וינשטיין ישקול להתיר לציבור להגיש תלונות על הפרקליטות

לפי החלטת היועמ"ש, תוקם יחידה עצמאית בתוך משרד המשפטים שתבקר את הפרקליטות ■ וינשטיין הודיע לוועדת הביקורת כי ישקול מחדש את החלטתו, לפיה בשנה הראשונה לפעולתה לא תשמש הנציבות כתובת לתלונות מהציבור

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, יחליט בתוך שבוע אם לאמץ את המלצת הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, ולאפשר לנציבות הביקורת על הפרקליטות לקבל תלונות מהציבור כבר מתחילת פעולתה של הנציבות.

כך התברר הבוקר (ב') בישיבת ועדת הביקורת בנושא הקמת גוף ביקורת על הפרקליטות, שבה השתתפו שר המשפטים יעקב נאמן, היועץ המשפטי יהודה וינשטיין ופרקליט המדינה משה לדור.

אמש (א') חשף משרד המשפטים את הדוח המלא של צוות המשרד, בראשות המשנה ליועץ המשפטי עו"ד אורית קורן, שגיבש שני מודלים להקמת גוף ביקורת על הפרקליטות.

לפני כחודשיים הודיע וינשטיין לוועדה לביקורת המדינה כי מבין שני המודלים הוא בחר להקים יחידה עצמאית בתוך משרד המשפטים שתקיים ביקורת על הפרקליטות, ודחה את המודל שלפיו תורחב המחלקה במשרד מבקר המדינה, העוסקת בביקורת על הפרקליטות.

במכתבו מאמש ליו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ רוני בר-און (קדימה), הודיע היועץ כי לגישתו, בשנה הראשונה לפעולתה של הנציבות החדשה, שבראשה יעמוד שופט מחוזי בדימוס, לא תקוים ביקורת על גופי תביעה נוספים מלבד הפרקליטות, ובנוסף בשנה הראשונה לא תשמש הנציבות כתובת לתלונות פרטניות מהציבור.

הוראות מינהליות

הוועדה לביקורת המדינה קיבלו את המלצתו של שר המשפטים נאמן לדחות את הדיון לגופן של ההמלצות בשבוע ימים, כדי ללמוד על בוריו את הדוח שגובש במשרד המשפטים. אם ההמלצות יהיו מקובלות על חברי הכנסת, וגוף הביקורת יוקם במשרד המשפטים מכוח הוראות מינהליות ולא מכוח חוק, לא יהיה עוד צורך בשתי הצעות החוק הפרטיות שהוגשו להקמת גוף ביקורת שכזה, והן יירדו מסדר היום.

"אין ספק שיש צורך בהקמת גוף שיפקח על עבודת הפרקליטות", אמר השר נאמן בדיון, "והדבר צריך להיעשות בלי לפגוע בעצמאות עבודת הפרקליטות".

ח"כ בר-און אמר כי "במכתבו של היועץ המשפטי יש בפעם הראשונה נייר שהוא מסד נתונים להצעה שאפשר לדון בה ברצינות".

עם זאת, ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי), שהגיש את אחת מהצעות החוק הפרטיות להקמת גוף ביקורת על הפרקליטות, הסתייג מגישתו של וינשטיין, שלפיה בשנה הראשונה לפעולת הנציבות היא לא תשמש כתובת לתלונות מטעם הציבור.

"אל תברחו מהציבור", אמר אריאל. "מצד אחד אתם אומרים 'אמון הציבור', מצד שני אתם הודפים את הציבור שלא יתקרב למקומותינו".

היועץ הבטיח לשקול את העניין עד לדיון הבא בכנסת, שיתקיים בים שלישי הבא, ועד אז גם יציע לוח זמנים להקמת היחידה.

בדיקות רוחביות

לפי החלטת היועץ, תוקם יחידת בקרה ייעודית במשרד המשפטים, הכפופה לו עצמו. היחידה תוקם בדרך מינהלית וללא צורך בחקיקה. הנציבות תפעל תוך הקפדה על עצמאות התביעה כגוף ויכולתו המעשית של כל פרקליט או תובע להפעיל את שיקול-דעתו באופן עצמאי וללא מורא; חיזוק אמון הציבור במערך הפרקליטות והתביעה; ועל שיפור פעולתה של הפרקליטות וייעול מנגנוני הביקורת ובירור התלונות.

עיקר עבודתה של הנציבות תהיה איפוא ב"בדיקות רוחביות" של עבודת מערך הפרקליטות והתביעה, בהיבטים של ניהול תקין, אחידות ביישום נהלים ומדיניות, שקיפות תהליכי העבודה, אתיקה מקצועית ויעילות, וזאת "מבלי להתערב בעצמאות שיקול-הדעת של מערך הפרקליטות והתביעה בניהול ההליכים המשפטיים, ומבלי לשבש את הליכי אכיפת החוק".

לדברי וינשטיין, לאחר שנת הפעילות הראשונה של הנציבות, ישקול היועץ להחיל את מנגנון הביקורת גם על התביעה המשטרתית. עם זאת, כבר בשלב הראשון תקוים ביקורת על כל אגפי הפרקליטות, הן על הפרקליטויות הפליליות, והן על הפרקליטים בתחומים האזרחי והמינהלי. הנציבות תוכל, במסגרת תפקידה, לדרוש מהפרקליטים והתובעים מידע, בעל-פה ובכתב, ואלה יחויבו לשתף פעולה עם עבודת היחידה.

באשר לטיפול בתלונות על תיקים פרטניים, קבע היועץ כי "אף שהיחידה לא תעסוק בתקופה הסמוכה להיווסדה בבירור תלונות מהציבור על פרקליטים ותובעים מסוימים, ולא תשמש ככתובת לקבלה ישירה של תלונות כאמור, היא תוסמך לבחון סוגיות או תלונות פרטניות במקרים שבהם אגב הביקורת המערכתית, התגלה אירוע שלדעת העומד בראשה יש מקום למצות את בירורו; או כאשר היועץ המשפטי לממשלה או פרקליט המדינה יבקשו לברר אירועים או תלונות ספציפיים במקרים המצדיקים מינוי גורם חיצוני לבדיקתם". במקרים כאלה יוכל נציב התלונות להמליץ ליועץ לנקוט הליכים משמעתיים או אתיים נגד פרקליט מסוים.

סמכויות נציבות הפיקוח

- הנציבות תבצע "בדיקות רוחביות" של עבודת מערך הפרקליטות והתביעה, בהיבטים של ניהול תקין, אחידות ביישום נהלים ומדיניות, שקיפות תהליכי העבודה, אתיקה מקצועית ויעילות.

- הבדיקות ייעשו "מבלי להתערב בעצמאות שיקול-הדעת של מערך הפרקליטות והתביעה בניהול ההליכים המשפטיים".

- הנציבות תוכל, במסגרת תפקידה, לדרוש מהפרקליטים והתובעים מידע, בעל-פה ובכתב, ואלה יחויבו לשתף פעולה עם עבודת היחידה.

- לאחר שנת הפעילות הראשונה של הנציבות, ישקול היועץ להחיל את מנגנון הביקורת גם על התביעה המשטרתית.