הטיפול בפגועי הנפש יעבור לידי קופות החולים

התקציב של בריאות הנפש יוגדל משמעותית, מספר המרפאות יוכפל - אבל החולים ייאלצו לשלם השתתפות עצמית

באיחור של 17 שנים, האחריות על בריאות הנפש צפויה לעבור בקרוב ממשרד הבריאות לידי קופות החולים. ל"גלובס" נודע כי ראשי משרד הבריאות וקופות החולים הצליחו לגשר לאחרונה על מרבית הפערים ביניהם, ומחר (ב') צפויה להתקיים פגישה מכרעת בעניין.

העברת האחריות לקופות החולים, או בשמה השני "הרפורמה בבריאות הנפש", אמורה להפיג לפחות חלק מהמבוכה והסטיגמות המלוות כיום את פגועי הנפש שזוכים לטיפול במרפאות של משרד הבריאות - מרפאות שיובשו מבחינה תקציבית מזה שנים.

הרעיון הוא לטפל בפגועי הנפש באותן מרפאות ומתקנים שבהם מקבלים חולים אחרים, לדמות לכך טיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי שכבר הפך מקובל יותר בשנים האחרונות ובכך להסיר את הבושה.

העברת האחריות לקופות נכללה כבר במסגרת המלצות ועדת נתניהו בשנת 1990 שהביאו לחקיקת חוק ביטוח בריאות ממלכתי, אולם עד היום לא יושם המהלך. במסגרת הרפורמה יוגדל משמעותית התקציב של בריאות הנפש ויוכפל מספר המרפאות. למעשה, המרפאות של משרד הבריאות ימשיכו לעבוד לצד המרפאות של קופות החולים.

בצד היתרונות קיים גם חיסרון בולט: קופות החולים יורשו לגבות השתתפות עצמית מהמטופלים, זאת בעוד שהטיפול הקיים במרפאות בריאות הנפש ניתן בחינם.

בנוסף, עד כה איימה הרפורמה על עתידם התעסוקתי של העובדים במרפאות הנפש, אולם במשרד הבריאות התחייבו כאמור שלא לסגור את המרפאות גם לאחר העברת האחריות לידי קופות החולים.

התנאי של הקופות

מי שמוביל את המו"מ מצד קופ"ח הוא מנכ"ל קופ"ח כללית, אלי דפס. אחת הדרישות המשמעותיות שלו הייתה לא לתקצב את הקופות לפי מספר המבוטחים בכל קופה, אלא לפי מספר פגועי הנפש שהן מבטחות. כך למשל, מבטחת הכללית כ-69% מפגועי הנפש, בעוד שמקרב כלל האוכלוסייה היא מבטחת 56%. הפער הזה, עומד על עשרות מיליוני שקלים בשנה. ל"גלובס" נודע כי משרד הבריאות קיבל עקרונית את הדרישה ובכך הסיר מכשול משמעותי. עד לפגישה מחר נותרו בין הצדדים מחלוקות בודדות בלבד: הקופות מתנגדות לדרישת האוצר להפחית 23 מיליון שקל מתקצוב של 574 מיליון שקל בשנה, כפי שסוכם איתן בעבר ודורשות שתקופת הניסיון בה יוגדרו כספקיות שירותים ולא כבעלות האחריות המלאה על בריאות הנפש, תעמוד על שנתיים ולא שלוש. בנוסף הציבו הקופות גם תנאי מעניין והוא שמשרד הבריאות לא ייאלץ אותן להוביל רפורמה נוספת במשך שלוש שנים. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, הבהיר בשיחה עם "גלובס" כי ממילא בשלב הראשון של רפורמת הסיעוד אין העברת אחריות לידי הקופות במשך שנתיים, כך שהפער בין הצדדים עומד על שנה אחת. ככלל, גמזו נשמע חיובי למדי: "אני מאוד אופטימי. תהיה הסדרה של הנושא הזה כי סגן השר ליצמן ואני הבהרנו שבכל מקרה אין לנו כוונה לחכות עוד".