ניתוח "גלובס": הרומן של פלייטק ו-William Hill מתקרב לסוף

William Hill שוקלת לרכוש את חלקה של פלייטק של טדי שגיא במיזם המשותף ■ הערכות: התמורה תעמוד על מאות מיליוני דולר

זה היה צפוי. לאחר שחתול שחור ושמן עבר בין פלייטק הישראלית לבין William Hill האנגלית, שותפתה בפעילות האונליין של William Hill -William Hill Online - היה ברור כמעט לכל כי השתיים עומדות לבצע הפרדת כוחות. בימים אלו, כפי שעולה מהתבטאויות רשמיות של William Hill בנידון, מנהלות החברות מו"מ על האופן שבו יסיימו את השת"פ ביניהן.

לפני הכול, תקציר האירועים הקודמים. לפני קצת יותר משלוש שנים חברה פלייטק, שבבעלות המיליארדר טדי שגיא, ל-William Hill והקימה עמה פעילות של הימורים מקוונים תחת השם William Hill Online. האחרונה קיבלה 71% מהחברה שהוקמה, פלייטק קיבלה 29%, והשתיים יצאו לדרך. בחלוף הזמן הפכה WHO לתרנגולת שמטילה ביצי זהב, ושתי החברות נהנו מהצמיחה העקבית בהכנסותיה וברווחיה (ראו גרף).

במסגרת השת"פ, הקימה פלייטק בתל אביב מרכז שיווק ותמיכה טכנית, שהעסיק, נכון לאוקטובר האחרון, 185 עובדים.

שיתוף הפעולה בין השתיים התנהל על מי מנוחות עד אוקטובר האחרון, אז החל משהו לחרוק בין שתי החברות אך עד עכשיו לא באמת ברור מי מהשתיים "התחילה", כפי שנהוג לומר. באחד מימי ראשון באותו חודש, נטשו עובדי הסניף הישראלי את עבודתם במחאה על פרישת מנהל הסניף, אייל סנוף, ועל כוונת William Hill להעביר את הפעילות המקומית לגיברלטר.

במשך ימים אחדים שרר אי סדר בפעילות הסניף. מנכ"ל WHO, הנרי בירץ', אף הגיע לארץ כדי לנסות לפשר בין הצדדים, ולבסוף נראה היה כי השתיים ישרו את ההדורים ביניהן, וממשיכות לצעוד יד ביד אל עבר השקיעה.

ואולם, כפי שהערכנו כאן בעבר, התקרית הזו רק הניחה את אבן הפינה להפרדת הכוחות בין השתיים. לפי ההסכם ביניהן, ל- William Hill יש שתי אופציות Call שמאפשרות לה לרכוש את חלקה של פלייטק ב-WHO - הראשונה תיכנס לתוקפה ברבעון הראשון של 2013, והשנייה - בתנאי שהראשונה לא תנוצל - ברבעון הראשון של 2015. בפברואר האחרון, במסגרת דו"חות 2011, ציין מנכ"ל William Hill, ראלף טופינג, כי השת"פ בין שתי החברות, במתכונתו הנוכחית, אינו יכול להימשך. "תנאי השת"פ צריכים להשתנות, ושני הצדדים מכירים בכך", הודה.

פלייטק רוצה את המילה האחרונה

ביום שישי האחרון, במסגרת דו"חות החברה לרבעון הראשון של השנה, חיזק טופינג את דבריו אלו וציין כי "השיחות עם פלייטק בנוגע לעתיד של WHO מתקדמות היטב, ובקיץ צפויה להתקבל החלטה".

כלומר, יש סיכוי די גבוה ש-William Hill תרכוש את חלקה של פלייטק בחברה, וזו תזקוף לעצמה אקזיט לא מבוטל.

עד כמה לא מבוטל? WHO הרוויחה אשתקד 103.2 מיליון ליש"ט (166.4 מיליון דולר). אם מצמידים לרווח זה מכפיל רווח חד ספרתי די צנוע, שווי החברה נאמד במאות רבות של מיליוני דולרים, וחלקה של פלייטק במאות מיליוני דולרים.

אבל מדוע ש-William Hill תרצה להשתלט על המיזם? מכיוון שהוא תורם לה את עיקר רווחיה. לפי דו"חות 2011, הכנסות המיזם היוו 28% מסך הכנסות החברה, ואילו הרווח התפעולי היווה 47% מסך הרווח. לשם ההשוואה, הפעילות הקמעונאית של William Hill (הפעלת רשת הימורים לא מקוונים) יצרה אשתקד הכנסות של 789.7 מיליון ליש"ט ורווח תפעולי של 194.9 מיליון ליש"ט.

במילים אחרות, William Hill הבינה כי יש לה תרנגולת שמטילה ביצי זהב ותוך כדי גם מצילה את רווחיה, ושעדיף לה להיות בעלת הבית היחידה בה. William Hill, אחת מחברות ההימורים המקוונים המובילות באנגליה, נסחרת לפי שווי של 3.2 מיליארד דולר, ואילו פלייטק נסחרת לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר.

ומה לגבי פלייטק? ברור כי זו לא תוותר על חלקה ב-WHO בכל מחיר, אך ספק אם תבכה על מר גורלה. פלייטק תמיד העדיפה להיות בעלת המילה האחרונה בכל הקשור לפעילויותיה, והחזקת המיעוט ב-WHO מנעה זאת ממנה. אקזיט של מאות מיליוני דולרים יאפשר לחברה לרכוש חברות אחרות שבהן המילה האחרונה כן תהיה שלה.

המספרים של william hill
 המספרים של william hill