים לחנויות ולחללים תעשייתיים, שהופכים למשך מספר ימים לזירת עיצוב שוקקת. מילאנו מצליחה להפתיע ולפתח מדי כמה שנים אירועי שוליים באזורים שונים בעיר, שהופכים לדבר החם הבא ונכנסים במהרה למפת ה"חובה לראות" של המעצבים והאדריכלים הגודשים את העיר.

באחד האזורים הצעירים הללו - ונטורה למברטה, מתמקמת גם השנה תערוכה מקיפה של המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, שהפכה משתתפת קבועה באירועי שבוע העיצוב של מילאנו. תחת הכותרת Design Bonanza מציגים סטודנטים מהתואר הראשון והשני בבצלאל מגוון רעיונות ואינטרפרטציות על תפקיד המעצב בעידן הפוסט-צרכני. הם מגיבים למגמות בעולם, למחאה החברתית, למשבר האקולוגי ולצריכת היתר.