אושר למוסדיים לממן עלויות בתעודות הסל מכספי עמיתים

המהלך צפוי להקטין את הפגיעה הצפויה בהכנסות מנהלי תעודות הסל, לאור התקנה שיזם משרד האוצר לפני כחודשיים

איגוד תעודות הסל, בגיבוי רשות ניירות ערך, מנסה לרכך את המכה שהנחית על הענף הממונה על שוק ההון באוצר. ל"גלובס" נודע כי הממונה, פרופ' עודד שריג, צפוי לאשר בקרוב לגופים המוסדיים (המשקיעים בתעודות סל) לשלם למנהלי התעודות עמלות נלוות בתעודות הסל מכספי העמיתים.

מדובר בעיקר בעמלות ברוקראז' ומימון, והן מוערכות ב-0.1%-0.15% לשנה מהיקף ההשקעה בתעודות סל.

המהלך מגיע לאחר שבחודש פברואר האחרון יזם האוצר תקנה לפיה המוסדיים יצטרכו לממן את עלויות ההשקעה בתעודות סל העוקבות אחר מדדים ישראליים, מכיסם. עד כה נהגו המוסדיים לחייב את העמיתים בדמי ניהול (הכוללים עמלות נלוות) בשיעור ממוצע של 0.3%.

התקנה החדשה של האוצר צפויה הייתה לגרום לפדיונות ענק בתעודות סל, ולפיכך לפגיעה בהכנסות של חברות התעודות, כשההערכות היו שהמוסדיים לא ירצו לממן את דמי הניהול מכיסם.

מרשות ני"ע לא נמסרה תגובה. ממשרד הממונה שריג נמסר כי "במסגרת חוזר בנושא, נקבע שלא ניתן לנכות את עמלת הניהול שגובה מנפיק תעודת הסל, כפי שהוגדרה בהוראות רשות ני"ע. במידה שיחולו שינויים בהוראות הרשות בעניין, יבחן הממונה את אופן התאמתם להוראות שחלות על הגופים המוסדיים, ויערוך שינויים בהתאם".

היקף הנכסים בתעודות סל מקומיות שמוחזקות על ידי המוסדיים וגובות דמי ניהול, עומד על כ-11 מיליארד שקל (מתוך 58 מיליארד שקל בסך הכול בענף). בענף מעריכים כי אם לא ינקטו צעדים בנושא דמי הניהול, היקף הפדיונות של המוסדיים מהתעודות יגיע לכ-5-6 מיליארד שקל. המשמעות היא אובדן הכנסות של כ-26 מיליון שקל בשנה לחברות תעודות הסל (בפועל, מאחר שנהוג בענף להעניק הנחות של כ-50% מדמי הניהול, המשמעות תהיה אובדן הכנסות של כמחצית מכך).

ואולם, בהנחה שהאוצר אכן יאשר את המהלך, יזכו מנהלי התעודות לפיצוי - המוסדיים ימשיכו להשקיע בתעודות סל (ויקבלו ממנהלי תעודות הסל החזר על דמי הניהול שהם אמורים לשלם). העמיתים ישלמו למנהלי תעודות הסל את העמלות הנלוות בהיקף מוערך של כ-5-7.5 מיליון שקל בשנה, כלומר המנהלים יפצו את עצמם על כמחצית מאובדן ההכנסות.

משנים את מבנה העמלות

גורמים המקורבים לנושא טוענים כי לאחר שהתקנה עברה בוועדת הכספים של הכנסת, הבינו באוצר כי היא אגרסיבית מדי ובעלת השלכות רחבות יותר על השוק והמסחר בבורסה.

באוצר הבינו כי התקנה למעשה יוצרת מצב בו מנהלי תעודות הסל מסבסדים עבור המוסדיים לא רק את דמי הניהול אלא גם את העמלות הנלוות. דמי הניהול בתעודות הסל כוללים גם את העלויות הללו, כך שאם מנהלי תעודות הסל מחזירים למוסדיים את כל דמי הניהול, הם למעשה מסבסדים עבורם גם עלויות שיוצאות מכיסם. וזהו מצב שגם באוצר חשבו כי אינו רצוי.

על מנת לפתור את הסוגיה, נכנסה לתמונה רשות ניירות ערך שבראשות פרופ' שמואל האוזר. בכוונת הרשות לשנות את כל מבנה העמלות בתעודות ולהפריד בין דמי ניהול לעלויות הנלוות.

כך, הפטור שקבע האוצר יחול רק על רכיב דמי הניהול אך לא על העלויות הנלוות, אותן ישלמו העמיתים. במקרה שמנהל תעודות סל ירצה להחזיר למשקיע המוסדי את דמי הניהול, הוא לפחות יקבל תשלום עבור ההוצאות הנלוות.

המהלך של רשות ני"ע לשינוי מבנה העמלות בתעודות סל, הינו חלק ממהלך כולל שהרשות עומלת עליו בשנתיים האחרונות, במסגרת תיקון 16 לחוק השקעות משותפות בנאמנות שיחול גם על תעודות הסל, שאמור להיות מאושר בקרוב בוועדת השרים לענייני חקיקה.

המהלך החדש של האוצר
 המהלך החדש של האוצר