בקשה לייצוגית: ביטוח לאומי לא מממן סיוע למשפחות שכולות

בתביעה, בהיקף 40 מיליון שקל, נטען כי המל"ל מתעלם מהחוק המחייב אותו להשתתף במימון חלקי של דמי ביטוח בריאות למשפחות של נספי פעולות איבה

"מזה למעלה מעשור מתעלם המוסד לביטוח לאומי (המל"ל) מהוראות דין הקובעות את חובתו להשתתף במימון חלקי של תשלומי דמי ביטוח בריאות ליתומים, האלמנות וההורים השכולים של נספי פעולות האיבה בישראל - כך טוענת עו"ד נעמה צורף, בבקשה לאישור תביעה ייצוגית בהיקף 40 מיליון שקל שהגישה אתמול (א') לבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה נגד המל"ל.

צורף היא בתם של רפאל ואילנה הלוי, שנרצחו על-ידי מחבל פלסתיני במארס 2006.
באמצעות עורכי הדין אדם פיש וצחי פיסטל ממשרד רחל בן ארי-אדם פיש ושות', טוענת צורף בבקשה כי על-פי הוראה שנתן אגף השיקום של משרד הביטחון ב-1 בדצמבר 2003, בני המשפחות השכולות אמורים היו לקבל, החל ממועד זה, מן המל"ל דמי השתתפות בתשלום ביטוח הבריאות, המשתלמים מדי חודש אל קופתה של המל"ל.

ואולם, טוענת צורף, "לא רק שהמל"ל לא פעל להעברת דמי ההשתתפות שהיה מחויב להעביר במהלך השנים למשפחות השכולות על-פי דין, הוא אף לא פעל לבירור זכאותן ולא דאג ליידע את משפחות נספי פעולות האיבה בדבר זכאותם בכל דרך שהיא".

לדברי צורף, גביית היתר של עשרות מיליוני שקלים במהלך העשור האחרון הם הפרה חמורה של חובת תום-הלב המוטלת על המל"ל ופגיעה חמורה בשלטון החוק.

"חלון הראווה של מדינת ישראל, בפתח יום הזיכרון העומד בפנינו, ראוי היה להיות מחבק, אוהד ותומך במשפחות השכולות, ודאי לא דומה בשום צורה לדרך בה מתנהל המל"ל", נאמר בבקשה.

ב-30 במארס 2006, סמוך לישוב קדומים, פוצץ מחבל חרדי שהתחזה לחרדי את רכבם של רפאל ואילנה הלוי וגרם למותם. בפיגוע נהרגו גם נער ונערה, שהיו באותה שעה ברכב.
למן יום הפיגוע, נטען בבקשה, מצאו עצמם עו"ד נעמה צורף ו-3 אחיה מתמודדים, לצד קושי נפשי עצום, בקשיים אותם לא שיערו בנפשם שיחוו מול המל"ל.

בין היתר נטען בבקשה כי המל"ל מסרב להעניק ליתומים טיפול פסיכולוגי נאות, סירב להעניק מענק נישואים כפול (בגין שני ההורים) לאחותה של צורף ומסרב לסייע במימון בית-אבות לסב היתומים.

"שיטת העבודה של המל"ל מאלצת את היתומים לחזר שוב ושוב על פתחי המל"ל, כאחרוני האביונים - כאשר עומדות בפניהם, דה-פקטו, שתי אפשרויות: האחת - להתחנן בפני המל"ל כדי שיעניק להם את זכויותיהם על-פי דין; השנייה - לנהל מאבקים משפטיים", נטען.

בבקשה לאישור התביעה הייצוגית טוענת צורף כי כבר לפני למעלה מחצי שנה היא פנתה אל המל"ל כדי שיעביר לה את הכספים שלטענתה מגיעים לה, ואולם המל"ל מיאן לעשות זאת.

לדבריה, קבוצת התובעים הייצוגיים (היתומים, האלמנות וההורים השכולים) כוללת 2,500 איש, שכל אחד מהם זכאי לקבל 141 שקל בחודש מהמל"ל כהשתתפות בתשלום ביטוח הבריאות.

עם הגשת התביעה מסר בא-כוחה של צורף, עו"ד פיסטל, כי "לא יעלה על הדעת שבמדינת ישראל של שנת 2012 משפחות שכולות תאלצנה לתור בעצמן את ספר החוקים לצורך זיהוי זכויותיהן על-פי דין, ואם לא תעשנה כן לא תוענק להן תמיכה שיקומית".