פיץ': אם המתיחות עם איראן תירגע, דירוג ישראל יעלה

בסוכנות נותנים לישראל תחזית יציבה ■ בפיץ' מעריכים שהצמיחה במשק תעמוד בשנת 2012 על 3% ■ "השפעות תגליות הגז על המשק לא הוכנסו לניתוח" ■ וקובעים שהדירוג יעלה במידה והממשלה תמשיך לשמור על משמעת פיסקאלית

סוכנות דירוג האשראי פיץ' הודיעה היום (ד') על אישרור דירוג האשראי של ישראל שנקבע על הרמה "A" עם תחזית יציבה. בהודעה שלה ציינה החברה את הביצועים המקרו כלכליים של המדינה. בחברה ציינו שהם מותירים את התחזית למדינה ברמה "יציבה" וזאת למרות המשבר עם איראן והדיבורים על תקיפה ישראלית אפשרית על מתקני הגרעין האיראנים.

בסוכנות הדירוג מעריכים שהצמיחה בשנת 2012 תעמוד על 3%, ואמרו שמדובר ב"ירידה זמנית", לעומת הצמיחה שנרשמה בשנים 2010 ו-2011 שעמדה על מעל ל-4%. בפיץ' מעריכים שהצמיחה במשק בשנת 2013 תעמוד על 3.5% מהתוצר המקומי הגולמי.

ריצ'רד פוקס, אנליסט בסוכנות פיץ' אומר שהתחזית של פיץ' לא כוללת שיקלול של השפעת תגליות הגז בישראל על המשק המקומי שכן זה עלול להגן על ישראל מפני עלייה אפשרית עתידית במחירי הנפט בעולם. מנגד הוא טוען שגם לא נלקח בחשבון אפשרות של הסלמה במשבר הישראלי-איראני, אולם הוא מעריך שהעניינים נרגעו לאחרונה, במיוחד לאור המגעים המתקיימים בין המערב לבין איראן והידוק טבעת הסנקציות על המדינה.

עם זאת, ב-Fitch מציינים כי למרות הירידה המתמשכת ביחס החוב לתוצר בשנים האחרונות, המצב הגיאופוליטי של ישראל וההוצאה הביטחונית הגבוהה הנגזרת ממנו מחייבת להחזיק יחס חוב תוצר נמוך יותר ממה שנדרש ממדינות אחרות בעלות מאפיינים זהים. במידה והמשמעת הפיסקאלית של הממשלה תביא להמשך הורדת יחס חוב-תוצר, או מידה שיחול שיפור במצב הגיאופוליטי של ישראל, ב-Fitch ישקלו את העלאת הדירוג של המדינה.

"לנוכח המצב הכלכלי בשווקים הבינלאומיים, אשרור הדירוג הינו עדות ליציבותה ולחוסנה של הכלכלה הישראלית", אמר שר האוצר יובל שטייניץ, בתגובה להחלטה של פיץ'. "בנוסף הודעת החברה מדגישה שוב את החשיבות בשמירה על משמעת פיסקלית".

גם החשבת הכללית במשרד האוצר מיכל עבאדי בויאנג'ו הגיבה על ההודעה של פיץ' ואמרה: "הודעת החברה כי דירוג המדינה נשאר על כנו מאזנת שני אלמנטים: הכנסות הגז העתידיות הצפויות להתקבל, אשר תוצאותיהן החיוביות לא שוקללו בדרוג, אל מול החשש להסלמה באזור שמציינת החברה וכן ההתייחסות ליחס החוב תוצר אשר למרות ירידה עקבית בשנים האחרונות, עדיין גבוה יחסית למדינות קבוצת הייחוס של ישראל. הכלכלה הישראלית כמשתקף מההודעה חזקה ומגוונת, אולם בשל החששות הגאו פוליטיים יש צורך לניהול כלכלי אחראי גדול מאשר נדרש ממדינות דומות".