השותפים הזרים בפז ובבינלאומי יתבעו את המדינה

הממשלה אמורה לאמץ את המסקנות של ועדת הריכוזיות ביום ראשון ■ מקורב לקבוצות ליברמן ואבלס האוסטרליות: "המשפחות מתכוונות לנהל מאבק כדי למנוע מממשלת ישראל לכפות עליהן למכור את אחזקותיהן הריאליות או הפיננסיות"

לקראת אימוץ מסקנות ועדת הריכוזיות על-ידי הממשלה ביום ראשון הקרוב, בוחנות משפחות ליברמן ואבלס האוסטרליות - השותפות עם צדיק בינו בגרעין השליטה בפז ובבנק הבינלאומי (באמצעות פיבי) - להגיש תביעה נגד מדינת ישראל לבית הדין הבינלאומי בהאג, או לבית הדין הבינלאומי לבוררות בפריז. כך נודע ל"גלובס".

"משפחות ליברמן ואבלס בוחנות עם יועציהן המשפטיים בארץ ובחו"ל את כל דרכי הפעולה האפשריות, ומתכוונות לנהל מאבק כדי למנוע מממשלת ישראל לכפות עליהם למכור את אחזקותיהן בפז או בבינלאומי", אמר מקורב.

על-פי המלצות ועדת הריכוזיות, משפחות ליברמן ואבלס יחויבו להפריד תוך 4 שנים בין אחזקותיהן בתחום הריאלי (קבוצת פז), לבין אחזקותיהן בתחום הפיננסי (קבוצת הבינלאומי) ולמכור אחת מהן.

משפחות ליברמן ואבלס האוסטרליות מושקעות בישראל זה 20 שנה ויותר במאות מיליוני דולרים (אחת ההשקעות הזרות הגדולות ארוכות-הטווח שנעשו בישראל). המשפחות מחזיקות ב-12.84% מפז (שווי שוק נוכחי - 700 מיליון שקל) ו-31.54% מפיבי (שווי שוק נוכחי - 440 מיליון שקל). פיבי היא בעלת השליטה בבינלאומי, הקבוצה הבנקאית החמישית בגודלה בישראל, עם שווי שוק של 4.2 מיליארד שקל ומאזן בסך 102 מיליארד שקל.

עילת התביעה תהיה כי הממשלה מפרה אמנות בינלאומית שהיא חתומה עליהן, פוגעת ברכושן ובזכויותיהן ומפלה אותן אל מול תאגידים אחרים, כפי שעולה מהמלצות ועדת הריכוזיות.

לא בעיה משקית

בזמן דיוני הוועדה, טענו באי-כוחה של משפחות ליברמן, אבלס וצדיק בינו, עורכי הדין צבי אגמון ואפי אברמזון, כי "חשש לפגיעה בתחרות אינו יכול להתקיים בעניינה של קבוצתנו, הן בשים לב להיקף האשראי המוענק על-ידי הבנק הבינלאומי, הן בשים לב להיקף האחזקות של בעלי השליטה בתאגיד הריאלי ובתאגיד הפיננסי. תנאי בסיסי ליכולת הסטת אשראי והדרת מתחרים הינו שיעור אחזקות נמוך בתאגיד הפיננסי, ושיעור החזקות גבוה בתאגיד הריאלי (רק כך יש תועלת כלכלית בחסימת אשראי למתחרים). קבוצתנו מחזיקה באחזקות בשיעור מהותי ודומה בשתי החברות - סיטואציה שאינה יוצרת תמריץ כלכלי לחסימת אשראי למתחרים הריאליים".

לטענת משפחות ליברמן ואבלס, האחזקות בפז ובבינלאומי אינן מהוות בעיה משקית. בין שתי החברות לא מתקיימים קשרים עסקיים משמעותיים. בעלי השליטה מחזיקים בהן בנפרד, תוך הקפדה על הון עצמי גבוה ומינוף פיננסי נמוך.

לטענתן, מדובר בפגיעה בעיקרון ההסתמכות, מכיוון שבכל רכישה ורכישה קיבלו המשפחות אישורים מרשויות המדינה, בנק ישראל, רשות החברות, הממונה על ההגבלים העסקיים ואף ממערכת הביטחון. כך למשל פז נרכשה מהמדינה, וכך גם בית הזיקוק באשדוד. רכישת הבינלאומי ב-2003 נעשתה באישור בנק ישראל ובעידודו.

פנייה של משקיע זר לבית דין בינלאומי כנגד ממשלת ישראל היא צעד קיצוני וחסר תקדים. ב-2005, בעקבות מסקנות ועדת בכר, איימו חלק ממחזיקי המניות האמריקנים של בנק הפועלים לפנות לקונגרס האמריקני, ואולם בסופו של דבר, הם לא עשו זאת.

נתניהו חושש מהמחאה

אי-אפשר לנתק את אישור מסקנות ועדת הריכוזיות בממשלה מההערכות בלשכת ראש הממשלה לקראת גל המחאה המחודש שצפוי לפרוץ בקיץ הקרוב. לכן, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הורה להאיץ את תהליך יישומן של מסקנות ועדת הריכוזיות (בשמה הרשמי - הוועדה לבחינת התחרותיות במשק) ולהביא אותן כבר ביום ראשון הקרוב לממשלה, כדי שזו תאשר אותן ותעביר אותן באופן מיידי לאישור עדת השרים לענייני חקיקה.

על-פי הערכות, במשרד ראש הממשלה חוששים מאוד מכוונת מארגני המחאה להוציא את הגל הראשון של ההפגנות אל הפועל כבר לאחר יום העצמאות, ולכן מבקש נתניהו להקדים תרופה למחאה, ולזרז את אישור המסקנות.

ראש הממשלה מתכוון לסיים את הליך החקיקה כולו בקריאה שנייה ושלישית עד תום מושב הקיץ של הכנסת, שיסתיים בסוף יולי. במערכת הפוליטית מעריכים כי לנוכח האפשרות שמושב הקיץ של הכנסת שייפתח בתחילת מאי יהיה המושב האחרון לפני הבחירות הבאות, מנסה נתניהו לקבע הישגים, ואולם ספק אם יהיה בצעד זה כדי למנוע את ההמונים מלצאת אל הרחובות.

האחזקות של ליברמן ואבלס
 האחזקות של ליברמן ואבלס