קלינטון לאזרחי ישראל ביום העצמאות: "ארה"ב אתכם"

את דברי הברכה פרסמה מזכירת המדינה גם בשמו של הנשיא ברק אובמה ■ "ביטחון ישראל – אבן הפינה של מדיניותנו במזה"ת" ■ במקביל הדוברת של משרד החוץ מתיחסת בביטול להכרזת נתניהו שהוא תומך במדינה פלסטינית

בברכה לאזרחי ישראל לרגל יום העצמאות מכריזה שרת החוץ של ארה"ב, הילארי קלינטון: "דעו לכם שארה"ב ניצבת אתכם". קלינטון, שפרסמה את הברכה גם בשמו של הנשיא ברק אובמה, אומרת: "יש לנו התחייבות מוצקה לביטחונה של ישראל, שמוסיף להיות אבן הפינה של מדיניות ארה"ב במזרח התיכון".

"במהלך השנה שחלפה, דרשו אנשים ברחבי המזה"ת וצפון אפריקה לקבל את זכויותיהם האוניברסליות ואת כבודם האנושי", נאמר בברכת קלינטון. "כאשר אתם חוגגים את יום העצמאות, מוסיפים להתרחש שינויים גורפים ברחבי האזור. דעו לכם, שארה"ב ניצבת אתכם כדי לנצל הזדמנויות חדשות ולהתייחס לאתגרים קשים".

ברמז לנחישות ההחלטה של ממשל אובמה להוסיף ולדחוף את תהליך השלום, אומרת שרת החוץ: "אנו נוסיף לעבוד אתכם ועם שכניכם כדי לממש את המטרה המשותפת של השגת שלום מקיף, צודק ובר-קיימא במזה"ת".

"לרבים ברחבי תבל, ישראל מוסיפה להיות קרן של תקווה ומקור להשראה", מוסיפה קלינטון. "ישראל וארה"ב מאוחדות בקשר עמוק, בלתי ניתן להתרה, של אינטרסים הדדיים וכבוד הדדי. היחסים בינננו הולכים ומתחזקים מדי יום, כאשר אנו מקדמים ביטחון אזורי, יוצרים שותפויות כלכליות חדשות, מגדילים את היקף הסחר הדדי ומגדילים את שיתוף הפעולה ביננו בנושאי אנרגיה".

ובינתיים, בפינה אחרת של הסטייט דיפרטמנט, נורים כסדרם חיצי הביקורת של הממשל על מדיניות ישראל. דוברת של המשרד, ויקטוריה נולנד, התייחסה אתמול (ד') בביטול להצהרת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהוא תומך במדינה פלסטינית רציפה. ככל הידוע זו היתה הפעם הראשונה שנתניהו הביע תמיכה כזו. הוא אמר את הדברים בראיון ל-CNN.

"מטרתנו היתה מאז ומתמיד שלום מקיף שיאפשר הקניית ביטחון לישראל והקמת מדינה פלסטינית רציפה ומשגשגת, אך, כפי שאנו אומרים תמיד, אי אפשר להשיג זאת באמצעות הודעות בעיתונות", אמרה נולנד. "נוכל לעשות זאת רק כאשר הצדדים יושבים יחדיו ומנהלים מו"מ".

רק לאחר שהכתב לחץ עליה בשאלה נוספת, אמרה הדוברת: "אנו עצמנו קוראים מאז ומתמיד למדינה (פלסטינית) רציפה, לכן (הצהרת נתניהו) היא דבר טוב. אבל הדבר החשוב ביותר הוא, שהצדדים יפשילו את השרוולים וישבו לעבוד יחדיו".

במקביל, גינתה הדוברת את מאמצי הרשות הפלסטינית לחסום שמונה אתרי אינטרנט שמתחו ביקורת על נשיא הרשות, מחמוד עבאס. "אנו מודאגים מהשימושים בטכנולוגיות שמגבילות גישה למידע", אמר נולנד. "אנו מעלים את הדאגות האלה באזני הרשות הפלסטינית. אנו מודאגים מבעיות דומות בחלקים אחרים של העולם ולא היינו רוצים שהרשות תלך בעקבות משטרים מסוימים".